Annons

Tamron 17-50 eller 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ojdå

Medlem
Hej!

Köpte för ungefär ett år sedan en begagnad Canon 400D med kit-objektiv. Nu har jag kommit in i fotograferandet och känner att det är dags uppgradera mig lite.

Jag är för tillfället i Shanghai och har då fått erbjudande om följande

Tamron 17-50 F2.8 (ej VC) får jag utan problem för under 3000 kr.

En 550D med kit objektiv 17-55 IS för ungefär 5000 kr.

Vilket tror ni är det bästa valet? Har väl internationell garanti om jag köper ett objektiv, men knappast på en ny kamera.

Är du säker på att det är 17-55 och inte 18-55 du menar (osannolikt billigt isf, men måste fråga iaf)?

Om det är 17-55 så är det inget snack. Då är paketet med 550D utan tvekan det du ska välja. Är det 18-55 så anser jag nog att du har mer att vinna på att köpa tamronobjektivet.

Nej, 18-55 ska det så klart vara, skrev fel i all hast. (Går det inte edit.a här?)

Det som jag tycker talar för objektivet är såklart bildkvalitén. Men det som talar för en ny kamera är mycket högre ISO = betydligt bättre bilder i mörker samt att den har videofunktion.

Med den bättre ljusstyrkan kommer du inte att ha behov av lika höga ISO-tal med Tamron-objektivet, om inte bilderna kräver ett skärpedjup så att du måste blända ner, såklart. Då är högre ISO och bildstabilisering en stor hjälp.
Sedan är väl inte skillnaden i brusnivå enorm mellan de två kamerorna heller, IMO, men visst har 550D lägre brus och något bättre detaljåtergivning på höga ISO-tal. Den har ju även möjlighet att ställa in högre ISO-tal. Fotar man RAW så kan man, i viss utsträckning "fejka" högre ISO-tal genom att underexponera och sedan korrigera i RAW-konvertern. På så sätt kan du ju komma upp i åtminstone ISO3200 och kanske även ISO6400 med din 400D. Den sistnämnda kommer dock att ge en del brus...

Ett nytt objektiv enl, tex Tamron 17-50 ger bättre bildkvalitet, avseende skärpa osv och det ger, framför allt, möjlighet till kortare skärpedjup, vilket kan vara värt mycket, beroende på vilken typ av bilder man tar.

Gör redan detta med RAW-iso.

Det som tar emot lite är att köpa ett objektiv som inte har bildstabilisator. Men ser inget bättre allternativ i dagsläget.

ANNONS
Götaplatsens Foto