Annons

Syfte med att radera Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

martinator

Aktiv medlem
Exif ger en hel del information om tillfället för exponeringen. Vilka syften finns för att radera Exif?
Vad jag kommer på:
  1. Man använder stulen utrustning
  2. Smultronställe man ej vill avslöja syns (GPS)
  3. Man ej önskar avslöja bildmanipulation
  4. Man ej önskar avslöja stöldbegärlig utrustning man använder
Vad är syftet med att behålla EXIF-datan...?
 

Terje H

Aktiv medlem
Tycker det är bra med exifdata som lagras på mina bilder, för min skull. Raderar inga exifdata på originalfilerna, men bilder som publiceras på Internet har raderade exifdata. Om någon vill veta, så frågar man. Frågar man inte, så vill man inte veta.

Dessutom vill jag inte att mina bilder ska kunna sökas på, granskas eller detaljstuderas av okända. Bildernas värden ligger heller inte i exifdatan, utan i bildens uttryck. Tycker det är alldeles för mycket fixering vid tekniska datan. Exifdata är viktigt för mig i mina bilder, för att kunna förbättra/utveckla/analysera de egna bilderna.

Jag är även totalt ointresserad i andras exifdata till deras bilder.
 

martley

Aktiv medlem
Tycker det är bra med exifdata som lagras på mina bilder, för min skull. Raderar inga exifdata på originalfilerna, men bilder som publiceras på Internet har raderade exifdata. Om någon vill veta, så frågar man. Frågar man inte, så vill man inte veta.

Dessutom vill jag inte att mina bilder ska kunna sökas på, granskas eller detaljstuderas av okända. Bildernas värden ligger heller inte i exifdatan, utan i bildens uttryck. Tycker det är alldeles för mycket fixering vid tekniska datan. Exifdata är viktigt för mig i mina bilder, för att kunna förbättra/utveckla/analysera de egna bilderna.

Jag är även totalt ointresserad i andras exifdata till deras bilder.
Instämmer i ovanstående. De senaste åren har det där med GDPR occh sparande av känslig och/eller personlig information varit mycket på tapeten i IT-sammanhang, och till viss del är detta applicerbart på bilder och EXIF-data också, eller åtminstone "tänket" att inte spara mer informaiton än nödvändigt och som man har nytta av att spara. All information som delas kan missbrukas.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det kamera-exif, alltså hur bilden är tagen eller all exif-information du syftar på? Jag kan förstå om någon önskar se kamera-exif, typ bländare, slutartid, ISO etc, men vilket mervärde tillför resten av exif-informationen till bilden?
Geografiska koordinater kan vara trevligt att få se om man blir inspirerad av bilden och vill besöka samma plats eller område. Det är inte alltid det finns beskrivande bildtext.
 

PMD

Aktiv medlem
Angående GPS strävar jag efter att få med det på alla bilder, utom de i hemmet. GP-1:an förkortar tyvärr den redan fjuttiga batteritiden med en-el15-battetier. Man kan ha en cykeldator eller liknande i fickan och ladda in gpx-filen via lightroom i efterhand i nödfall.
Innan det fanns GPS i kameror använde jag en liten GPS-tracker med över 30 timmars batteritid. Inte mycket större än en tändsticksask. Det finns gott om program som matchar GPS-data från en tracker med klockinfo i bilder. Om man tar en bild av kamerans klocka i början av dagen, t.ex. med sin telefon, så kan man dessutom lätt kompensera för osynkade klockor.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det kamera-exif, alltså hur bilden är tagen eller all exif-information du syftar på? Jag kan förstå om någon önskar se kamera-exif, typ bländare, slutartid, ISO etc, men vilket mervärde tillför resten av exif-informationen till bilden?
Det är säkert jättebra för polisen som jagar buset och vill veta var de rör sig och det är säkert lika viktigt för de som letar efter folk som vill hålla sig undan och inte vill bli hittade av våldsamna män, mullorna i Iran eller någon annan skrupelfri mördarregim i världen eller en familj som letar efter en för att man rymt från planerat tvångsgifte eller ett väntat öde att kastas ut från en balkong.

Egentligen alla som inte vill bli hittade eller som vill hitta någon.

Det finns skäl till att skolor inte vill att bilder tas på lekande varn på skolgårdar och att man inte vill ha föräldrar fysiskt närvarande med mobilkameror vid Lucia-tågen i skolorna längre f.ö. något som en del föräldrar även här på Fotosidan visat sig ha väldigt svårt att förstå.

En del EXIF visar väl även på i vilken riktning kameran varit vänd när bilden togs och även det kan vara intressant för en utredande polis.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Innan det fanns GPS i kameror använde jag en liten GPS-tracker med över 30 timmars batteritid. Inte mycket större än en tändsticksask. Det finns gott om program som matchar GPS-data från en tracker med klockinfo i bilder. Om man tar en bild av kamerans klocka i början av dagen, t.ex. med sin telefon, så kan man dessutom lätt kompensera för osynkade klockor.
Jag kör alltid telefonens GPS när jag använder exempelvis 7D. Problemet blir när råfilen inte stödjer GPS-data, exempelvis 1Ds eller D30. Då får man läggs in det som XMP i stället.
 

Ventures

Aktiv medlem
Geografiska koordinater kan vara trevligt att få se om man blir inspirerad av bilden och vill besöka samma plats eller område. Det är inte alltid det finns beskrivande bildtext.
Jag tycker många bilder faller platt när fotografen inte anger platsen. T.ex. en stadsmiljö blir som texten i "stad i ljus".
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag får komplettera mitt tidigare inlägg:
Den enda del av exif jag alltid använder är när jag låter Advanced file Renamer
komplettera filens rutinmässiga /idiot-namn direkt från Nikonkameran/ med
ett suffix för exponeringstillfället: [år-månad-datum timme;minut ] Detta för
att kunna få till en gemensam sorterbarhet mellan exponeringar från flera
kamerahus (och från mobilen? Gud förbjude!) när så efterfrågas. Det är bara
att se till att ha synkroniserat de inbyggda klockorna före fotosessionen...

GPS-data använder jag bara när jag verkligen vill geotagga bilderna. Varken min
Df eller min D810 har inbyggd GPS - vilket innebär att jag måste ansluta min ex-
terna Solmeta GMAX till huset - och det är lite onödigt extra-bök normalt...
/Odd
Jag har nämligen idag blivit påmind om / identifierat ytterligare en funktion som utnyttjar filens exif-data: DxO utnyttjar datat för att identifiera hus+lins-kombinationen och automatiskt erbjuda mig installation av en ny så kallad DxO Optics Module om kombinationen inte påträffats tidigare. Det var så länge sedan jag använde en tidigare oanvänd kombination att jag helt glömt bort finessen. Körde för första gånger bilder tagna med D810+300 PF - och då frågade programmet artigt om jag ville ha den modulen installerad? Naturligtvis!

Så där har vi ytterligare en anledning till att inte radera exif från åtminstone råfilerna...
/Odd
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om vi nu pratar bilder som ligger på nätet :

9. Stöd för exif, är bättre nu men många tjänster som konverterar bilder som laddas upp strippar exif. Jag är tveksam om fotosidan alltid haft exif när man laddat upp till de. Wordpress, tog inte gamla save for web bort exif i Photoshop?

10. Okunskap, antingen hos den som konverterar filer eller hur se satt upp det. De konverterar i PowerPoint , paint eller likande som inte stödjer exif . Sharepoint och andra lösningar från Microsoft har aldrig varit kända för att hantera bilder bra och då särskilt inte exif. Är säkert bättre nu men backa några år så var det inte så. Kan också bero på admin hur de satt upp systemet. Dedikation kanske är att det strippas exif.


Pratar vi bilder som kommer högupplösta från fotografer håller jag med ts punkter
 
ANNONS