Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte väl att någon skulle ta den minsta lilla mikro 4/3-kameran och jämföra den med den största Sonyn. Alltid bevisar det något.

Finns en stor (nu pun intended) poäng med det.

Micro 4/3 är perfekta som resekameror just pga. sin storlek tycker jag. Det är hela vinsten med de.

Jag tror afes lilla poäng inte handlade om objektiven utan om att sätta på eller ta bort ett extra grepp och därmed förändra storleken. Sant på sitt sätt fast en nischgrej.

Gällande att stätta på nya grepp så finns det flera kamerahus som kan göra så med. Har själv köpt ett extragrepp från Smallrig till min Zf.

Men känns tveksamt om det påverkar resbarheten så extremt mycket med det av eller på. Då har nog vilka objektiv man reser med, både storlek och vikt, oftast betydligt större påverkan skulle jag säga.

Jag reser med en stor Sony (som råkar vara mindre än Canons och Nikons motsvarigheter, men ändå stor), ett PZ 16-35mm och ett 50/2.0. Funkar fint.

Utmärkt att du älskar din Sony systemkamera och tycker den är perfekt för dina resor. Inget fel med det. More power to you. ☺️

En mindre kamera hus gör ju svagare batteri kapacitet. Batteri måste ju bli mindre för att få plats att stoppa i

Ja, batterierna är mindre, men har aldrig varit några praktiska problem för mig. Med ett extra batteri i väskan/fickan så har jag alltid klarat alla dagar fint på resa. Den sammanlagda vikten och storleken är ändå mindre totalt sätt. Men det är absolut en sak att vara medveten om.

Samma sak brukar gälla de flesta kompaktkameror att det är bra med ett extra batteri.

Det går absolut att göra bra bilder med en modern mobil, men det är inte roligt att fotografera med den tycker jag.

Håller med helt.

Är riktigt trist att fota med mobilen, även om jag ofta gör så då jag alltid har med mig mobilen i vardagen (även om jag normalt tar med minst en riktig kamera på resor).

Att fotografera med en systemkamera från 70-talet är kul (och inte speciellt krångligt). Ser ingen likhet med mobilen..

Nej, den var jag inte heller med på. Gillar gamla Nikon och Leica från 70-talet i design (även om jag är för lat att fota och framkalla med kemisk film).

För att få en bra kamera i mobilen idag måste du upp i premiumsegmentet, det gäller även kinatelefonerna. Ett segment där inte kinatelefonerna är billigare än dom andra.

Exakt. Kvalitet kostar i princip alltid oavsett.

Det sagt hade jag skippat en ren kinatelefon (även om nästan alla telefoner monteras i Kina, så avser jag här kinesiska pure players) av politiska och säkerhetsmässiga skäl. Men det är ju en annan orsak, och upp till var och en givetvis.

Sen ha mobilen tryggt nerpackad i ryggsäcken för att kunna boka/omboka en resa hem med. Alltid varit lite nojig att mobilen ska paja ute på vandringen.

Om du har en klocka med LTE så har du ju alltid en backup med dig om mobilen skulle gå sönder eller tappas bort. Ivf. så länge du är i svenska fjällen (dessa abonnemang till klockor brukar tyvärr endast fungera inom landet, och inte utomlands). Kan vara en smidig sak att ha med.

Den gamla kompaktkameran som många såg som helt död för bara några år sedan har ju fått ett ordentligt lyft på grund av (tack vare?) TikTok trender, återbruksmentalitet hos gen Z och skicklig marknadsföring.

Verkar även vara en retrotrend att modet för kompaktkameror kommit tillbaka. Lite hipster över det.

Köpte själv (även om jag inte är hipster) en helt nytillverkad kompaktkamera i veckan och supernöjd med den så här långt. 👍

Tycker kompaktkameror fått oförtjänt mycket hat inom fotoeliten. Vet ej om det beror på snobbism eller så, men jag tycker det finns en plats och poäng för de.

Rent tekniskt har väldigt få kompakter ett existensberättigat. Däremot kan ju vad som helst få mjuka värden som ger dom ett högt existensberättigande.

Nja, det beror på. Tycker nog att mina kompakter tar bättre bilder än min mobil, även om det självklart kan variera beroende på exakt vilken kompaktkamera och exakt vilken telefon.

Sedan kommer ovanpå det för mig (precis som AFE nämnde) även glädjen att fota med en riktig kamera, även om det är en mindre sådan, istället för en platt bit glaselektronik.

Finns en stor (nu pun intended) poäng med det.

Micro 4/3 är perfekta som resekameror just pga. sin storlek tycker jag. Det är hela vinsten med de. [...]
Till viss del, ja. Men minsta lilla micro-kameran i den här jämförelsen gör det lite fånigt. Med den lilla Olympusen får du dålig ergonomi, ingen sökare (så lika kul som en mobil i dagsljus) och vill du ha ett objektiv på den blir skillnaden mindre.

Om du tar med en kamera så ta med en kamera som kan innebära reell skillnad mot mobilen. Sen är det klart att man kan säga att små poänger också är poänger - men de är inte roliga.

Till viss del, ja. Men minsta lilla micro-kameran i den här jämförelsen gör det lite fånigt. Med den lilla Olympusen får du dålig ergonomi, ingen sökare (så lika kul som en mobil i dagsljus) och vill du ha ett objektiv på den blir skillnaden mindre.

Om du tar med en kamera så ta med en kamera som kan innebära reell skillnad mot mobilen. Sen är det klart att man kan säga att små poänger också är poänger - men de är inte roliga.

Det är då helt otroligt vad ni hittar ljusstarka ställen att fotografera på. Har än så länge aldrig haft problem med mobilen i solljus.

Det är då helt otroligt vad ni hittar ljusstarka ställen att fotografera på. Har än så länge aldrig haft problem med mobilen i solljus.
Klart du inte har... och klart jag har ;-)

Det är fascinerande hur bra mobilbilder är idag (premiummobiler då). Det är också fascinerande att se erfarna fotografer hylla mobilbilderna. De är ju inte särskilt bra jämfört med bilder från en vettig systemkamera.

Det är klart jag också ser fördelarna med mobilkameran, liten, lätt alltid med, dela bilder enkelt osv. Men väldigt, tekniskt sett, bra bilder blir det inte.
Däremot, och det är rätt häftigt, så blir det en massa bra bilder tagna med mobiler just därför att de är med överallt.

Små kameror, och mobiler också, har en annan fördel också. Folk skyggar inte för dem. De är inte så skrämmande och seriösa som en systemkamera. Har lyckats ta fina bilder på vänner med RX-100, såna personer som blir stela som pinnar om jag höjer en "riktig" kamera.

Men för att hålla sig till ämnet, jag reser tyvärr inte mycket, men om jag gör det är nog chansen stor att jag gör det med tre kameror. OM-1, RX-100 och mobben. Systemkameran skulle jag inte vilja vara utan, RX-100 är så liten så det gör ingen skillnad att ta med den och mobilen ska ju med ändå. Och alla skulle nog komma till användning, precis som hemma.

Det är också fascinerande att se erfarna fotografer hylla mobilbilderna. De är ju inte särskilt bra jämfört med bilder från en vettig systemkamera.

Det där skulle jag verkligen säga att det beror på. I vissa förhållanden är systemkameran mycket bättre, men i andra förhållanden måste du verkligen titta ordentligt för att se någon skillnad.
Du har verkligen inte alla möjligheter med mobilen som du har med systemkameran, bara en sådan sak att du har fast bländare.

Tänkte komma med en liten status uppdatering från verkligheten i ämnet. Har varit i London i veckan och skriver det här I väntan på flyget hem. Själv har jag rest med system kamera, Canon R6 och en liten 35mm. På stan har jag sett en handfull systemkameror 5-10 styck, företrädesvis i händerna på mänskor (män och kvinnor) över medelålder. De har oftast aktivt använt kamerorna när jag sett dem.

Sedan har jag sett ett stort gäng, 100-tal yngre oftast yngre människor med mindre kameror, Fujifilm, OM-1 och liknande, gärna med retro-look i en remm om halsen, alla med objektivlocket på. Tror aldrig jag såg någon av dessa människor ta någon bild med kamerorna. Men desto fler som lät kameran hänga om halsen och fotade med mobilen ganska flitigt.

Men den stora majoriteten, 1000-tal går runt med mobilen i högsta hugg och fotograferar flitigt, utan att folk omkring bryr sig det minsta.

Så systemkameran är nog i det närmaste död som resekamera, ersatt av mobilen snarare än de kompakta små systemkamerorna som mest fungerar som accessoarer på stan idag.

Det var mina observationer från en turiststad.

[...]
Sedan har jag sett ett stort gäng, 100-tal yngre oftast yngre människor med mindre kameror, Fujifilm, OM-1 och liknande, gärna med retro-look i en remm om halsen, alla med objektivlocket på. Tror aldrig jag såg någon av dessa människor ta någon bild med kamerorna. Men desto fler som lät kameran hänga om halsen och fotade med mobilen ganska flitigt.[...]
Hmm... En Olympus OM-1 är större än en Sony A7CR och bara lite lite mindre än en Sony A1.

Jag förstår vad du menar, hänger helt med. Vill bara påpeka att en OM-1:a är större eller lika stor som många fullformatskameror.

Ja, såklart! Tänkte snarare på storleken, än att objektivet gick att byta. Men rätt ska så klart vara rätt, och det gäller så klart för alla er Fujifilm människor där ute. 😁

Som Olympus/OM-användare kände jag mig djupt kränkt där. 😂

Nä, jag fattade vad du for efter, men jag kunde inte låta bli... 😉
Sedan är det ju så, som redan påpekats, att det finns fullformatare som är mindre än OM-1. Men det är klart, ska man ha med sig en uppsättning objektiv också, så är nog OM-utrustingen mindre. Ivf om man undviker Pro-zoomar.

Verkar även vara en retrotrend att modet för kompaktkameror kommit tillbaka. Lite hipster över det.

Köpte själv (även om jag inte är hipster) en helt nytillverkad kompaktkamera i veckan och supernöjd med den så här långt. 👍

Tycker kompaktkameror fått oförtjänt mycket hat inom fotoeliten. Vet ej om det beror på snobbism eller så, men jag tycker det finns en plats och poäng för de.
Hat vet jag inte om den fått utstå. Det är nog mest att den sågs som överflödig när mobilkameror blev allt mer avancerade. Och om man ändå skulle släpa med sig en kamera utöver telefonen så kunde det kanske lika gärna vara en mini-DSLR (eller som idag, spegellöst) med APS-C.

Men tiden har nog kommit ikapp mobilerna. Jag avskyr att fotografera med min mobil. Den ger exakt NOLL inspiration och jag ser det som en "bättre än inget" lösning. Det har inte så mycket med bildkvalitén att göra utan snarare ergonomin. Även om kompakter är små och plottriga så är det i vart fall "lite mer kamera"

Men tiden har nog kommit ikapp mobilerna. Jag avskyr att fotografera med min mobil. Den ger exakt NOLL inspiration och jag ser det som en "bättre än inget" lösning. Det har inte så mycket med bildkvalitén att göra utan snarare ergonomin. Även om kompakter är små och plottriga så är det i vart fall "lite mer kamera"
Jag är inne på samma linje. Mobilen är tekniskt helt ok, eller kanske till och med ganska bra i relation till många kameror. Men fotoupplevelsen är kass för mig. Den ger inte alla samma inspiration att tänka bild som en klassisk "vanlig" kamera gör tyvärr. Men det kanske är en vanesak eller en generations fråga, vad vet jag.

Mobilen är super att bära omkring på och rätt kass rent ergonomisk att fotografera med, systemkameran är dess totala motsats.

Så antingen får man jobba med mobilens begränsningar eller lida pin på väg dit.

Men jag har märkt att jag i fler och fler situationer väljer mobilen. Jag intalar mig själv och har ofta fått rätt att mobilen kommer vara tillräckligt bra. Framstegen dom senaste 5-10åren har varit enorma på premiummobilsidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto