Falumas
Aktiv medlem
Nja, dom flesta moderna kameror är gjorda så att dom även kan filma stående.Kallas även mobilkameror.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, dom flesta moderna kameror är gjorda så att dom även kan filma stående.Kallas även mobilkameror.
Jag förstår inte riktigt... Det verkar som att majoriteten som filmar med mobilen håller mobilen på normalt stående sätt. Märkligt. Det är ju bara att lägga den ner för att få ett vettigt bildformat.Dessvärre är det många som använder liten skärm, och dessutom i stående format för att kolla på filmklipp nu för tiden (vilket förstås också gäller resefilmer). Flera nya kameror är gjorda för att kunna filma i detta för mig förhatliga format …
Jag kollar gärna resefilmer på YouTube, men om de är filmade i stående format hoppar jag över dem.
Jag tänker att du skulle kunna sitta och titta på fotografier hemma hos mig en stund medan jag fixar fikat. En fåtölj och ett album/bok/pärm i handen. Det verkar mycket mindre troligt att se någon dra igång TV:n och laptopen bredvid den för att hitta ett klipp man gjorde någonstans.Intressant och spännande fotografi finns ju oavsett. Det jag sätter fingret på är hur reseskildringar kan se ut 2025. [...]
Jag förstår inte riktigt... Det verkar som att majoriteten som filmar med mobilen håller mobilen på normalt stående sätt. Märkligt. Det är ju bara att lägga den ner för att få ett vettigt bildformat.
Hur kommer detta sig?
När jag klipper ihop en video vill jag att den som tittar på den ska se den, på riktigt. Orkar vederbörande inte orkar lägga ner sin telefon en stund så behöver de inte titta.Många som tittar på videos på mobilen orkar/vill inte lägga den. Dvs det börjar bli mer och mer önskvärt med stående videos.
Lägger du ut den på Instagram eller tiktok kommer det bli ett litet streck (med jättemycket svart ovanför och under) i mitten på skärmen eftersom bägge inte visar liggande videos.När jag klipper ihop en video vill jag att den som tittar på den ska se den, på riktigt. Orkar vederbörande inte orkar lägga ner sin telefon en stund så behöver de inte titta.
Så lata människors önskemål tänker jag inte fästa mig vid.
Vi är överens, fotografi har sin plats. Det jag utgick från är en resa i Marocko och möjligheterna med kameran/smartphone 2025.Jag tänker att du skulle kunna sitta och titta på fotografier hemma hos mig en stund medan jag fixar fikat. En fåtölj och ett album/bok/pärm i handen. Det verkar mycket mindre troligt att se någon dra igång TV:n och laptopen bredvid den för att hitta ett klipp man gjorde någonstans.
Visst fasen tittar folk på bilder, och uppskattar dem, om de får dem i knät!
Ordet reseskildring innebär förstås mer än bara ett par stillbilder. Det kan vara en skriven bok eller en film.
Jag antar att vi inte bara pratar om bilder på barnbarnen på stranden på Mallis här.
Jag har publicerat på Youtube. De två andra ställena har jag inga konton på och jag besöker dem också väldigt sällan.Lägger du ut den på Instagram eller tiktok kommer det bli ett litet streck (med jättemycket svart ovanför och under) i mitten på skärmen eftersom bägge inte visar liggande videos.
[...]
Jag har publicerat på Youtube. De två andra ställena har jag inga konton på och jag besöker dem också väldigt sällan.
Att bjuda in till att publicera videoklipp men enbart i stående format säger mig att de är till för annorlunda funtade personer.
Tur för mig att jag inte är beroende av att använda så löjliga kanaler.
Jomenvisst? ...så nu gäller det bara att hitta på bra manus där man filmar enstaka människor stående utan en massa onödig omgivning...Jag är inte ens säker på att det tittas mer på liggande video än stående numera.
Det är inte bara nackdelar med stående, jag kan se många tillfällen då det faktiskt passar bättre. Människor tenderar till att vara högre än vad dom är breda t.ex.

De jag testat (bland annat Nikon Z9 och även Sony och Olympus) hade för taskig sökarbild. Inte tillräckligt klar och skarp. Dessutom en förseningsfaktor vid avtryckaren som störde mig. Än så länge räcker inte de spegellösa systemkamerorna för mig, men det kan ändras framöver om utvecklingen går framåt.Jag funderar aldrig på hur många som fotograferar med mobilen eller systemkameran. Jag fotograferar för att skapa mina bilder. Ibland kommer mobilen fram, mer som en dagbok, men det är inga seriösa bilder. Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. Köper kameror på begagnadmarknaden numera, då jag vet vad jag vill ha. Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen.
För oss som tycker om att fota med riktiga kameror har mobiltelefoner inget alls att erbjuda. Totalt värdelös fotoupplevelse. Att bildresultatet i många fall kan vara likvärdigt eller i vissa fall tom. bättre är en helt annan diskussion.
Anders, vilka två objektiv använder du då?Jag brukar har systemkameran med mig när jag är ute och reser. Om inget speciellt krav är känt i förväg så har jag i regel bara två objektiv. Förr brukade jag ha en blixt, men prestanda på höga ISO har ökat så mycket att jag oftast skippar den numera.
Mobiltelefonen använder jag sällan som kamera. Mest för att fotografera skylten med bilens parkeringsplats på flygplatsen, för att ta bilder på sånt som inte går att komma åt med systemkameran och för att studera värmefördelningen på fotoobjektet.
Jag tror det är ett svar på en fråga jag ställde några sidor bakåt.De jag testat (bland annat Nikon Z9 och även Sony och Olympus) hade för taskig sökarbild. Inte tillräckligt klar och skarp. Dessutom en förseningsfaktor vid avtryckaren som störde mig. Än så länge räcker inte de spegellösa systemkamerorna för mig, men det kan ändras framöver om utvecklingen går framåt.
Var lite otydlig i mitt inlägg ser jag, förseningsfaktorn är inte avtryckaren utan fokuseringen (skrev nog lite fel). Jag använder ju inte autofokus, så fokuseringen hade en försening som störde mig. De spegellösa är säkert jättebra om man kör med autofokus, men inte vid manuell fokusering. Jag använder mig av snabba manuella fokuseringstekniker som strider mot hur autofokus fungerar, inte minst när jag fotograferar fåglar i flykt och däggdjur i rörelse. Hoppas givetvis på en utveckling här.Jag tror det är ett svar på en fråga jag ställde några sidor bakåt.
En "förseningsfaktor" är förstås inte något väldefinierat fenomen. Jag har sett inlägg på nätet där folk skrivit shutter lag och senare visade det sig att de menade kameras starttid (från sov-läge till klar för att ta en bild).
Hur som helst, shutter lag är nere på sådär 0,04 sekunder med en modern nikon eller Sony. Andra förseningar eller fördröjningar kan man handskas med i kamerans inställningar. Att shutter lag är kort beror förstås delvis på att man inte behöver ha någon spegel som ska flytta på sig innan bilden tas.
Jag trodde nog att naturfotografer skulle uppskatta en ljudlös kamera och man ser också många jättefina stilbilder tagna med spegellösa kameror, tagna med eller utan mekanisk slutare.
Kanske har en del kameror redan nått den punkt som kan fungera för dig också, eller så kanske det blir så framöver. Jag som rör mig i staden, på dygnets alla olika timmar klarar mig mycket bra med Sonys stora ljusa sökare (A7RV, A1, m fl) med massor av pixlar och som dessutom är blackout free för sport- och naturfotografer.
Vi får se hur allt utvecklas och tack för svar på min fråga (ren nyfikenhet)!
Det har inte med frånvaron av spegel att göra, utan att objektiv med AF direkt för spegellösa fattningar oftast inte har mekaniskt kopplad fokusring. Något som möjliggör att placera fokusmotorn mer fritt i objektivet och även i vissa fall ha flera så att man kan flytta olika linser utan att koppla ihop dem mekaniskt till en motor och fokusring.Var lite otydlig i mitt inlägg ser jag, förseningsfaktorn är inte avtryckaren utan fokuseringen (skrev nog lite fel). Jag använder ju inte autofokus, så fokuseringen hade en försening som störde mig. De spegellösa är säkert jättebra om man kör med autofokus, men inte vid manuell fokusering. Jag använder mig av snabba manuella fokuseringstekniker som strider mot hur autofokus fungerar, inte minst när jag fotograferar fåglar i flykt och däggdjur i rörelse. Hoppas givetvis på en utveckling här.