Annons

Tamron 28-75 mm f/2,8 vs. Nikons 85 mm f/1,8??!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Funderar på ett nytt porträtt objektiv! Har nikons 35mm sen innan men upplever att man är tvungen att vara i ansiktet på den man fotat, skulle gärna vilja komma längre ifrån :) Så nu är då frågan vilket man ska välja? Någon som har något tips? Kram

Tamronobjektivet är i första hand avsett för fullformat (har ingen vidvinkel att tala om då det monteras på en DX-kamera) och har ljusstyrka f/2,8, inte f/1,8. Det finns tyvärr nästan inga zoomar för systemkameror med bättre ljusstyrka än f/2,8.

85/1,8 är ett svinbra objektiv, men det saknar tyvärr autofokusmotor. Jag antar att du har en D40 då dina senaste bilder var tagna med en sådan och då behöver du autofokusmotor. Det är inte lätt att fokusera rätt manuellt med en 85:a, speciellt inte med en kamera med liten sökare.

Varför inte köra på en ny AF-S 50/1,8? Lite kortare brännvidd än 85mm men räcker ändå ganska långt, stor skillnad gentemot 35mm. Ett annat, men avsevärt dyrare alternativ är Tamron 60/2 som är ett renodlat 1:1 makroobjektiv och det ljusstarkaste i den klassen som finns på marknaden, och brännvidden är perfekt för porträtt med DX-kamera.

Några alternativ

Sigma 85/1.4 jag vet inte så mycket om detta, men det verkar väldigt trevligt (ett alternativ till ett Nikkor 85/1.8 om du nu saknar motor i huset)

Sigma 50-150/2.8 är utmärkt allround i korttele området, vet inte vad du har över 35/1.8 men den skulle fungera fint

Tamron 90/2.8 (den med motor) ett makro, som skulle fungera fint

Nikkor 85/3.5 eller 105/2.8 makroobjektiv som också skulle fungera

Många av dessa hittar du nog som begagnade här på Köp/Sälj eller titta på ScandinavienPhoto om du önskar 6mån garanti på begagnat

Jag har en d40 för tillfället ja, men planerar att köpa en d7000 eller en d300s efter jul så jag skulle ju kunna köpa 85mm för det kommer väl funka med den kameran om jag inte är helt ute och cyklar :p? Och det är väl inte helt omöjligt att hitta skärpa med det och min kamera? :)

85/1.8 är ett riktigt bra objektiv och visst kan du använda den i en övergångsperiod. Att sätta skärpa manuellt är ju inte alltid så lätt med den mattskiva som finns i dagen kameror som är anpassade för AF, men visst går det. Så tiita du efter ett begagnat 85'a det brukar finns många ute till försärsälning då den har funnits med i många år

Jo, att pricka rätt med fokus med ett 85/1,8 på en D40 är nog rätt nära helt omöjligt tyvärr, sökaren är alldeles för oexakt för det. Det går helt enkelt inte att avgöra var fokus ligger direkt i sökaren. Möjligen skulle du kunna ta bilder och kolla i efterhand och finjustera tills du har fokus rätt, men det kräver helt orörligt motiv och gärna stativ också.

D90 är en nästan lika bra kamera som D7000, den kostar bara ca 5000 kr som ny och har inbyggd fokusmotor så man får AF också med lite äldre objektiv som t.ex. Nikkor 85mm/1.8D ...

Köp en Samyang 85mm f1,4...
Du kommer att bli mer än nöjd!

Kolla in min sida

http://www.crelle.se

- nästan alla porträtt och Barnbilder är tagna medd Samyangen...

tjipp!

Nu är det väl ännu svårare att sätta fokus med 85/1.4, så har man inte så bra sökare så vet jag inte om det skulle var något direkt alternativ även om jag kan erkänna att Samyangs objektiv är väldigt skarpa. Tror faktiskt att hon tappar även ljusmätningen då Samyang inte hanterar exponeringen mot de enklaste NIkon

D40 har väl ändå fokusindikator? Kanske inte i M-läget (så var det iaf med min gamla D60) men troligtvis i de andra lägena A, S och P. Sökarbilden kan man inte lita på, alls, för att sätta skärpan helt rätt med så stora bländaröppningar som f/1,8. Det blir lätt en decimeter fel eller mer, och det är alltför mycket. Börjar funka hyfsat först vid f/4 eller så. Men med fokusindikatorn till hjälp funkar det något så när behjälpligt.

Nu är det väl ännu svårare att sätta fokus med 85/1.4, så har man inte så bra sökare så vet jag inte om det skulle var något direkt alternativ även om jag kan erkänna att Samyangs objektiv är väldigt skarpa. Tror faktiskt att hon tappar även ljusmätningen då Samyang inte hanterar exponeringen mot de enklaste NIkon
Enligt http://www.cyberphoto.se/ skall exponeringsmätningen med den senaste Samyang även funka med enklare Nikon hus som t ex d40.

Så egentligen borde jag köpa en kamera först innan jag kan köpa objektivet med andra ord? :) Haha, men tack för att tips och förslag!

Tamron 28-75 blir ett alldeles utmärkt porträttobjektiv på en cropkamera, en av de skarpaste. Att den inte har vidvinkel som nämndes ovan var ju inte vad du efterfrågade. Zoomen ger en flexibilitet, gluggen är otroligt prisvärd och ljusstyrkan räcker för fint bakgrundssläpp, ett oerhört bra köp.

Funderar på ett nytt porträtt objektiv! Har nikons 35mm sen innan men upplever att man är tvungen att vara i ansiktet på den man fotat, skulle gärna vilja komma längre ifrån :) Så nu är då frågan vilket man ska välja? Någon som har något tips? Kram

Helt rätt Lina. Du är rätt på det. Låt inte de andras svammel påverka dig. Det är exakt den brännvidd du behöver. Tamron duger bra. Har du inte fullformat så ska du ha objektiv mellan 50-100.

Mvh

Tamron 28-75 blir ett alldeles utmärkt porträttobjektiv på en cropkamera, en av de skarpaste. Att den inte har vidvinkel som nämndes ovan var ju inte vad du efterfrågade. Zoomen ger en flexibilitet, gluggen är otroligt prisvärd och ljusstyrkan räcker för fint bakgrundssläpp, ett oerhört bra köp.

På crop-kamera (DX) är det ett utmärkt objektiv! Jag var mycket nöjd med det tillsammans med min D70 och min D200 … när jag bytte till D700 föll det dock från min nöjdmedobjektiv lista. Även om det egentligen är byggt för fullformat/film så håller det inte. Jag fick problem med både skärpa och vignettering.

Tror inte heller att det har en inbyggd motor för AF.

/jonas

Tamron 28-75/2.8 finns med AF motor, jag vet inte om det finns både och, men de som säljs nu har motor. Den är väl lite långsam men ett utmärkt objektiv, men jag undrar om man inte har större nytta av ett Sigma 50-150/2.8 som också har motor.

28-75 finns som sagt både med och utan inbyggd motor. Ett med motor kommer att funka bra men ett utan är inget man vill ha på en D40.

Så egentligen borde jag köpa en kamera först innan jag kan köpa objektivet med andra ord? :) Haha, men tack för att tips och förslag!

Om du vill ha ett objektiv utan inbyggd motor borde du nog börja med att byta kamerahus. Annars kan du mycket väl börja med att köpa ett 28-75 av senaste generationen med inbyggd motor, det kommer du långt med.

Har oxå kollat på tamrons 70-300mm 2.8, men jag ju sedan innan sigmas 70-300 f 4 macro så det kanske är ett onördigt köp. Men tänkte kanske att tamrons 70-200 kunde passa både till porträtt och sport ? Sen funderar jag ju på nikons 50mm 1.8 men den känna nästan för lik 35:an :-/ verkligen inte lätt att bestämma sig, haha :)

ANNONS
Götaplatsens Foto