Annons

System 32 mapp kommer upp

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
När jag startar min dator, efter windows har startat
så kommer en mapp med system 32 filer upp på skrivbordet. I bland poppar två sådana mappar upp. Varför blir det så? Skulle vara skönt om man kunde få bukt med detta problem.
Nån teori?

/M

Programmappsfixaren löste problemet!

Microsofts supportsida - den i mitt inlägg ovan - löste inte mitt eget problem (system32 öppnades vid start av XP Pro) utan det måste finnas fler möjliga orsaker.
Lyckades dock inte hitta fler förslag på lösningar på Microsofts supportwebb när jag försökte tackla problemet för några veckor sen.

Hade resignerat och accepterat att jag nog fick stå ut med den öppnande mappen...

Programmappsfixaren 1.21 som Kjell tipsar om ställde allt till rätta på tio sekunder!

Kanon, Kjell - stort tack!

Skönt att det fixade sig.
Jag brukar kasta åt folk i bekantskapskretsen det där programmet då det är alldeles för krångligt att förklara saker som registret, regedit och skillnaden mellan svensk och engelsk version av XP. :)

Nä, hos mig hittade programmet inga fel.. :(
Det blir väl till och läsa igenom microsoftsidan igen.. Eller du kanske har nån mer lättfattlig instruktion Kjell?

Var hittar man "registret" tex?
Jag har Windows 2000.

aleklint skrev:
Nä, hos mig hittade programmet inga fel.. :(
Det blir väl till och läsa igenom microsoftsidan igen.. Eller du kanske har nån mer lättfattlig instruktion Kjell?

Jag har Windows 2000.

Har haft liknande problem för ett par år sedan men då var det "program"-mappen som öppnades vid uppstart...

Om jag inte minns fel så var det pga att jag installerat svenska och engelska program i en salig röra. således fanns det både en "program files"-mapp och en program"-mapp under windows.
Har för mig att det var svenska Netscape som ställde till det...

/Anders

aleklint skrev:

Jag har Windows 2000.
Start/Kör... och skriv regedit i rutan och tryck enter.
Var försiktig bara när du är där och rotar :)

Du kan exportera registerfilen innan du gör några ändringar och kan då återställa registret om windows funkar lite knasigt efter registeroperationen. :)

Kontrollera nedanstående ställen i registret.
Finns där något värde som innehåller mellanslag t.ex C:\Program Files\program.exe så får man lägga till " på båda sidor.
"C:\Program Files\program.exe".

I fallet med system32-mappen så finns det säkert något värde som pekar mot t.ex
C:\Windows\system32\Program abc.exe.

Det är alltså så att windows tittar bara fram till mellanslaget om det inte finns " runt sökvägen.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run (denna är vanligast)
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServicesOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce\Setup

Krångligt att beskriva - hoppas det hjälper.
OBS!
Det kan ju faktiskt vara så att filen som windows ska starta inte finns av någon anledning.

ANNONS
Götaplatsens Foto