QuickFlash
Aktiv medlem
Var ute och fotade lite med min nya kamera (Olympus E-510) och fick en del riktigt bra foton. Ett mindre bra var ett på en brännässla. Förutom att fokus kanske inte var den bästa o.s.v. så blev den grymt överexponerad med brända områden. Valde detta foto för att leka lite och se vad man kunde rädda m.h.a. raw-konvertering (fotade raw+jpg). Med Raw therapee lyckades jag fixa till det en hel del, och en del av de brända områdena på jpg-bilden gick att återskapa. Kvarstod gjorde dock ett antal ohjälpligt brända vita pixels. Lekte lite med kloningsverktyget i PSP och "målade" över dem hjälpigt. Detta blev dock inte så snyggt och kändes omständigt. Det borde gå att sätta en threshold för att därmed markera de brända pixlarna och sedan applicera någon smart algoritm för att reducera dem. Men hur? Jag har GIMP och Paint shop pro installerat, men har inte hunnit lära mig så mycket om dem ännu. Bifogar först orginal bilden (jpg från kameran) och i nästa inlägg en crop av ett blad där jag återskapat en del nyanser med Raw therapee, men där de vita pixlarna tydligt ses.
Mvh Christian
Mvh Christian