Annons

Tamron 70-180/ 2,8 eller Sony 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Tog en snabb titt på halandifocus och kollade några få bilder på mobilen. Är en del brus i de bilder jag kollade på så visst skulle du ha nytta av större bländare. Jag kunde inte läsa bildinformationen så vet inte hur högt du ligger på ISO. Varför skall du byta om du är nöjd med bländare, är det snabbare AF du söker?
 

Third eye

Aktiv medlem
Ja man blir inte klokare på vad man skall välja. I Tamrons favör ligger ju storlek och vikt och att den har bra bildkvalité. I Sonys är det framför allt att man kan komplettera med konverter och då få ett "nytt" objektiv till, typ 100-280/ 140-400. Förutom Hockey så plåtar jag mycket natur och fåglar. Har även ett Sony 200-600, som är mkt bra. Men för stort för att dra med på idrott.
Jag kanske bör tillägga att när jag jämförde och tog beslut innan köp så var e-infinitys priser.
Så GM för drygt 20 tusen och Tamronen som jag gav 10.700 för.
Det låter som vi fotar lite lika och jag har idah 150-600 med adapter när jag beböver mycket mm. Och 70-180 är idag det som sitter oftast på huset.
När jag hade Canon så var det inte 70-200 utan en 18-35 som satt oftast på, så man favoriserar helt klart. I allafall jag :)
 

Johan.76

Aktiv medlem
Jag kanske bör tillägga att när jag jämförde och tog beslut innan köp så var e-infinitys priser.
Så GM för drygt 20 tusen och Tamronen som jag gav 10.700 för.
Det låter som vi fotar lite lika och jag har idah 150-600 med adapter när jag beböver mycket mm. Och 70-180 är idag det som sitter oftast på huset.
När jag hade Canon så var det inte 70-200 utan en 18-35 som satt oftast på, så man favoriserar helt klart. I allafall jag :)
Hej.

Om jag förstått det rätt så köpte du ditt Tamron via E-Infinity. Jag är grymt sugen på att slå till men undrar om du har stött på det här med ditt objektiv. ?

https://www.tamron.com/news/press_release/20200602.html

Utöver det så är du nöjd med ditt eller? Vikten och smidigheten är det som tilltalar mig. Och att det fått väldigt positiva recensioner när det gäller bildkvalitén.

// Johan
 

srojoh

Aktiv medlem
Tog en snabb titt på halandifocus och kollade några få bilder på mobilen. Är en del brus i de bilder jag kollade på så visst skulle du ha nytta av större bländare. Jag kunde inte läsa bildinformationen så vet inte hur högt du ligger på ISO. Varför skall du byta om du är nöjd med bländare, är det snabbare AF du söker?
Först och främst så vill jag ha min A7R3:a och då passar inte det objektivet. Isot på många bilder ligger då på 3200 vid bl 5,6 och 1/500 sek
 

HåG

Aktiv medlem
Jag har bara provat fotagrafera hockey en gång. Dåligt ljus trotts den vita isen. Jag skulle gå på f2,8 objektiv om jag hade möjligheteten. Jag fotar nästan bara fotboll och även om man kan få bra bilder på iso 3200 så blir de alltid bättre med lägre iso. Använder nästan enbart största bländare för sport. 70-180 eller 70-200 ja man vill ju alltid ha mer men skillnaden är liten så frågan är om det märks.
 

Third eye

Aktiv medlem
Hej.

Om jag förstått det rätt så köpte du ditt Tamron via E-Infinity. Jag är grymt sugen på att slå till men undrar om du har stött på det här med ditt objektiv. ?

https://www.tamron.com/news/press_release/20200602.html

Utöver det så är du nöjd med ditt eller? Vikten och smidigheten är det som tilltalar mig. Och att det fått väldigt positiva recensioner när det gäller bildkvalitén.

// Johan
Jag kontrollerade serienumret redan vid pressreleasen och mitt ex är inte påverkat. Och det skulle vara osannolikt nu att påverkad nummerserie skulle dyka upp hos E-infinity då den sålt slut flera gånger.
Jag är välldigt nöjd med objektivet och det var det 3:e objektivet jag köpte ur den serien. Bildkvaliteten är obestridlig och känslan är helt ok, så det har blivit en favorit och det sitter för det mesta på. Man är även lite mer undercover och inga tänker direkt på att man bär runt på en überkamera i folksamlingar jämfört med den vita tuben :)
Den ersatte min 70-200/2.8 G2 som min flickvän fick ta istället.
Liten, lätt och anspråkslöst :)
 

Johan.76

Aktiv medlem
Jag kontrollerade serienumret redan vid pressreleasen och mitt ex är inte påverkat. Och det skulle vara osannolikt nu att påverkad nummerserie skulle dyka upp hos E-infinity då den sålt slut flera gånger.
Jag är välldigt nöjd med objektivet och det var det 3:e objektivet jag köpte ur den serien. Bildkvaliteten är obestridlig och känslan är helt ok, så det har blivit en favorit och det sitter för det mesta på. Man är även lite mer undercover och inga tänker direkt på att man bär runt på en überkamera i folksamlingar jämfört med den vita tuben :)
Den ersatte min 70-200/2.8 G2 som min flickvän fick ta istället.
Liten, lätt och anspråkslöst :)
Tusen tack för svar. Har också tänkt den tanken att det skulle till att man får ett sådant med fel. Dock är man ändå lite lite orolig. Skulle va typiskt. Men kul att höra att du är helt nöjd med ditt.

// Johan
 

Snuddas

Aktiv medlem
Tar upp en gammal tråd för att fråga våra "Tamron på Sony-användare" om ett märkligt fenomen som jag aldrig tidigare stött på. Kanske någon annan gjort det?

Jag skaffade mig nyligen en Tamron 70-180/2,8 och upptäckte att objektivet "skramlar" när man hanterar det. När jag håller objektivet i handen och vänder det uppochner, upprepade gånger, hör jag något som sitter löst inne i gluggen. Kanske att det kan vara någon detalj i af-motorn som åker fram och tillbaks när man skakar lätt på gluggen. Men, när den väl sitter på huset och kameraström är påslagen, upphör skramlandet och allt verkar fungera som det skall. Om jag stänger av kameran återkommer förstås skramlet.

Har ett tiotal Tamron sedan tidigare till både Sony och Nikon men aldrig ens hört talas om att det skall finnas lösa delar som skall "skramla" i ett objektiv. Även om inte batteriströmmen är påslagen! Om någon annan i detta forum vet något om "fenomenet" är jag mycket tacksam för feedback innan jag tar till stora reklamationssläggan!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har ett tiotal Tamron sedan tidigare till både Sony och Nikon men aldrig ens hört talas om att det skall finnas lösa delar som skall "skramla" i ett objektiv. Även om inte batteriströmmen är påslagen! Om någon annan i detta forum vet något om "fenomenet" är jag mycket tacksam för feedback innan jag tar till stora reklamationssläggan!
Det är ett inte ovanligt fenomen i moderna objektiv där rörliga linsgrupper hålls på plats av motorerna som positionerar dem under drift, men där de kan röra sig när objektivet är strömlöst och motorerna så att säga ligger i friläge. Det kan verka lite obehagligt, men är faktiskt i grund och botten ett sätt att skydda motorerna så de inte blir skadade om linselementen rör sig när motorerna inte är aktiva.

Kort sagt: det är som det skall vara.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Det är ett inte ovanligt fenomen i moderna objektiv där rörliga linsgrupper hålls på plats av motorerna som positionerar dem under drift, men där de kan röra sig när objektivet är strömlöst och motorerna så att säga ligger i friläge. Det kan verka lite obehagligt, men är faktiskt i grund och botten ett sätt att skydda motorerna så de inte blir skadade om linselementen rör sig när motorerna inte är aktiva.

Kort sagt: det är som det skall vara.
Tack för ett uttömmande svar, det låter bra att "det är som det skall vara". Tycker dock att det borde ha framgått i något objektivtest att just denna modell, Tamron AF 70-180/2,8 Di III VXD, är konstruerad på ett sådant sätt att det ska låta som att den inte är färdigskruvad på insidan. Den som är okunnig om fenomenet kan ju få skrämselhicka redan vid uppackning av det nya, efterlängtade objektivet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för ett uttömmande svar, det låter bra att "det är som det skall vara". Tycker dock att det borde ha framgått i något objektivtest att just denna modell, Tamron AF 70-180/2,8 Di III VXD, är konstruerad på ett sådant sätt att det ska låta som att den inte är färdigskruvad på insidan. Den som är okunnig om fenomenet kan ju få skrämselhicka redan vid uppackning av det nya, efterlängtade objektivet.
Det är ett ganska vanligt fenomen sedan några år och jag som själv testat det objektivet (https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-tamron-70-180-mm-f.htm) tänkte faktiskt inte på att nämna det där.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag väcker denna tråden till liv. De flesta kommentarerna var precis i början när Tamron släppte sitt 70-180.

Nu när det funnits ett tag på marknaden, hur lyder recensionerna?
Det var ju en del som tyckte objektivet var dyrt när det släpptes (ca 17k), men nu är det nere på 10k. Så det känns riktigt prisvärt.
Har kollat en del recensioner på Youtube och omdömena är ju otroligt positiva.
 

srojoh

Aktiv medlem
Nu har jag använt mitt Sony 70-200/2,8 ett år ca och är supernöjd. Många hockeybilder har jag tagit med detta objektiv. Många bilder delförstorar jag ordentligt också. Ok Lite tungt kanske, men jag är van vid det, då jag också tar fågelbilder med mitt Sony 200-600 mm på fri hand till 100 %
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag väcker denna tråden till liv. De flesta kommentarerna var precis i början när Tamron släppte sitt 70-180.

Nu när det funnits ett tag på marknaden, hur lyder recensionerna?
Det var ju en del som tyckte objektivet var dyrt när det släpptes (ca 17k), men nu är det nere på 10k. Så det känns riktigt prisvärt.
Har kollat en del recensioner på Youtube och omdömena är ju otroligt positiva.
I början var jag tveksam till tappet från 200 till 180 mm, men tycker numera att det inte är någon egentlig förlust. Jag tycker nog att viktminskningen med ca 6 hg (ca 3 hg om GM II passar plånboken!) är av större värde, ty Sonys kamerahus är inte direkt byggt för tunga gluggar! Optiskt presterar objektivet minst lika bra som ett XXXX 70-200/2,8, tycker jag.
Vad gäller i jämförelse med priset så köpte jag mitt Tamron 70-180/2,8 begagnat för 8300:- (med sex mån garanti!) och tycker att jag gjort en bra affär, då jag är mycket nöjd med objektivet. Jag hade troligen varit lika nöjd med nypris runt 10 tkr om det hade varit enda alternativet! Rekommenderar detta objektiv om brännvidden kan accepteras.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag plåtar en del hockey uppe från läktaren. Har kört med min Tamron 70-300/4,5-5,6 Di USD på Sony a77II med relativt bra resultat. Men tittar nu på ett alternativ till Sony A7R3. Har kollat på dels Sonys egna 70-200 på 2,8 resp 4,0 och nya Tamron 70-180/2,8. Sonys är större och dyrare och 20 mm längre brännvidd. Men tror ni att Tamrons nya objektiv är ngt liknande? Den har ju fått bra kritik bl.a på Cyberphoto
A77II har ju Crop 1,5 så ditt 70-300 blir 450mm vid 300mm läget, detta nås ju inte med A7R3 som har småbildssensor, det vet du om förstås, men tänkte på att med APS-C så får man inbyggd Crop kontra eventuellt konverter till A7R3. Det blir skillnad mellan 450mm från läktaren och ett 180 eller 200mm objektiv, är dom inte nere vid sargen när dom kör med 70-200 vid ishockey
 

srojoh

Aktiv medlem
Ja som jag skrev igår, så kör jag med mitt Sony 70-200 och beskär efteråt. Plåtar med Sony A7 IV och är jättenöjd. Se bilder på min hemsida
 
ANNONS