Annons

Tamron - AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin L-L

Medlem
Hej,

Jag undrar om Tamron - AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD till Nikon passar till att fota utomhussport så som fotboll, friidrott etc. Jag undrar även om det passar till att fota vilda djur, t ex fåglar, älg, kor etc... Jag har en begränsad budget, därför inget objektiv med f/2,8 vilket naturligtvis hade varit förstahandsvalet.

MVH Martin

Okej, om jag omformulerar frågan: vad för objektiv rekommenderas till en glad amatör som vill börja fota lite sport, t ex fotboll? Jag har en Nikon D7000. Tack på förhand!

Hej,

Jag undrar om Tamron - AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD till Nikon passar till att fota utomhussport så som fotboll, friidrott etc. Jag undrar även om det passar till att fota vilda djur, t ex fåglar, älg, kor etc... Jag har en begränsad budget, därför inget objektiv med f/2,8 vilket naturligtvis hade varit förstahandsvalet.

MVH Martin

Jag har använt objektivet till min D90 för att fota fotbollsmatcher och min systers barn på avstånd. Fungerar klockrent. Mycket bra objektiv med snabb autofokus och bra bildstabilisering. Fåglar är inte min grej då jag är väldigt rastlös av mig. De fåglar som jag ser är så långt borta att objektivet inte räcker till. Hästtävlingar,friidrott eller dylikt går säkert alldeles utmärkt kan jag tänka...I vilket fall kan jag rekommendera objektivet.

Instämmer med föregående talare. Det är för pengarna det kostar ett klockrent objektiv. Har fotat rugby, springande hundar & en del hästar med gott resultat.

Det fungerar säker utmärkt.

Bildstabilisatorn är fantastisk vilket måste hjälpa på stillasittande fåglar.

Dock något som du skall vara medveten om...
Autofocusen är inte helt stabil. Jag tar alltid flera kort på samma motiv då jag vet att väldigt ofta hamnar focusen fel.

Jag har läst om det på Internet så det är inte bara mitt exemplar.

Tack så mycket för responsen, det hjälpte mig mycket i mitt (k)val. Jag har läst mycket gott om Tamron-objektivet, men inte just hur det lämpar sig till att fota sport, tack för hjälpen!

Mvh Martin

Tack så mycket för responsen, det hjälpte mig mycket i mitt (k)val. Jag har läst mycket gott om Tamron-objektivet, men inte just hur det lämpar sig till att fota sport, tack för hjälpen!

De flesta verkar tycka att objektiv med f/2,8 som gäller för sport, men om det inte ryms i budgeten så köp ett objektiv med mindre bländare i stället. 2,8:eek:r brukar sluta på 200mm och jag tycker att de där sista 100 millimetrarna är mer värda än f/2,8.

ANNONS