Annons

Tamron 24-70 åkte i backen - reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Häromdagen halkade jag ganska illa i en trätrappa med min kamera i hand. Av ren reflex släppte jag kameran för att dämpa fallet med armen. Både armen och kameran tog rejält med stryk och även min rygg fick sig en känga. Jag klarade mig efter omständigheterna bra och kamerahuset fungerar än så länge felfritt. Objektivet däremot är rätt dött vilket var väntat.

Skruvarna i bajonetten lossade och objektivet gick således inte att fästa i kameran. Det lilla hopp jag faktiskt hade om att det skulle räcka med att skruva i dessa igen har nu försvunnit efter att ha prövat detta - objektivet fäster dock.

Optiken och kameran kommunicerar inte längre och bildstabiliseringen fungerar inte, kanske pga att de inte känner av varandra? Något verkar även löst inuti och klånkar omkring.

Jag misstänker att i princip all elektronisk, VC samt bajonett måste bytas ut. Glasen är helt intakta.

Jag har inte hunnit att gå igenom min försäkring ännu och undrar om någon kan ge en fingervisning på vad det kan kosta ifall försäkring inte täcker detta. Misstänker att det blir dyrt.

Sedan undrar jag om någon vet om ifall det endast är Kameraservice Kungsör som reparerar tamrons produkter? Skulle gärna se att det fanns någon reparatör i Stockholmsområdet.

Tacksam för svar!

Har lärt mig en stor läxa, gå inte med dyra saker i handen där det är halt. [emoji14]
 
ANNONS