Annons

Tamron AF Di II 18-200 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridtjuv

Medlem
Hej Fotosidan.

Jag är en nybörjare på det här med att fotografera. jag har precis inhandlat en Canon EOS 5D Mark II med två objektiv, en Tamron AF Di II 18-200mm och en Canon EF 50 mm f/1.8 II.

Denna 50mm är helt lysande, men denna Tamron är lite konstig. jag antar att det är jag som är lite off.

Men frågan so lyder är följande:

När jag ska fota med min Tamron AF Di II 18-200mm så får jag en märklig svart ring runt kansterna och bilderna blir som fångade i ett hål.

Objektivet kostade inte mer än 2000 kr så jag antar att det inte är något höjdarobjektiv, men nog borde den väl ge full synvinkel?

/ Fridtjuven

Hej Fotosidan.

Jag är en nybörjare på det här med att fotografera. jag har precis inhandlat en Canon EOS 5D Mark II med två objektiv, en Tamron AF Di II 18-200mm och en Canon EF 50 mm f/1.8 II.

Denna 50mm är helt lysande, men denna Tamron är lite konstig. jag antar att det är jag som är lite off.

Men frågan so lyder är följande:

När jag ska fota med min Tamron AF Di II 18-200mm så får jag en märklig svart ring runt kansterna och bilderna blir som fångade i ett hål.

Objektivet kostade inte mer än 2000 kr så jag antar att det inte är något höjdarobjektiv, men nog borde den väl ge full synvinkel?

/ Fridtjuven
Jag antar att den optiken är byggd för kameror med aps-c sensor o h inte fullformat vilket du har.
Du har nog köpt en optik ej byggd för din kamera

Stämmer bra det.

Canon 5D har en så kallad fullformatssensor (jämfört med den lite mindre sensorn kallad APS-C som sitter i de flesta andra mer konsumentinriktade kameramodeller).

Beteckningen EF på Canon-objektiv betyder att de är gjorda för den större fullformatssensorn (och fungerar även på APS-C sensorn).
Beteckningen EF-S på Canon-objektiv betyder att den är ENDAST gjord för kameror med APS-C sensor.