Annons

system-digital-kamera ~8 000 - 10 000 riksdaler

Produkter
(logga in för att koppla)

blodsugare

Ny medlem
Hej allesammans!

Jag har nu tröttnat på min helautomatiska digital-kamera av märker Konica, där jag varken kan ställa in bländare eller slutare. Omöjligt att få Bra bilder. Fast ibland har man tur och knäpper en bild som är fin i mina ögon.

Nu är jag ute efter en digitakamera med manuella möjligheter. Jag gillar verkligen och fota, och har ett öga för bilder. (nu citerar jag lärare och läkare :p) Kanske detta är ett intresse som i framtiden blir mitt jobb? Det är bara och tipsa på. Vill ha en kamera som är stabil och robust och tar superba bilder, tag som natt. Har kikat en del på Nikon och Canon.

Jag har tittat lite på Canon EOS 300D och Nikons D70 samt en uppstickare vid namn Canon PowerShot Pro 1.

Vad säger ni?

Väldigt lätt och få ett kort respektive långt skärpedjup om inte kameran har en ställbar bländare.

Vill ha lite svar med givande innehåll!

Vad jag menar är att det lätt fixeras vid hus, De hus du nämner 300D och D70 funkar bra för att ställa bländare.

Satsa på att tänka ut de bilder du vill göra utifrån de möjligheter du har. Då utvecklar du ditt fotografiska tänkande. Mitt innehåll i inläggat var nog större tänkt än vad du såg.

Utan möjlighet att ställa bländare kan du styra skärpedjup med avstånd (avbildningsskala)

Det finns för och nackdelar med alla märken. Försök att få hålla i kameran du tänker köpa, ligger den rätt i handen på just DIG? Sitter viktiga knappar där du vill ha dem? o.s.v.....En annan grej är vad du har tänkt att handla för tillbehör, där spelar prislapparna in mer än på kamerahuset. Själv har jag lite svårt för små kameror som inte väger någonting, tycker att det blir svårt som f-n att hålla kameran still när tiderna blir lite längre.

//Jonas

Minoltas systemare som kommer i höst har ett inbyggt anti-skaksystem, typ bildstabilisering. Nackdelen är ett mindre system än Canon/Nikon och att priset inte är fastställt ännu.

/Pontus

D70

Jag köpte en Nikon D70 tidigt i somras, har tagit c:a 2000 bilder med den under väldigt varierande ljusförhållanden och den har gjort precis det jag begärt av den utan krångel.
HELNÖJD med köpet!!!
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Canon 300D så jag kan inte jämföra men det finns massor av jämförelser att läsa...det gjorde jag.
/Göran

blodsugare skrev:
samt en uppstickare vid namn Canon PowerShot Pro 1.

De glömde bildstabilisering på den, annars hade den varit rätt suverän i sin klass! Begriper inte hur man kan låta bli att "bjussa" på IS i en så dyr kamera när alla andra har det, t o m Canon själva, i billigare modeller...

Re: Re: system-digital-kamera ~8 000 - 10 000 riksdaler

HDFS) (KGS skrev:
De glömde bildstabilisering på den, annars hade den varit rätt suverän i sin klass! Begriper inte hur man kan låta bli att "bjussa" på IS i en så dyr kamera när alla andra har det, t o m Canon själva, i billigare modeller...
Nikon har det inte, Olympus har det inte, Fuji har det inte, Kodak har det inte, Pentax har det inte..så det är väl knappast frågan om "alla andra".

Nä, men de är inte nylanserade i den prisklassen o med det brännviddsomfånget.

Olympus har väl modeller med IS, eller har de slutat helt med det? det fanns i min ungdom i varje fall, 10x zoom med IS o 1,4 megapixel... tänkte nästan byta min 2 megapixlare mot en sån en gång, men behärskade mej. Trots att den reades bort för bara 14000 eller nåt...

Men håll med om att det är elakt att hänga på en icke utbytbar, jättefin optik med så stort omfång o snåla bort IS...

Japp, olympus har inga modeller med IS längre..canon kanske inte ville sälja mer IS-optik till olympus...vem vet.

Javisst borde den ha bildstabilisator...det borde alla kameror ha :D

blodsugare skrev:
en uppstickare vid namn Canon PowerShot Pro 1.

Vad säger ni?

Hejsan.Canon Powershot Pro 1 är ingen digital systemkamera även om den är i ungefär samma prisklass.Tänkte bara påpeka det om du kanske inte redan visste det?Annars kan jag rekommendera Canon EOS 300D.Kvaliteten på de provbilder jag har sett tagna med Nikon D70 har inte imponerat alls på mej.Lycka till.

Jag har kollat runt en hel del på just dom kamerorna och ska införskaffa en i slutet av nästa månad.
Det jag skriver är min tolkning av saker som jag har läst lite var stans.
Mitt val kommer att bli D70:n pga. flera andledningar, dels för att jag gillar Nikon. Dels för att den sägs vara "robustare", dels för dom bilder jag har sett, dels för att det är en nyare modell, och mycket för att den är snabbare på att ta bilder i följd, och dens snabbare uppstart.

ANNONS
Götaplatsens Foto