Förlåt.
Jag är rookie. Som nybörjare är jag inte så vidare bra på vad som egentligen är vad i fotogenren. Jag känner att jag har blicken, men inte tekniken. :/ Men det kommer nog.
Har spanat lite på en del fotografier på nätet där fotografer har tagit det mest enastående fotografiet efter det andra.
Det jag är ute efter är mer allround för nybörjare, och sedan bygga vidare. Jag kände att jag ville satsa på en bra kamera men nu även bra objektiv. De jag har pratat med säger att det mesta ligger i objektiven.
Pris, ja, runt 5000-10000. Helst 5000 dock.

Ju billigare desstu bättre till att börja med.
Jag har ju precis börjat med att ta foton, men jag vill bli bra på att ta bilder med "storytelling" som tema. Motiv som ligger mellan 1 - 60 meter. Vill ha en bra brännvidd och samtidigt kanske 200 zoom, för landskap. Byggnader. 15-18 i brännvidd och kanske 200-300 i zoom. Nu vet jag inte hur mycket man kan zooma in med ett 200-300 objektiv. 1.8 i bländare. men som sagt är jag ingen höjdare på alla dessa tekniska detaljer. :/
Vill testa olika skärpedjup, fokus över hela området, objekt och omgivningar ska vara skarpa, samt suddigt vid vissa motiv med fokus över ett visst område.
Har nu fokuserat mig på ett 24/105 objektiv.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9981.
Alla som jag har pratat med säger att det är denna kamera man ska ha.
Har ett 50 mm just nu som är helt ok. Men det lite begränsat.
Jag vill fokusera mig på just storytelling men även finna vinklarna i vissa objekt.
Jag behöver inte ha någon super-zoom utan mer moment där jag kan röra mig runt objekt och vissa ytor/områden. Vissa landskap, objekt. gärna följa gamla murar runt åkrar som är skarpa hela vägen eller träd som står mitt på fälten helt malplacerat. Gärna döda, kala träd inne i skogarna.
Tänkte ha ett par objektiv för nära foto och någon minizoom. Proffs-set kommer sen.
Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet.
Som sagt har jag precis börjat och kanske har jag lite för höga förväntningar av vad jag vill göra.
Jag skulle nog börjat lite mer ödmjukt med en 60D, men mitt högmod avgjorde med en 5D.
Har mycket att lära och det är riktigt skoj.
Jag tänkte nog mer att varför börja med en billig kamera när jag ändå älskar foto. Det blir ju bara 5000 kr extra utgift. Jag tog ju ca: 2000 bilder på min resa (1 vecka) i New York med en kompakt kamera så varför inte satsa fullt ut.?
Foto är sjukt kul och extremt beroendeframkallande.
Har alltid drömt om en bra digitalkamera. Nu har jag en. Nu gäller bara objektivet.
/ F