Annons

Tamron 16-300 3,5-6,3 för resor

Produkter
(logga in för att koppla)

VildPer

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av t.ex. Tamron 16-300 3,5-6,3 eller något liknande objektiv. Jag ska iväg på en längre resa (4 månader) och funderar lite över vad jag ska ta med mig. Troligen blir det ett 17-70 2,8-4 och ett 70-200 2,8 men jag har även fått tips om att det numera finns rätt okej objektiv inom super zoom, t.ex. detta 16-300 mm.

Jag har en Canon 7d och fotar rätt mycket, men på hobby nivå. Har i dagsläget 5st objektiv och är fotointresserad. Jag är lite orolig för att jag skulle bli missnöjd över bildkvalitén samt lite låst av den lilla maximala bländaröppningen på ett 16-300 mm men samtidigt är det förstås skönt att få med sig lättare packning samt att slippa byta objektiv.

Tankar kring detta, eller om jag ska köra på något helt annat än någon av dessa två vägar? Lutar åt 17-70 + 70-200.
 
Akta dej!

Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av t.ex. Tamron 16-300 3,5-6,3 eller något liknande objektiv. Jag ska iväg på en längre resa (4 månader) och funderar lite över vad jag ska ta med mig. Troligen blir det ett 17-70 2,8-4 och ett 70-200 2,8 men jag har även fått tips om att det numera finns rätt okej objektiv inom super zoom, t.ex. detta 16-300 mm.

Jag har en Canon 7d och fotar rätt mycket, men på hobby nivå. Har i dagsläget 5st objektiv och är fotointresserad. Jag är lite orolig för att jag skulle bli missnöjd över bildkvalitén samt lite låst av den lilla maximala bländaröppningen på ett 16-300 mm men samtidigt är det förstås skönt att få med sig lättare packning samt att slippa byta objektiv.

Tankar kring detta, eller om jag ska köra på något helt annat än någon av dessa två vägar? Lutar åt 17-70 + 70-200.

Jag har ingen erfarenhet av nåt av de tre objektiven men om du är seriöst intresserad av foto, och inte bara semesterbilder, så kan jag känna mig säker på att ett superzoom med den bredden gör dej rejält besviken både vad avser skärpa och förstås bländare /skärpedjup! Det är nog en j-la skillnad mot de fina objektiv och din 7D! Om du vill minimera packningen så är mitt råd att först testa innan du köper ett superzoom. Om jag ägde två bra objektiv så skulle jag inte lägga ut pengar på ett tredje med sämre bilder. Om du verkligen vill minska vikt/volym så tycker jag du skall titta på en BRA kompaktkamera. Om du är inkörd på Canon så titta på deras G1X eller G16, kanonbra kvalitet och smidigt format! Själv har jag en NikonD300 och ett antal av deras bästa objektiv men när jag fjällvandrar och vill ha ner vikten tar jag min NikonP7700, inte fjäderlätt men mycket lättare än systemkameran och riktigt bra bilder.

L
 
Ja en bra kompaktkamera kan gå med, men det känns inte heller kul att köra med det hela resan :/ Ska se om jag kan få testa något objektiv liknande detta, men annars blir det nog att ta de två större istället.
 
ANNONS