Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiiiim

Medlem
Hej!

Nu har jag fotat med min kompaktkamera i snart 2 år och vill ha något bättre.
Har kollat lite på Nikon d60, canon eos 450d och sony a200.
Har också varit och känt lite på kamerorna, d80 vill jag inte ha för jag trivdes inte med den i handen.

Jag är väl ingen jättebra fotograf men vill ha en kamera att utvecklas med.
Så, har ni några tips på vad jag borde köpa för kamera?
Juste, min budget ligger på 6000 kr för kamerahus+objektiv.

Mvh Kim

Hej!

Nu har jag fotat med min kompaktkamera i snart 2 år och vill ha något bättre.
Har kollat lite på Nikon d60, canon eos 450d och sony a200.
Har också varit och känt lite på kamerorna, d80 vill jag inte ha för jag trivdes inte med den i handen.

Jag är väl ingen jättebra fotograf men vill ha en kamera att utvecklas med.
Så, har ni några tips på vad jag borde köpa för kamera?
Juste, min budget ligger på 6000 kr för kamerahus+objektiv.

Mvh Kim

Jag kan ju bara säga att alla är nog lika bra som du radar upp. Försök att prova alla och se vilken du tror du skulle trivas bäst med att vad du får med till de olika. Efter köp är det till att börja lära sig allt vad de kan och bli van. Om du fotat med kompakt i två år borde du ha lite koll på hur du vill ha bilderna. Jag trivs bra med min Canon, men som sagt så är alla nog likvärdiga. Enda sättet att utvecklas är att våga misslyckas och lära sig. Jag tror du blir nöjd om du bara väljer den som känns bäst för dig. Stressa inte fram ett köp. Det är nog mitt råd. Det blir dyrt att byta system om man känner att man valt fel.

Det är bra förslag alla tre, sonykameran har stabilisator vilket är en fördel.
Canon och även nikon har större urval av objektiv, men jag tror inte det har någon betydelse i ditt läge.

Vore jag dig skulle jag troligen välja sonykameran.

Tack för de båda svaren.
Köper jag nikon eller canon så blir det med stabilisator i objektiven så det är inga problem.

Har läst lite och kommit fram till att det kanske är bättre med canon eller nikon för att de är större märken? Finns det risk för att jag köper in mig i ett väldigt litet märke om jag köper sony?

Tja, men problemet är ju att stabilisator i objektiven blir en dyrare lösning, jag trodde du var intresserad av att komma billigt undan.

Sony är inte ett väldigt litet märke, bara mindre än canon/nikon, men sony är hårdsatsande och växer.
Jag kan inte se vad riskerna skulle vara, frånsett att begagnadmarknaden är mindre och objektivurvalet mer begränsat.

Japp, jag vill komma så billigt undan som möjligt.
Dock känns det bättre med nikon och canon än sony, har ingen aning om varför. Ingen som har något annat förslag än dom kamerorna som jag har nämnt?

Jag föredrar canon, eftersom att jag anser att de gör de klart bästa zoomobjektiven.
Men då pratar vi om objektiv i helt andra prisklasser, som jag inte tror är aktuellt för dig i dagsläget.

Andra alternativ är givetvis olympus och pentax.

Hej Kim.
Det här är kanske ett litet tråkigt råd, men jag hoppas du har mycket nytta av det ändå.
Det är lätt att man mest tänker på att köpa "Kamera", men att man glömmer bort att foto med systemkamera är så mycket mer. Just "Systemet" är minst lika viktigt som kameran. Jaha, vad är då systemet?
Jo, objektiv av olika sorter, blixt, stativ, väska, filter, trådutlösare, batterier och minneskort är några av de viktigaste delarna.
Detta betyder att man får vara lite försiktig men att bränna för mycket pengar på kameran, för då blir det inga pengar kvar till de andra viktiga sakerna.
Här kommer dock den roliga biten. Har man inte en jättestor budget, kan man köpa begagnade men ändå grymt bra grejor riktigt billigt. Och jag tycker din budget räcker gott.
Ett exempel (allt begagnat). Canon 400D (har antidamm, självrengörande), 2400kr, Tamron 17-50/2,8 (superbra objektiv som man kan ha riktigt kul med) 2400kr, Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro, bra telezoomobjektiv som har grymt bra kikareffekt, 900kr. Och då blir det pengar kvar till ett helt ok stativ. Väska för ett par hundra och en sigma blixt 500DG super för runt 1000kr begagnad kan du köpa till vid senare tillfälle. Då kar du en utrustning som du kan jobba som fotograf med.
Alternativet är att köpa en utgående modell. Kruxet är att man bara får till det billigaste objektivet när man köper en ny kamera eller utgående modell. Dessa objektiv brukar inte vara så roliga eller bra. Det skulle vara om du köper en Canon EOS 1000D med 18-55/3,5-5,6IS. Det är ett klart bättre objektiv i kvalitet än den första modellen utan "IS" (som betyder bildstabilisering). Detta paket får du för 5500kr på cyberphoto.se

Begagnat kan givetvis vara ett bra alternativ, men man missar då garantin, vilket kan vara nog så viktigt.

Det där lät intresant, får kolla begagnat också då. Finns det nåt jag borde kolla extra på kameran om jag köper begagnat, nåt som ofta brukar gå sönder eller något sånt?

Fördelen med Canon och Nikon är att det finns mycket begagnat då de är så stora på marknaden. Men jag tycker att både pentax och speciellt Sony käns som stabila märken med en bra framtid. Det som är så grymt bra med Sony och Pentax, är bildstabilisteringen i kameran. Du kan hitta mycket begagnade objektiv till dessa märken också. Och då kan du köpa t ex ett 50/1,7 eller 35/2,0 för mellan 500-1000kr styck. Och ett sådant alternativ finns inte ens till Canon och Nikon. Det är grymt coolt.
Vad du än väljer så är det bra grejor nu. Det är mest att du kanske behöver leta lite för att hitta det du trivs bäst med.

50/1.8 för ca 500:- finns visst till canon, säkert till nikon oxå. Canon 35/2 finns att hitta för strax över 1000:-

Det där lät intresant, får kolla begagnat också då. Finns det nåt jag borde kolla extra på kameran om jag köper begagnat, nåt som ofta brukar gå sönder eller något sånt?

Bäst är väl att köpa begagnat på plats och kunna testa kameran. Annars finns alltid en viss risk att blir lurad. Är inte expert på kameraproblem, men jag kan ju säga lite vad jag tittar på när jag handlar begagnat.
Det jag kollar först är att det inte är repor på objektivglasen, eller att ytbehandlingen är skadad p g a klantig rengöring. Det är bara att ta av objektivet från kameran och kolla på glaset på fram och baksida från olika vinklar. När man ändå är igång kan man titta att det inte är allt för mycket damm och skräp inne i objektivet. Lite brukar det alltid vara. Speciellt i zoomobjektiv. Eftersom objektiven ändrar storlek när man zoomar blir det liksom nästan att man pumpar in och ut luft ut dem. Då kan det inte hjälpas att det kommer in lite damm. Men det ska inte vara för mycket.
Sedan kollar jag att alla knappar och rattar fungerar. Ofta de som krånglar om de blir slitna. Den inbyggda blixten kan också vara bra att kolla. Den brukar lägga av ibland. Kolla att huset inte har några synliga skador eller sprickor, och inte ser allt för repigt och slitet ut. Sist men inte minst är det bra att kolla att den tar bilder som den ska.

50/1.8 för ca 500:- finns visst till canon, säkert till nikon oxå. Canon 35/2 finns att hitta för strax över 1000:-

Du får dock inte IS med den kombon.Och jag ver att canon har bättre brusprestanda och det därför inte är så viktigt, men det är ändå en cool kombo med IS på så billiga, lätta och ljusstarka gluggar.

Det håller jag fullständigt med om, men det var ju lite en annan fråga.

Men det borde väl finnas intressanta minoltaobjektiv till sonyn oxå, i så fall?

Köper jag begagnad så kollar jag på den i närheten och skickar inte efter den.
Men garantin ryker ju, är det svindyrt att reparera kameran hos tillverkaren eller nån annan som reparerar kameror?

Det är dyrt att reparera, det kostar minst 500:- bara för att lokalisera felet, som sen kan visa sig för dyrt för att det ska löna sig att reparera = 500 i sjön.

Okej, blir lite tveksam till begagnad då. Om kameran går sönder när jag köpt begagnat så blir det väl billigare i längden att köpa nytt?

ANNONS
Götaplatsens Foto