Annons

Synkkabel från Elinchrom D-lite till Canon 580 Ex II

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett set med Elinchrom D-lite IT som jag triggar via en Skyport ECO på blixtinfattningen på kameran. Jag har nu sett behovet av att använda min 580 EX samtidigt och undrar om jag lösa det på följande sätt.
Jag fortsätter att trigga mina D-lite via Skyport men kopplar in den medföljande synkkabeln från en av D-lite till min 580 EX. När jag sedan tar en bild så triggar skyport mina D-lite och D-Lite min 580 EX. Kan det fungera?

Anledningen att jag inte vågat testa är för att jag är rätt att förstöra någon av blixtarna om volt eller annat inte stämmer. Jag har försökt läsa i bägges manualer och det enda jag kan hitta är att D-lites uttag är av Low volt, 5V... Inget om 580 EX II

Vad tror ni? Eller vet rättare sagt, jag vill inte bränna någon av blixtarna. De är alldeles nya...
 

Mellanslag

Aktiv medlem
jag kör mina 580ex2or som slavar när jag använder dem med elinchromen, men problemet är att jag får en synktid på max 1/125. Har väl att göra med att radiosändaren triggar studioblixtarna, men sen går 580 som slav. Fattar inte varför riktigt och har inte orkat bry mig, 1/125 räcker ju fint.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har inte testat med kabel. Vill vara trådlös så jag kör två sändare samtidigt från kameran. Den till d_lite och en Cactus V5.
 

Mats G

Aktiv medlem
En fotocell!

Det finns fotoceller för någon hundring som även har x-kontakt.
Antar att 580:an även den har en x-kontakt någon under nån "lucka".
Då är det bara en kort liten sladd med X-kontakt i båda ändar som behövs, sen kan du ställa blixten, nästan var som helst :)
 

martin991

Aktiv medlem
Hur gör man det?

jag kör mina 580ex2or som slavar när jag använder dem med elinchromen, men problemet är att jag får en synktid på max 1/125. Har väl att göra med att radiosändaren triggar studioblixtarna, men sen går 580 som slav. Fattar inte varför riktigt och har inte orkat bry mig, 1/125 räcker ju fint.
Jag förstår inte hur du gör det. Jag har läst manualen och testat en hel del men får inte till det. Som jag förstår det så måste man köra med den inbyggda blixten eller en Speedlite på kameran för att trigga en separat Speedlite. Jag kör med Skyport ECO på min kamera och vill ha det så. Att trigga Elinchrom med blixten från kameran är inte en option då jag ofta har en av blixtarna bakom motivet för att lysa upp bakgrunden.

Mvh Martin
 

Mellanslag

Aktiv medlem
Jag förstår inte hur du gör det. Jag har läst manualen och testat en hel del men får inte till det. Som jag förstår det så måste man köra med den inbyggda blixten eller en Speedlite på kameran för att trigga en separat Speedlite. Jag kör med Skyport ECO på min kamera och vill ha det så. Att trigga Elinchrom med blixten från kameran är inte en option då jag ofta har en av blixtarna bakom motivet för att lysa upp bakgrunden.

Mvh Martin
Jag glömde den viktigaste detaljen att jag kör cactus V5 med två mottagare, var så längesen jag använde den setupen, för när jag bara hade två cactusenheter (trancievers) så körde jag en på kameran och en på 580ex2 och den andra 580an som slav och den första som master. Det var DEN setupen som gav mig 1/125 SEK slutartid max.
Dock funkar cactus till elinchrome också, men det kräver faktiskt mottagare till både elinchrome och speedlight. Har du två speedlights men inte mottagare till båda så kan den ena vara master och den andra slav.
Lite bökigt men funkar.
 

martin991

Aktiv medlem
Testat och det fungerade inte...

Jag har nu testat att koppla in den medföljande synkkabel mellan D-lite och Speedlite och det fungerade inte. Kabeln är en 3,5mm i ena änden och en PC-kontakt i andra.

Det enda sättet jag kan få till den lösning jag vill är att helt strunta i Skyport och köra D-lites i optisk mod. På så sätt så kan jag använda min kameras pop-up till att trigga alla blixtar. Vet ej om det kommer funka ändå eftersom jag vill ha en D-lite bakom motivet för att lysa upp bakgrunden. Fotocellen kanske inte tar in blixtljuset från de andra blixtarna då eftersom motivet skymmer.

Alternativt skita i skyport och köpa fyra Cactusenheter, vilket känns helt sjukt när jag har Skyport och bara vill att min 580 EX ska triggas som upplättningsljus/hårljus alternativt lysa upp bakgrunden.

Kanske man kan köra synkkabel från kameran samtidigt som man kör Skyport. Det blir dock en lång sladd och jag hade hellre sett att en kabel gick från en D-lite än från kamerahuset. Men det verkar ju inte gå...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du behöver bara 2 st Cactus V5 för att trigga alltihop via radio.
Placera skyportsändaren bakochfram ovanpå Cactus V5 så funkar det klockrent.
 
ANNONS