Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 75-250, kan inte fokusera

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Fick ett begagnat Tamron 75-250 104A, men vet inte om det är trasigt eller ej.

Ska man inte kunna titta genom objektivet och fokusera med det? Dvs, utan kameran?

Den har ju ingen fokusmotor, och snackar väl troligen inte med Nikons inbyggda så det är manuellt som gäller. Så långt är jag med.

Har testat på kameran (D90) också, men passformen var lite kinkig så jag är inte säker på att jag fått på det rätt. Får hur som helst ingen fokus där heller.

Det enda som händer när jag vrider och trycker tuben fram och tillbaka är att den ändrar grad av suddighet. Nånstans mittemellan får jag fokus - på smutset på glaset.

Nåt jag missat?

Ska man inte kunna titta genom objektivet och fokusera med det? Dvs, utan kameran?
Nej, objektivet fokuserar på mattskivan vid nedfälld spegel och sensorn vid uppfälld spegel. Det går alltså inte att fokusera utan kamera

Den har ju ingen fokusmotor, och snackar väl troligen inte med Nikons inbyggda så det är manuellt som gäller. Så långt är jag med.
Objektivet är av äldre modell och saknar autofokus.

Har testat på kameran (D90) också, men passformen var lite kinkig så jag är inte säker på att jag fått på det rätt. Får hur som helst ingen fokus där heller.
Objektivet är avsett för Tamrons Adaptall2-adaptrar. Du måste ha en adapter som passar din Nikon.

Det enda som händer när jag vrider och trycker tuben fram och tillbaka är att den ändrar grad av suddighet. Nånstans mittemellan får jag fokus - på smutset på glaset.
Du zoomar genom att skjuta ringen fram och tillbaka och fokuserar genom att vrida ringen.
Vad är det för glas du syftar på?

Olle

Tack Olle för mycket bra svar!

Jag har en adapter mellan kameran och objektivet som heter "Adaptall 2". Och jag får faktiskt på objektivet på kameran, bara det att det inte klickar fast. Det går alltså att vrida av objektivet utan att trycka in knappen på huset. Finns det olika adaptrar för olika Nikon-hus? Trodde att Nikons fattningar var identiska från 50-talet och framåt?

Bifogar en bild på fattningen. (Vad är det för märkliga "pinnar" som sticker upp?)

När jag försöker att fokusera känns det som att det saknas en cm för att få till den sista skärpan. Det betyder väl antagligen att jag har fel adapter trots allt...

Med "glaset" menar jag något av linserna som det sitter skräp på.

Bilagor

• tamron_adaptall.jpg
    tamron_adaptall.jpg
    12.5 KB · Visningar: 187
Nu är jag ingen Nikonfotograf, men jag har för mig att det finns vissa mindre variationer på Nikons fattning som gör att alla tillverkade Nikonobjektiv inte passar alla Nikonkameror (någon som kan Nikon kan väl bekräfta eller dementera). Om det innebär att det finns mer än en Adaptall2-adapter för Nikon vet jag inte. Än mindre vilken som skulle passa D90 i så fall.
Det ska inte kunna påverka fokusen i varje fall.

Nikon har ovanligt stort avstånd mellan bajonett och sensor så adaptern skall vara ganska tunn.
Konstigt att du ser smuts på någon av linserna (frontlinsen?) skarpt. Det borde inta vara möjligt. Eller ser du det endast när objektivet inte sitter på kameran?

Olle

Konstigt att du ser smuts på någon av linserna (frontlinsen?) skarpt. Det borde inta vara möjligt. Eller ser du det endast när objektivet inte sitter på kameran?

Endast när det inte sitter på kameran, så det förklarar väl en del.

Tack för hjälpen, får se vad som händer med detta. Hade tänkt lägga ut det på Blocket, men vill ju gärna veta att det funkar först. :-/

Senast ändrad:
När jag försöker att fokusera känns det som att det saknas en cm för att få till den sista skärpan. Det betyder väl antagligen att jag har fel adapter trots allt...
Hur mycket av det man ser på bilden är adaptern? Endast det blanka eller även en bit av det svarta? Som jag skrev tidigare kräver Nikon en tunn adapter, medan t ex Konica en betydligt tjockare. Om adaptern är för tjock fungerar den som en mellanring och du kan inte fokusera ända till oändligt.

Det bör stå N, Ni eller nåt liknande på adaptern om den är avsedd för Nikon. Kanske måste man lossa den från objektivet för att kunna se.

Olle

Både det svarta och metallen är mellanringen.

Det står följande:
ADAPTALL 2
JAPAN
K/R

*Försöker ivrigt att få bort adaptern*

Får inte bort adaptern, så jag kan inte se om det står något mer på den.

"K/R" indikerar enligt Google att det är till Konica.... *suck*

Ja då är det inte så konstigt att du inte får fokus. Konica har ett mycket mindre registeravstånd (avståndet mellan sensor och bajonett) än Nikon och behöver en mycket tjockare adapter.

Men det måste gå att få bort adaptern. Det är ju meningen att man endast skall behöva byta adapter om man byter system. Jag har haft Adaptall2-objektiv en gång i tiden men det var mycket länge sen så jag minns inte hur man gör. Men det borde väl finnas nån knapp som man trycker in samtidigt som man vrider loss adaptern.

Om du får loss adaptern kan du ju försöka hitta en som passar Nikon, t ex på ebay. Annars får du väl försöka sälja objektivet till någon som fortfarande använder en gammal analog Konica.

Olle

Senast ändrad:
Tittar i min manual för deras 300 med adaptall 2. Det finns/fanns 2 typer till Nikon. Nikon AI och Nikon AI/E. Det finns som Olle skrev en liten knapp på optiken som frigör adaptern. Kom ihåg sedan att passa in de två "öronen" i sina fästen. Du kan höra med www.l-foto.se om han har några kvar. Säljer helst med optik. En trevlig hemsida om dessa objektiv är denna. http://adaptall-2.org/index.html

ANNONS
Götaplatsens Foto