Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

System för lagring/organisering

Produkter
(logga in för att koppla)

GrAcK

Aktiv medlem
Låt mig börja med att beskriva situationen. Vi är ca 10 fotografer som dokumenterar diverse händelser vid en av sveriges större studentkårer. Det blir väldigt många bilder under ett år och många megabyte. Hittils har vi löst lagring av dessa på raidad server och helt enkelt sorterat dem i kataloger efter datum och händelse, helt manuellt. Vi vill nu automatisera och systematisera denna process.

Detta är vad vi söker: Ett server/klient-system som tar hand om lagring och katalogisering av bilderna.

När en fotograf varit ute och fotograferat sätter han sig vid klienten, sätter i sitt minneskort och får skriva in ett par nyckelord. Systemet tar sedan hand om bilderna och lägger till dem i databasen/katalogen. I klienten kan man sedan söka efter bilder på nyckelord, upplösning, datum, filformat osv.

Vi vill inte behöva bry oss om hur filerna lagras. Ett krav är också en fullgod backup-lösning. Systemet ska inte ha något med redigeringen av bilderna att göra utan endast hantera lagringen. Versionshantering av bilder och webgränssnitt är plus, men inte krav.

Någon som känner till ett sådant system? Har hittils tittat lite på FotoStation (med IndexManager) och Extensis Portfolio men tycker inte dessa är exakt det vi vill ha. Någon som jobbat med dessa får dock gärna förklara lite mer, kanske är någon av dem precis vad vi vill ha ändå?

Tacksam för svar!

Det låter som om det skulle vara tämligen enkelt att implementera. Det låter som ni borde ha digra kontakter inom universitetsvärlden - varför inte engagera några systemvetare eller ingenjörer att bygga exakt det ni vill ha?

hw-tph skrev:
Det låter som om det skulle vara tämligen enkelt att implementera. Det låter som ni borde ha digra kontakter inom universitetsvärlden - varför inte engagera några systemvetare eller ingenjörer att bygga exakt det ni vill ha?

Jo visst, det skulle kanske gå, men vi vill gärna ha ett färdigt system så snabbt som möjligt och gärna ett välutvecklat och grundligt testat. Det borde finnas sånna här system på marknaden, vad använder bildbyråer och tidningar? Onödigt att uppfinna hjulet två gånger...

inget avancerat kanske men exv acdsee katagoliserar datum automatiskt, att söka på filtyp, storlek är väl heller inget problem

vad jag dock inte gillar med acdsee är att det kraschar lite då och då, dock främst vid editering och det använder ni ju inte, men min databas är också på ca 700 gb skulle jag tro

förmodligen inte vad ni vill ha men kanske ger nåt tips?

idiom skrev:
inget avancerat kanske men exv acdsee katagoliserar datum automatiskt, att söka på filtyp, storlek är väl heller inget problem

vad jag dock inte gillar med acdsee är att det kraschar lite då och då, dock främst vid editering och det använder ni ju inte, men min databas är också på ca 700 gb skulle jag tro

förmodligen inte vad ni vill ha men kanske ger nåt tips?

Lightroom och Bridge ger ju också viss möjlighet till sökning, men det som saknas är möjligheten att ansluta mot samma databas (Bridge går det iof bra med) och att databasen själv tar hand om lagring. Vi vill slippa sitta och lägga i mappar.

Vet inte om det fungerar med olika kameror, kort etc

Själv tankar jag mina bilder med nikons transfer, där har jag skrivit in så alla bilder sparas med datum (eg onödigt också om man använder acdsee), de läggs sen i en mapp (mapparna datummarker jag iofs manuellt men det behövs eg inte). sen har jag acdsee som automatiskt katagoliserar så jag kan se alla bilder från exv en dag, en månad eller ett år

men andra tags sparas inte och jag har inte brytt mig om sånt, exv motiv etc, finns säkert mer avancerade program för sånt

ANNONS
Götaplatsens Foto