Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 90mm macro - felexponering på Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

stroemme

Medlem
Har ett Tamron AF 90mm macro objektiv som ger tydliga felexponeringar, särskilt med blixt på mitt Nikon D70 kamera. Objektivet er utgåvan føre Di objektiven. Några här på forumet som har lika erfarenheter, eller som vet årsaken till det här?

Åt vilket håll felexponerar det? Är det beroende av vilken bländare du använder?

Överexponering med ca. + 2ev med blixt. Mera variation utan, men också där uteslutande överexponering.Oberoende av bländare.

Jag vet att jag har läst om problem med Tamron 90 och SB-800 i kombination vid något tillfälle. Vet inte om det var på dpreview eller om det var på D70sverige (http://www.d70sverige.net/forum/)
Detta gav överexponering, men bara ibland. (även med Di-versionen)
Jag har, vid enstaka tillfällen, använt den inbyggda blixten tillsammans med Tamron 90 och inte råkat ut för något sådant. Jag använder sällan blixt och jag har inte alls upplevt några problem utan blixt heller. Jag har Di-versionen. Min far har Icke-Di-versionen och han har aldrig sagt något om att han haft problem med exponeringen. Han använder dock, preics som jag, ytterst sällan blixt.

Ta och testa göra en sökning på dpreview eller d70sverige och se om du hittar något där. Jag vet att det har skrivits om problem med Tamron 90 och SB-800, som sagt. Jag vet åxå att det finns folk som använder kombinationen utan problem, så antingen gäller det inte alla exemplar eller så finns det något sätt att jobba runt problemet.

Har precis köpt ett tamron 90 Di och har även precis märkt det ni talar om, att blixten (sb-800) vill överexponera 1-2 steg (iaf utomhus och på olika bländare), den inbyggda verkar inte ha samma problem.. Skitirriterande! visserligen är det digitalt och man kan lätt kompensera, men fick känslan av oregelbundhet, men är inte säker på den punkten..

Gillar objektivet, skarpt och trevligt, men just nu funderar jag på om jag skall behålla det.. Suger rent ut sagt om inte en så "simpel" sak skall fungera.. Är ju endel pengar sakerna kostat så då vill man dom ska fungera felfritt!

aja, ska väl söka i det där forumet å se om jag hittar något, om någon har tips eller förslag så skriv gärna!

ANNONS
Götaplatsens Foto