Annons

synfelskorrigerande kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag ser inte suddigt... Jag ser tydlig skärpa på ett visst ställe (jag fotar alltså med glasögonen på) men sen blev det ändå inte så på negativen.. och jag tror inte det var skakningsoskärpa eller så för det ser ut att vara skarpt en bit bakom... och jag tror inte att något plötsligt hänt med kameran, men det KAN ju vara så att det är fel på den men så lite att det bara märks när skärpedjupet är extremt litet... eller att jag faktiskt har svårare att hitta skärpan än jag tror, för jag tycker ju att jag ställer in den där jag vill ha den...

Så som du beskriver det kan det inte vara ögonens fel. Ett enkelt sätt att testa kameran är att fotografera något motiv, t ex en snedställd linjal, där du tydligt kan se minsta förändring av skärpans läge. Använd ditt ljusstarkaste objektiv för att minimera skärpedjupet, ställ in skärpan på ett visst ställe, t ex en viss centimetermarkering på linjalen, och ta ett kort på full bländaröppning. Om det är fel på kameran är det lätt att se på bilden att skärpan har hamnat på ett annat ställe än du ställde in.

Mitt praktiska test pekar på att det Jim säger stämmer:

Jag testade med min D60, som har dioptriinställning. Hur jag än ställer den, så är kamerans fokussensor helt överens med mig om när bilden är som skarpast.

Caltha skrev:
har tittat lite på såna där korrigeringslinser men det verkar ju vara fasta styrkor som gället.. så om min syn ständigt försämras måste jag ju köpa nya hela tiden precis som nya glasögon och kan inte lita på att de fungerar perfekt.. så det är kanske inget för mig, borde kanske börja med linser i stället...

Nej, eftersom du kan använda korrigeringslinsen/okularet tillsammans med kamerans dioptriinställning. Om du har en -4 korrigeringslins, så får du -6.5 med kamerans doptriinställning inställd på max (jag utgår från Pentax nu som går +1.5 till -2.5). - tal är för närsynta, och + tal är för översynta. Om du kör kamerans dioptrider på +1.5 så får du -2.5 med en -4 korrigeringslins på.

Med en -4 får du alltså -2.5 till -6.5. Det är en stor spännvidd och det är mycket ovanligt att ögon förändras så mycket på några år - även när man växer. När man har växt klart så bukar synen stabiliseras och kan bli lite bättre och lite sämre inom ett intervall på +/- 1 dioptri. Så har det iaf varit för mina ögon.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto