Annons

Tamron 150-600 G2, Nikon D7500

Produkter
(logga in för att koppla)

studioff

Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på mitt Tamron 150-600 G2 objektiv.

Jag har svårt att få fokus ibland...skulle vilja säga ofta i vissa lägen. Jag fotar mycket djur/fågel.
En del fokus-missar kan förklaras med rörelseoskärpa och klanteri vid fotande men jag tycker miss-frekvensen är för hög. En del missar kan jag också förstå pga att ljuset varit svårt. Tex tidiga morgnar, lite motljus, ljusglimmer i gräs mm och att den har svårt att sätta fokus pga det. Jag tycker det är nästan hopplöst att få skarpa bilder på längre avstånd. Fokus på tex småfåglar mm på korta avstånd funkar bra. Jag hade ett G1 innan och upplevde liknande problem då. Jag är väldigt sugen på att prova Nikons 200-500.

Jag körde kalibrering i Reikan förra veckan (justerade in Tamron tap-in för att få bra på samtliga brännvidder och dubbelkollade med Reikan efter) och sedan hårdtestade ute i naturen i helgen men vet inte om det blev just något bättre. Jag lade också vikt på att ha lite snabbare slutartider än vanligt. På testbilderna har jag AF-A, singlepoint och aperture priority. Oftast F6.3 och VC mode 1.

Testbilderna är jpeg direkt från minneskortet.

Tornfalken tog jag i ljuset av soluppgången. 600mm, 1/5000 sek. Tog en lång bildserie och inget fokus på någon. Försökte fokusera om en del mellan bilderna. Sedan tog jag en serie från en annan vinkel med lite bättre ljus och då sattes fokus skapligt.

Rådjuret bakifrån. 1/2000 sek

Rådjuret från sidan 1/800 sek

Liggande rådjuret 1/500 sek
 

Bilagor

Pickadollen

Aktiv medlem
Det har inte att göra med oskärpa från "värmedaller" i luften?
Skärpan sitter ju nästan. Hade det varit något fokusproblem så känns det som att någon del av bilden skulle ha varit skarp med jag tycker varje del av dina av samma suddighet, trots korta slutartider. Sol och värme är fotografens värsta fiende :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fotografera av en sedel som sitter på en plan vägg och studera skärpan i tex ögat, det brukar gå fint att bedöma skärpan med strecken i ögat. Använd AF-S och en punkt största öppning och en tid som utesluter skakningar. Gå till motivet både från längre och kortare håll. Ta sedan några bilder i live view, om bilderna i live view sätter skärpan bättre så ska du göra finkalibrering i kameran eller i objektivet om du har den pluggen
 

studioff

Aktiv medlem
Det har inte att göra med oskärpa från "värmedaller" i luften?
Skärpan sitter ju nästan. Hade det varit något fokusproblem så känns det som att någon del av bilden skulle ha varit skarp med jag tycker varje del av dina av samma suddighet, trots korta slutartider. Sol och värme är fotografens värsta fiende :)
Ja många bilder sabbar man ju tyvärr pga värmedaller. De här tycker jag inte riktigt borde ha drabbats av det. Möjligtvis rådjuret som ligger ner men det som står var nära och det var ganska krispigt ute. Tornfalken var på långt avstånd men innan värmen hade kommit igång.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som om skärpan är på rätt ställe men håller med det är inte skarpt nog. iso är ju inte särskilt högt. Är själv ingen vän av AF-A men det är inte felorsaken heller. Tycker att jag själv har dessa problem ibland eller förra våren men vart mer och mer nöjd under året. jag får nog kolla och se vad jag ändrat. Skall följa tråden då den är intressant.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Jag har också kört 150-600 g2 dock med canon, men så där ska det inte se ut. som skrivts tidigare, testa med en sedel under ordnade former med olika brännvidder för att se om det är något som felar. Bifogar ett foto på 600mm (beskuret)
 

Bilagor

Senast ändrad:

studioff

Aktiv medlem
Tack för tips och input hittils!

Ja alla exempelbilderna är tagna på 600mm men jag har också bilder tagna på den brännvidden som är bra (se bifogade rödhaken som dock är på nära avstånd, storlommen som är hyfsad iaf är på längre avstånd) . Saker jag kan gissa mig till att sätta fingret på är att det är högre felfrekvens på bilder tagna på längre avstånd och med mer "busy" bakgrund. Tex liggande rådjuret eller den här bifogade sothönan (1/1250 sek). Dock kan jag nog inte generalisera och säga att alla de bilderna med såna förutsättningar blir dåliga.

Jag har kört tester under mer ordnade former också men ska nog göra fler såna (har inte testat det med att jämföra med liveview) och som sagt så körde jag kalibrering i Reikan.

Jag har kört en del på AF-C och AF-S tycker jag också så det borde inte vara det.
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tips och input hittils!

Ja alla exempelbilderna är tagna på 600mm men jag har också bilder tagna på den brännvidden som är bra (se bifogade rödhaken som dock är på nära avstånd, storlommen som är hyfsad iaf är på längre avstånd) . Saker jag kan gissa mig till att sätta fingret på är att det är högre felfrekvens på bilder tagna på längre avstånd och med mer "busy" bakgrund. Tex liggande rådjuret eller den här bifogade sothönan (1/1250 sek). Dock kan jag nog inte generalisera och säga att alla de bilderna med såna förutsättningar blir dåliga.

Jag har kört tester under mer ordnade former också men ska nog göra fler såna (har inte testat det med att jämföra med liveview) och som sagt så körde jag kalibrering i Reikan.

Jag har kört en del på AF-C och AF-S tycker jag också så det borde inte vara det.
Jag upplevde att det kunde bli dålig skärpa ibland med AF-C och stillastående objekt med D7000-D7100-D7200, D7500 hade jag inte. Jag gick nästan alltid till AF-S för stillastående, när jag gick över till D500 så såg jag inte detta utan har den nästan alltid på AF-C. Vet inte vad det kunde bero på, men den står ju och smårycker i AF-C. Något annat att tänka på är att man kan ibland få dålig skärpa om man fotograferar från en varm bil ut i kalla luften
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du ett filter på så ta av det för att eliminera eventuella extra faktorer som kan påverka resultatet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag upplevde att det kunde bli dålig skärpa ibland med AF-C och stillastående objekt med D7000-D7100-D7200, D7500 hade jag inte. Jag gick nästan alltid till AF-S för stillastående, när jag gick över till D500 så såg jag inte detta utan har den nästan alltid på AF-C. Vet inte vad det kunde bero på, men den står ju och smårycker i AF-C.
Det beror nog inte bara på kamerahuset, utan en del objektiv förefaller även vara mer benägna att bete sig så, liksom att ljusstyrka och vad man fokuserar på kan påverka.

Något annat att tänka på är att man kan ibland få dålig skärpa om man fotograferar från en varm bil ut i kalla luften
Eller varifrån som helst där det är den typen av temperaturskillnad, liksom om man fotograferar genom fönster. Ju äldre och finare fönster desto sämre brukar det vara, då glaset inte är helt plant.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på mitt Tamron 150-600 G2 objektiv.

Jag har svårt att få fokus ibland...skulle vilja säga ofta i vissa lägen. Jag fotar mycket djur/fågel.
En del fokus-missar kan förklaras med rörelseoskärpa och klanteri vid fotande men jag tycker miss-frekvensen är för hög. En del missar kan jag också förstå pga att ljuset varit svårt. Tex tidiga morgnar, lite motljus, ljusglimmer i gräs mm och att den har svårt att sätta fokus pga det. Jag tycker det är nästan hopplöst att få skarpa bilder på längre avstånd. Fokus på tex småfåglar mm på korta avstånd funkar bra. Jag hade ett G1 innan och upplevde liknande problem då. Jag är väldigt sugen på att prova Nikons 200-500.

Jag körde kalibrering i Reikan förra veckan (justerade in Tamron tap-in för att få bra på samtliga brännvidder och dubbelkollade med Reikan efter) och sedan hårdtestade ute i naturen i helgen men vet inte om det blev just något bättre. Jag lade också vikt på att ha lite snabbare slutartider än vanligt. På testbilderna har jag AF-A, singlepoint och aperture priority. Oftast F6.3 och VC mode 1.

Testbilderna är jpeg direkt från minneskortet.

Tornfalken tog jag i ljuset av soluppgången. 600mm, 1/5000 sek. Tog en lång bildserie och inget fokus på någon. Försökte fokusera om en del mellan bilderna. Sedan tog jag en serie från en annan vinkel med lite bättre ljus och då sattes fokus skapligt.

Rådjuret bakifrån. 1/2000 sek

Rådjuret från sidan 1/800 sek

Liggande rådjuret 1/500 sek
Jag har visserligen ingen Tamron 150-600 men väl en Tamron 100-400/4,5-6,3 som jag tidigare satte på en Nikon D7500 och hade precis samma problem med focus som du visar. När jag inte hittade något fel på objektivet gjorde jag en djupdykning i kamerahusets specifikationer ang. af-system och fick veta att, på långa brännvidder och små bländare arbetar den med endast en enda focuspunkt (av 51)! Det gjorde att, på korta slutartider hinner inte systemet med att focusera. Vid serietagning kunde resultatet bli ren katastrof!

Idag sitter samma objektiv på en Nikon D500, som har en helt annan focusmotor där, i motsvarande inställningsläge, finns minst 15 korslagda focuspunkter kvar att arbeta med vid t.ex. bl. f/8. Efter kamerabytet har bilderna blivit precis så bra som man kan förvänta sig av objektivet. Vid serietagning kanske jag missar en bildruta av 10 vid snabba slutartider, jämfört med 9-10 missade av 10 möjliga med D7500:an.

Jag är inte säker på om min erfarenhet är relevant i ditt fall men kanske problemet ligger i att objektivet sitter på ett kamerahus som inte riktigt når upp till objektivets prestanda?
 

studioff

Aktiv medlem
Jag upplevde att det kunde bli dålig skärpa ibland med AF-C och stillastående objekt med D7000-D7100-D7200, D7500 hade jag inte. Jag gick nästan alltid till AF-S för stillastående, när jag gick över till D500 så såg jag inte detta utan har den nästan alltid på AF-C. Vet inte vad det kunde bero på, men den står ju och smårycker i AF-C. Något annat att tänka på är att man kan ibland få dålig skärpa om man fotograferar från en varm bil ut i kalla luften
Tack. Jag ska testa med på AF-S och många av de kassa bilderna är faktiskt tagna från bil. I olika temperaturer dock. Det här kan ju dock vara en av anledningarna.
 

studioff

Aktiv medlem
Jag har visserligen ingen Tamron 150-600 men väl en Tamron 100-400/4,5-6,3 som jag tidigare satte på en Nikon D7500 och hade precis samma problem med focus som du visar. När jag inte hittade något fel på objektivet gjorde jag en djupdykning i kamerahusets specifikationer ang. af-system och fick veta att, på långa brännvidder och små bländare arbetar den med endast en enda focuspunkt (av 51)! Det gjorde att, på korta slutartider hinner inte systemet med att focusera. Vid serietagning kunde resultatet bli ren katastrof!

Idag sitter samma objektiv på en Nikon D500, som har en helt annan focusmotor där, i motsvarande inställningsläge, finns minst 15 korslagda focuspunkter kvar att arbeta med vid t.ex. bl. f/8. Efter kamerabytet har bilderna blivit precis så bra som man kan förvänta sig av objektivet. Vid serietagning kanske jag missar en bildruta av 10 vid snabba slutartider, jämfört med 9-10 missade av 10 möjliga med D7500:an.

Jag är inte säker på om min erfarenhet är relevant i ditt fall men kanske problemet ligger i att objektivet sitter på ett kamerahus som inte riktigt når upp till objektivets prestanda?
Tack. Oj det var info som jag verkligen inte kände till. Knepigt att det är så. Man tycker ju att D7200/7500 har framgått som lite av wildlife-foto-kameror. På exempelbilderna har jag kört en fokuspunkt i och för sig.

Det skulle verkligen vara intressant att testa både ett Nikon 200-500 och ett d500 hus
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack. Oj det var info som jag verkligen inte kände till. Knepigt att det är så. Man tycker ju att D7200/7500 har framgått som lite av wildlife-foto-kameror. På exempelbilderna har jag kört en fokuspunkt i och för sig.

Det skulle verkligen vara intressant att testa både ett Nikon 200-500 och ett d500 hus
Jag vill nog påstå att Snuddas överdriver. Objektiv med f/6,3 i den långa änden fanns innan kamerorna ens var specificerade att fokusera vid f/8 med en enda AF-punkt. Det nämnda 100-400 fungerar även på min gamla D700*, som inte har AF vid f/8 enligt specifikation. Däremot blir precision och prestanda tveklöst bättre med D850 (som har samma fokussystem som D500).

*Den har den fokusmodul som sitter i D7100 till D7500, fast i den ursprungliga versionen för FX. Nikon har filat på den i många år och förbättrat den samt uppgraderat ljusmätaren som används för en del följande lägen för att kameran ska veta vad den ska följa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har visserligen ingen Tamron 150-600 men väl en Tamron 100-400/4,5-6,3 som jag tidigare satte på en Nikon D7500 och hade precis samma problem med focus som du visar. När jag inte hittade något fel på objektivet gjorde jag en djupdykning i kamerahusets specifikationer ang. af-system och fick veta att, på långa brännvidder och små bländare arbetar den med endast en enda focuspunkt (av 51)! Det gjorde att, på korta slutartider hinner inte systemet med att focusera. Vid serietagning kunde resultatet bli ren katastrof!

Idag sitter samma objektiv på en Nikon D500, som har en helt annan focusmotor där, i motsvarande inställningsläge, finns minst 15 korslagda focuspunkter kvar att arbeta med vid t.ex. bl. f/8. Efter kamerabytet har bilderna blivit precis så bra som man kan förvänta sig av objektivet. Vid serietagning kanske jag missar en bildruta av 10 vid snabba slutartider, jämfört med 9-10 missade av 10 möjliga med D7500:an.

Jag är inte säker på om min erfarenhet är relevant i ditt fall men kanske problemet ligger i att objektivet sitter på ett kamerahus som inte riktigt når upp till objektivets prestanda?
Tycker detta låter lite konstigt, det kan ju vara att det är enbart en punkt som har korslagd om man är med mindre än f/8, men dessa objektiv har ju större öppningar
 

Johan2020

Aktiv medlem
Jag har haft liknande problem en miljard ggr.

Min slutsats är att det har med antingen för starkt solljus att göra alternativt knas på batteriet.

Jag höll på säkerligen ett år att felsöka. Testade tre olika kamerahus (D500) och 4 st olika 150-600 G2 (varav ett var låneobjektiv från Tamron).

Som exempel så kunde jag åka ut i god tid och fota med fin bildkvalitet. Solens ljus blev ju så klart starkare och starkare (molnfritt eller nära inpå) och pang bom så blev det som att fota med gladpack folieplast på objektivet. Spelade ingen roll på vilket avstånd objektet var.

Annan gång så fotade jag med fina resultat kvalitetsmässigt och fick byta batteri. Pang bom folieplast.

150-600 G2 har elektronisk bländare (precis som 200-500) och jag fick aldrig dessa fel på 150-600 G1 (mekanisk bländare) och jag hade både A och B-batterierna. B-batterierna är gjorda för att klara av mer saker som drar kräm i kameran vilket inte A-batterierna är.

Om jag inte missminner mig så gjorde Nikon B-batterierna som standard med just D7500.

Tyvärr så gick inte dessa lösningar (icke stark sol samt B-batteri) att applicera med 100% lösning varje gång. Kändes lite som ESD-skada på en dator typ.

Lade ned ett par timmars kalibrering en dag och fick verkligen superresultat. Va skitnöjd. Dagen efter så var det folieplast igen.

Testa fota när solen inte är så stark och visa några bilder. Prova även byta batteri om du har möjlighet.

Jag får samma "solfel" även med 200-500 men långt ifrån som på 150-600 G2. Pratar inte om värmedaller nu.

Dock hade jag lite kraftigare fel än ts.

Vet inte om det skrivits om tidigare i tråden (orkar inte kolla) men se till så att kontakterna mellan kamerahus och objektiv inte är skitiga.

Jag gav som sagt upp efter dryga året och bytte min 150-600 G2 till Nikons liknande variant 200-500 och är överlag ganska jättenöjd (med tanke på prisbilden).
 
ANNONS