Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ta bort brus i Photoshop?
- Trådstartare triss
- Start datum
Lasse H
Aktiv medlem
FILM) (triss skrev:
Hur tar ni bort brus i Photoshop?
Alla kan ju inte använda sig av NEAT IMAGE eller?
Det måste ju finnas något sätt i PS också.
Tacksam för svar.
Varför skulle inte alla kunna använda Neat Image?
Till att ta bort brus är det ju rätt logiskt att använda ett program avsett för brusreducering, eller hur?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Filtret "Minska brus"?FILM) (triss skrev:
Jo, det stämmer. Undrar bara om det finns nåt sätt i PS.
Men varför betala en massa dyra pengar på att köpa en Photoshoplicens och sedan inte bemöda sig med att använda program som inte kostar något när det gäller att fixa till brus? Det finns både de som är gratis, gratis för privatpersoner eller kostar en mycket rimlig penning.
Själv köpte jag budgetvarianten Elements, men tvekade inte en sekund att betala för fullprisversionen av Noise Ninja så jag kan inte uttala mig om hur Photoshops eget filter funkar (har aldrig lekt med det).
Lasse H
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Filtret "Minska brus"?
Vad heter detta filter på engelska?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Vet inte, har bara svensk version av Elements. Filtret fanns inte i Elements 2 utan kom i och med Elements 3. Har ingen aning om när (om) det introducerades på storebror.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det är väl då filter är bra. Noise Ninja, Neat Image och Grain Surgery finns som filter (plugins). Du lämnar aldrig Photoshop. Jag tror inte att du märker att det är ett "extra" program du använder.
Sedan tycker jag det är trevligt med Noise Ninja som fristående program när jag ska batchköra brusreducering på en massa bilder. Jag hade en gång 750+ bilder tagna med ISO 1600 (mörk gymnastikhall) och då kunde jag sätta fart på NN och gå och sova. Klart när man vaknade. NI klarar det också om man nu föredrar den istället.
Brusreducering är inte lätt. Man ska få bilden att se mindre brusig ut utan att förlora struktur i bilden. För mycket reducering och allt ser ut att vara gjort av vax. NN och NI har kämpat om platsen som bästa program ett tag nu och de gör säkert bättre ifrån sig än vad den inbyggda plugin PSE3 har. Bara det att de klarar av profiler (för tex digitalkamera eller skanner/film) och har långt större inställningsmöjligheter än den inbyggda inger mig förtroende.
Sedan tycker jag det är trevligt med Noise Ninja som fristående program när jag ska batchköra brusreducering på en massa bilder. Jag hade en gång 750+ bilder tagna med ISO 1600 (mörk gymnastikhall) och då kunde jag sätta fart på NN och gå och sova. Klart när man vaknade. NI klarar det också om man nu föredrar den istället.
Brusreducering är inte lätt. Man ska få bilden att se mindre brusig ut utan att förlora struktur i bilden. För mycket reducering och allt ser ut att vara gjort av vax. NN och NI har kämpat om platsen som bästa program ett tag nu och de gör säkert bättre ifrån sig än vad den inbyggda plugin PSE3 har. Bara det att de klarar av profiler (för tex digitalkamera eller skanner/film) och har långt större inställningsmöjligheter än den inbyggda inger mig förtroende.
Lasse H
Aktiv medlem
Maron skrev:
Okej.
Jag hatar datorer, men måste lära mig...
Hur gör man när man laddat ner neat image för att kunna använda sig av det i PS?
Lägger man det i någon särskild mapp, och hur aktiverar man det från photoshop?
Om du har laddat ner gratisversionen så går den inte att köra som plug in utan körs som fristående program.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Förlåt, slarvigt av mig att inte påpeka det. Pluginversionerna av NN och NI kostar. Se http://www.neatimage.com/purchase.html eller http://www.neatimage.com/overview.html#Neat-Image-editions för NI och http://www.picturecode.com/purchase.php för NN. Där står vad man får i respektive version (plugin/standalone, 8/16-bit, batch eller inte, osv). Ska man komma så billigt undan med plugin så: NN kostar $45 för en Home med plugin och NI $50 för en Home+ (dvs Home med plugin).
[Edit: Lasse hann före
]
[Edit: Lasse hann före
Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
Ett sätt att minska brus i ps är att lägga lagom mycket oskärpa på kanal a och b i lab-läge.
interpix
Aktiv medlem
I CS finns Median under Filter/ Noise. Men det har så kraftig påverkan att jag max använder värde (1) och sedan dämpar effekten ytterligare. Kör annars normalt med Noise Ninja som också är ett bra program.
sflow skrev:
Jag gillar ett snabbt arbetsflöde med minimalt antal program, så för min del vore det intressant att veta om det finns någon halvbra metod inbyggt i photoshop.