Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessvärre är det många som använder liten skärm, och dessutom i stående format för att kolla på filmklipp nu för tiden (vilket förstås också gäller resefilmer). Flera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …

Jag kollar gärna resefilmer på YouTube, men om de är filmade i stående format hoppar jag över dem.
Jag förstår inte riktigt... Det verkar som att majoriteten som filmar med mobilen håller mobilen på normalt stående sätt. Märkligt. Det är ju bara att lägga den ner för att få ett vettigt bildformat.
Hur kommer detta sig?
 
Intressant och spännande fotografi finns ju oavsett. Det jag sätter fingret på är hur reseskildringar kan se ut 2025. [...]
Jag tänker att du skulle kunna sitta och titta på fotografier hemma hos mig en stund medan jag fixar fikat. En fåtölj och ett album/bok/pärm i handen. Det verkar mycket mindre troligt att se någon dra igång TV:n och laptopen bredvid den för att hitta ett klipp man gjorde någonstans.

Visst fasen tittar folk på bilder, och uppskattar dem, om de får dem i knät!

Ordet reseskildring innebär förstås mer än bara ett par stillbilder. Det kan vara en skriven bok eller en film.

Jag antar att vi inte bara pratar om bilder på barnbarnen på stranden på Mallis här.
 
Jag förstår inte riktigt... Det verkar som att majoriteten som filmar med mobilen håller mobilen på normalt stående sätt. Märkligt. Det är ju bara att lägga den ner för att få ett vettigt bildformat.
Hur kommer detta sig?

Många som tittar på videos på mobilen orkar/vill inte lägga den. Dvs det börjar bli mer och mer önskvärt med stående videos.
 
Många som tittar på videos på mobilen orkar/vill inte lägga den. Dvs det börjar bli mer och mer önskvärt med stående videos.
När jag klipper ihop en video vill jag att den som tittar på den ska se den, på riktigt. Orkar vederbörande inte orkar lägga ner sin telefon en stund så behöver de inte titta.
Så lata människors önskemål tänker jag inte fästa mig vid.
 
När jag klipper ihop en video vill jag att den som tittar på den ska se den, på riktigt. Orkar vederbörande inte orkar lägga ner sin telefon en stund så behöver de inte titta.
Så lata människors önskemål tänker jag inte fästa mig vid.
Lägger du ut den på Instagram eller tiktok kommer det bli ett litet streck (med jättemycket svart ovanför och under) i mitten på skärmen eftersom bägge inte visar liggande videos.

Så du blir nog snabbt bortfiltrerad på dom plattformerna, men det är givetvis helt upp till dig att välja det eller andra plattformar.

Jag brukar filma kvadratiskt och sedan göra liggande till youtube och stående till Instagram. Tiktok har jag aldrig publicerat något på.
 
Jag tänker att du skulle kunna sitta och titta på fotografier hemma hos mig en stund medan jag fixar fikat. En fåtölj och ett album/bok/pärm i handen. Det verkar mycket mindre troligt att se någon dra igång TV:n och laptopen bredvid den för att hitta ett klipp man gjorde någonstans.

Visst fasen tittar folk på bilder, och uppskattar dem, om de får dem i knät!

Ordet reseskildring innebär förstås mer än bara ett par stillbilder. Det kan vara en skriven bok eller en film.

Jag antar att vi inte bara pratar om bilder på barnbarnen på stranden på Mallis här.
Vi är överens, fotografi har sin plats. Det jag utgick från är en resa i Marocko och möjligheterna med kameran/smartphone 2025.
 
Lägger du ut den på Instagram eller tiktok kommer det bli ett litet streck (med jättemycket svart ovanför och under) i mitten på skärmen eftersom bägge inte visar liggande videos.
[...]
Jag har publicerat på Youtube. De två andra ställena har jag inga konton på och jag besöker dem också väldigt sällan.
Att bjuda in till att publicera videoklipp men enbart i stående format säger mig att de är till för annorlunda funtade personer.
Tur för mig att jag inte är beroende av att använda så löjliga kanaler.
 
Jag har publicerat på Youtube. De två andra ställena har jag inga konton på och jag besöker dem också väldigt sällan.
Att bjuda in till att publicera videoklipp men enbart i stående format säger mig att de är till för annorlunda funtade personer.
Tur för mig att jag inte är beroende av att använda så löjliga kanaler.

Jag är inte ens säker på att det tittas mer på liggande video än stående numera.
Det är inte bara nackdelar med stående, jag kan se många tillfällen då det faktiskt passar bättre. Människor tenderar till att vara högre än vad dom är breda t.ex.
 
Jag är inte ens säker på att det tittas mer på liggande video än stående numera.
Det är inte bara nackdelar med stående, jag kan se många tillfällen då det faktiskt passar bättre. Människor tenderar till att vara högre än vad dom är breda t.ex.
Jomenvisst? ...så nu gäller det bara att hitta på bra manus där man filmar enstaka människor stående utan en massa onödig omgivning...
 
Att man ser färre systemkameror numera innebär inte att systemkameror är avlidna. Vad skall vi då kalla mellanformat kameror? Avlidna och begravda. Systemkameror är dessutom en väldigt bred definition. En Fuji X-PRO är en relativt lätt och liten kamera med ett 35/1,4 objektiv eller det gamla fina 18-55/2.4 OIS. Det är bara ett exempel för det finns många liknande systemkameror.
Själv är jag beredd att släpa på betydligt mer.
Blir en systemkamera med en normalzoom för tungt efter en dags kringvandrande i en storstad bör man nog köpa ett årskort på gymmet. Man kan undra om större delen av världens befolkning består av soffpotatisar som bär på fler överviktiga kilon än vad en stor ryggsäck med systemkamera prylar väger totalt.
 
Det är inte bara tyngden, det är också att man är mycket smidigare med en mobil i fickan än med en kamera hängandes på axeln. Min gissning är att dom flesta som fotograferar sport numera är med och utövar den.
 
Jag var lite cynisk. Idag är väl nästan alla fotografer av något slag.
Var och en får väl själv välja vad de vill använda för att fånga sina ögonblick.
Själv väljer jag gärna en kamera. Allt från en Fuji X-20 till en Canon R6 MKII.
En riktig kamera med ett bra objektiv tar ändå bilder som en mobil har svårt att mäta sig med._ALM4236.jpg
 
Jag funderar aldrig på hur många som fotograferar med mobilen eller systemkameran. Jag fotograferar för att skapa mina bilder. Ibland kommer mobilen fram, mer som en dagbok, men det är inga seriösa bilder. Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. Köper kameror på begagnadmarknaden numera, då jag vet vad jag vill ha. Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen.
De jag testat (bland annat Nikon Z9 och även Sony och Olympus) hade för taskig sökarbild. Inte tillräckligt klar och skarp. Dessutom en förseningsfaktor vid avtryckaren som störde mig. Än så länge räcker inte de spegellösa systemkamerorna för mig, men det kan ändras framöver om utvecklingen går framåt.
 
För oss som tycker om att fota med riktiga kameror har mobiltelefoner inget alls att erbjuda. Totalt värdelös fotoupplevelse. Att bildresultatet i många fall kan vara likvärdigt eller i vissa fall tom. bättre är en helt annan diskussion.
 
För oss som tycker om att fota med riktiga kameror har mobiltelefoner inget alls att erbjuda. Totalt värdelös fotoupplevelse. Att bildresultatet i många fall kan vara likvärdigt eller i vissa fall tom. bättre är en helt annan diskussion.

Det där är ett argument jag köper helt och hållet, även om jag kanske inte är helt så negativ till mobiltelefonen som du är.
 
Jag brukar har systemkameran med mig när jag är ute och reser. Om inget speciellt krav är känt i förväg så har jag i regel bara två objektiv. Förr brukade jag ha en blixt, men prestanda på höga ISO har ökat så mycket att jag oftast skippar den numera.
Mobiltelefonen använder jag sällan som kamera. Mest för att fotografera skylten med bilens parkeringsplats på flygplatsen, för att ta bilder på sånt som inte går att komma åt med systemkameran och för att studera värmefördelningen på fotoobjektet.
Anders, vilka två objektiv använder du då?
 
De jag testat (bland annat Nikon Z9 och även Sony och Olympus) hade för taskig sökarbild. Inte tillräckligt klar och skarp. Dessutom en förseningsfaktor vid avtryckaren som störde mig. Än så länge räcker inte de spegellösa systemkamerorna för mig, men det kan ändras framöver om utvecklingen går framåt.
Jag tror det är ett svar på en fråga jag ställde några sidor bakåt.
En "förseningsfaktor" är förstås inte något väldefinierat fenomen. Jag har sett inlägg på nätet där folk skrivit shutter lag och senare visade det sig att de menade kameras starttid (från sov-läge till klar för att ta en bild).

Hur som helst, shutter lag är nere på sådär 0,04 sekunder med en modern nikon eller Sony. Andra förseningar eller fördröjningar kan man handskas med i kamerans inställningar. Att shutter lag är kort beror förstås delvis på att man inte behöver ha någon spegel som ska flytta på sig innan bilden tas.

Jag trodde nog att naturfotografer skulle uppskatta en ljudlös kamera och man ser också många jättefina stilbilder tagna med spegellösa kameror, tagna med eller utan mekanisk slutare.

Kanske har en del kameror redan nått den punkt som kan fungera för dig också, eller så kanske det blir så framöver. Jag som rör mig i staden, på dygnets alla olika timmar klarar mig mycket bra med Sonys stora ljusa sökare (A7RV, A1, m fl) med massor av pixlar och som dessutom är blackout free för sport- och naturfotografer.

Vi får se hur allt utvecklas och tack för svar på min fråga (ren nyfikenhet)!
 
Jag tror det är ett svar på en fråga jag ställde några sidor bakåt.
En "förseningsfaktor" är förstås inte något väldefinierat fenomen. Jag har sett inlägg på nätet där folk skrivit shutter lag och senare visade det sig att de menade kameras starttid (från sov-läge till klar för att ta en bild).

Hur som helst, shutter lag är nere på sådär 0,04 sekunder med en modern nikon eller Sony. Andra förseningar eller fördröjningar kan man handskas med i kamerans inställningar. Att shutter lag är kort beror förstås delvis på att man inte behöver ha någon spegel som ska flytta på sig innan bilden tas.

Jag trodde nog att naturfotografer skulle uppskatta en ljudlös kamera och man ser också många jättefina stilbilder tagna med spegellösa kameror, tagna med eller utan mekanisk slutare.

Kanske har en del kameror redan nått den punkt som kan fungera för dig också, eller så kanske det blir så framöver. Jag som rör mig i staden, på dygnets alla olika timmar klarar mig mycket bra med Sonys stora ljusa sökare (A7RV, A1, m fl) med massor av pixlar och som dessutom är blackout free för sport- och naturfotografer.

Vi får se hur allt utvecklas och tack för svar på min fråga (ren nyfikenhet)!
Var lite otydlig i mitt inlägg ser jag, förseningsfaktorn är inte avtryckaren utan fokuseringen (skrev nog lite fel). Jag använder ju inte autofokus, så fokuseringen hade en försening som störde mig. De spegellösa är säkert jättebra om man kör med autofokus, men inte vid manuell fokusering. Jag använder mig av snabba manuella fokuseringstekniker som strider mot hur autofokus fungerar, inte minst när jag fotograferar fåglar i flykt och däggdjur i rörelse. Hoppas givetvis på en utveckling här.
 
Var lite otydlig i mitt inlägg ser jag, förseningsfaktorn är inte avtryckaren utan fokuseringen (skrev nog lite fel). Jag använder ju inte autofokus, så fokuseringen hade en försening som störde mig. De spegellösa är säkert jättebra om man kör med autofokus, men inte vid manuell fokusering. Jag använder mig av snabba manuella fokuseringstekniker som strider mot hur autofokus fungerar, inte minst när jag fotograferar fåglar i flykt och däggdjur i rörelse. Hoppas givetvis på en utveckling här.
Det har inte med frånvaron av spegel att göra, utan att objektiv med AF direkt för spegellösa fattningar oftast inte har mekaniskt kopplad fokusring. Något som möjliggör att placera fokusmotorn mer fritt i objektivet och även i vissa fall ha flera så att man kan flytta olika linser utan att koppla ihop dem mekaniskt till en motor och fokusring.

På senare Z-modeller kan man ställa om man vill ha olinjär eller linjär fokusring och i det senare fallet även hur många grader det ska vara mellan ändlägena. Standardläget är nog fortfarande det icke-linjära läget, dvs fokus flyttar sig långsamt när man vrider långsamt och snabbt om man vrider snabbt. Bra för precision vid finjustering, men inte bra om man vill vrida lika mycket för att komma till samma fokusavstånd.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto