Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepiano

Aktiv medlem
Ja det var ingen munter läsning ( sammanställningen ). Det lade lite lock på min entusiasm ( som jag fick på Cyberphoto's testbilder ).
 

ibbe76

Aktiv medlem
fast skärpan var ändå ok,men att den kunde variera så på auto fokusen var väl inget hit.
4 av 10 träffar mot Canons 10 av 10 med 70-200mm F2.8 IS usm
 

campokatt

Aktiv medlem
Fick min idag men har inte hunnit prova så mycket än. Var bara ute en kortis förut så jag har inte benchat autofocusen på "lekande barn" men den fastnade fint på de objekt jag fotade(kanske bara hade tur), tykte den hittade focus bra även här innomhus när det var ganska skumt,utan hjälp av belysningen..

En liten komentar till de senaste inläggen nu bara. Ni jämför ett objektiv för knappt 7000 med ett som är tre ggr så dyrt... Själv hade jag inte förväntat mig ett bättre betyg i jämförelsen...

Bilderna verkar dock bli väldigt bra. Lite tidigt o uttala sig om det än igentligen men ändå.

Sen är det klart, jag har ju bara mitt 15 år gamla 70-300 o jämföra med så det är klart jag är nöjd ;)
 

wsaar

Aktiv medlem
Tamronen verkar ju riktigt trevlig. Skulle inte förvåna mig om fokusproblematiken inte finns på Pentax och Sony heller, eftersom objektivet använder kamerahusets AF-motor för de fattningarna.
 

campokatt

Aktiv medlem
Så, har provat det några dagar nu o jag är faktiskt helt nöjd med det. Autofokusen på mitt funkar helt som det ska. Blir exakt nästan varje gång. Kan bli ett par oskarpa bilder om man kör med AFServo(Eos40D) o håller inne knappen o bränner av en salva. Men det får man väll ta.....

Säjas skall att jag har ju inte provat Sigmas eller Canons motsvarigheter så vet ju inte hur "bra det kan bli" men jag tycker inte den är långsam o oexakt. Har fotograferat barn hela helgen o dom har fastnat helt ok ;).
Dock blir skärpdjupet mycke kort när man kör på största bländaren o ligger nära närgränsen men det kanske är så det blir med ett telemacro...

Har även provat det med Soligors 2x konverter o är helnöjd med resultatet. Bättre än väntat faktiskt. Det krävs ju mycke ljus o så men som kompromiss är det både bra o billigt. Blir ju trots allt 600mm på min kamera o då vill det ju till att hålla stadigt utan hjälp..
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kan tipsa om att det på Cyberphotos sida framgår att Tamron kommer med en uppdaterad version med HSM-motor till Nikon. Skall visst vara tillgänglig någon gång under Juli månad. Nu börjar gluggen bli riktigt intressant på allvar. Optiskt verkar den vara i klass med det allra bästa, även om recensionerna varit lite blandade. jag hyser dock inga tvivel om att den är lika bra som originalen. Dessutom märkbart lättare. Lite sunkigt stativfäste, Men jag som aldrig använder stativ klarar mig bra ändå. Tror att jag rentav skulle plocka bort fästet.
 

Lowrider

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Kan tipsa om att det på Cyberphotos sida framgår att Tamron kommer med en uppdaterad version med HSM-motor till Nikon. Skall visst vara tillgänglig någon gång under Juli månad. Nu börjar gluggen bli riktigt intressant på allvar. Optiskt verkar den vara i klass med det allra bästa, även om recensionerna varit lite blandade. jag hyser dock inga tvivel om att den är lika bra som originalen. Dessutom märkbart lättare. Lite sunkigt stativfäste, Men jag som aldrig använder stativ klarar mig bra ändå. Tror att jag rentav skulle plocka bort fästet.
Hur är det med HSM motor i objektivet på kameror med inbyggd motor? Används då objektivets motor o är det isf snabbare/tystare än samma objektiv utan HSM?
 

hw-tph

Aktiv medlem
Lowrider skrev:
Hur är det med HSM motor i objektivet på kameror med inbyggd motor? Används då objektivets motor o är det isf snabbare/tystare än samma objektiv utan HSM?
I t.ex. Nikon-fattning används HSM-motorn i objektivet även om det finns en autofokusmotor i huset. Huruvida det är snabbare eller tystare kan jag inte uttala mig om.
 

ormet

Medlem
Gjorde en beställning i tisdags, hämtade ut objektivet tidigare idag. Har inte hunnit fota speciellt mycket men några saker har jag att säga.

Jag har inte samma grova fokusproblem som på testet någon länkade till (http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/page5.asp). Har ännu inte fotat i servo-läget på min 40D men jag förväntar mig inga underverk.

Den låter ganska mycket. För mig är det inga problem men det kanske finns någon som inte klarar detta.

Än så länge så känns det bra. Jag återkommer nog då jag fått testa den lite mer.
 

FabianN

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara flika in och fråga om det är någon som nu hört något datum när Nikon versionen levereras till butik? Har stått på väntelistan ett bra tag men inte hört något tyvärr :(

/Fabian
 

j_s

Aktiv medlem
Tamron och HSM?

paul innergård skrev:
Kan tipsa om att det på Cyberphotos sida framgår att Tamron kommer med en uppdaterad version med HSM-motor till Nikon. Skall visst vara tillgänglig någon gång under Juli månad.
Jag har frågat Cyberphoto, och de svarade att Tamron inte har HSM.

Beteckningen 'HSM' på deras sida är en nödlösning för att man ska kunna söka efter objektiv som har motorer till Nikons D40/X D60.
 

jBurman

Medlem
Är det någon som har hunnit prova Nikon-varianten av denna glugg?
Skulle i såna fall vara intressant att höra hur autofocusen presterar..
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Jag fick det här objektivet i tisdags.

Hittils har jag provat ta kort på RC bilar och lekande kattungar, objektivets AF gjorde att det vart en större utmaning än det borde vara.
Mitt gammla billiga tamron 55-200 fungerar bättre (och det kostar ca 1500;-)

Lite besviken, mer tester kommer att ske idag. Blir jag inte nöjd så skickas det tillbaka.
 

Carpe Noctum

Aktiv medlem
Ska ha ett 70-200, så nu är frågan , vilken är bäst Tamrom eller Sigma, läst alla diskussioner men får ju inga bra svar. Vet att Nikons egen är bäst men den har jag inte råd med.
Så till saken, Tamron eller Sigma, ska beställa nu...
tusenlappen som skiljer spelar mindre roll, samma med vikt å utseende.
 

campokatt

Aktiv medlem
Ska ha ett 70-200, så nu är frågan , vilken är bäst Tamrom eller Sigma, läst alla diskussioner men får ju inga bra svar. Vet att Nikons egen är bäst men den har jag inte råd med.
Så till saken, Tamron eller Sigma, ska beställa nu...
tusenlappen som skiljer spelar mindre roll, samma med vikt å utseende.

Ja, enligt tester jag har läst så är Tamron bättre optiskt o sigman har snabbare/tyst AF. Beror väll på hur man fottar vilken man ska välja. Själv valde jag Tamron till min Canon. Dels för att Af var snabbt nog åt mig och för den bättre närgränsen. Sigma o Canon är inte bästa vänner heller för den delen...
 

wsaar

Aktiv medlem
Såg att B&H idag visade att Tamron 70 - 200 f2.8 för Sony fanns i lager, borde väl dyka upp i Sverige snart också då...
 
ANNONS