Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera och glasögon

Produkter
(logga in för att koppla)

JC 59

Medlem
Jag har fått nya glasögon och i mitt tycke oskarpare bilder !! Därför undra jag nu om någon vet vilket avstånd det är i kamerasökaren jämfört med utanför sökaren så att säga ? Jag menar att vilket avstånd man måste se bra på för att också se bra i sökaren ?? Har någon gång hört 1 meter stämmer det ?? Hoppas ni förstår hur jag menar, tyckte det var svårt hur jag skulle formulera mej !! Jag har både läs- och av-ståndsglas !!

Nikon brukar vara en meter.

Vad har du för kamerahus? Många kameror har ju inbyggd dioptrijustering. Du kanske behöver skruva på den?

Tack för ditt svar, jag har Nikon (F5, F3, F801). Sen har jag brytningsfel, så det verkar ju som om det skulle funka med avståndsglasen !!

Är inte linser en lösning? Har själv glasögon och är i startköpgropen för en Nikon D50. Tänkt skaffa mig linser inom kort så att jag bl.a. kan fotografera smidigt med en systemare.

Bara en tanke...

har alltid fotat med glasögonen på, har brytningsfel

ser inget utan fastän ja skruvar på dioptern utan glasögon :)

Vet inte hur det är med Nikon men Canon har en smart pryl som iaf. hjälpte mig att se trots glasögon.

Den heter EP-EX15.

brytningsfel beror på att ögats lins är bucklig så det hjälper inte med enkel diopetri, lösningarna är:
1. det jag föreslog med en glasögonlins i musslan.
2. kontaktinser
3. Glasögon och en specialmussla

Är närsynt och har brytningsfel, inga som helst problem med skärpan och glasögonen, däremot kan det bli problem att se hela sökarbilden med vissa sökare.

ANNONS
Götaplatsens Foto