Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
TC eller Blixt
- Trådstartare pirken
- Start datum
objernulf
Aktiv medlem
Att öka arbetsavståndet är givetvis mcyket bra. Inte bara för att ormarna kanske är giftiga utan för att bilderna ofta blir bättre. Har du funderat på att använda 300 eller 400 mm objektiv för macro? De ger rejäla arbetsavstånd. Förkorta närgränsen med mellanring eller försättslins.
Inbyggd blixt rekommenderas inte.
Inbyggd blixt rekommenderas inte.
Pongu
Aktiv medlem
pirken skrev:
Alla råd som finns ångående macro fotografering med blixt är välkommna...
Nu är jag ingen blixtexpert, men det här är min uppfattning efter att ha läst på lite:
Bäst är nog två blixtar på var sin sida om kameran, riktade in mot motivet. Hållare för detta finns att köpa, och den händige kan bygga en själv. Annars kan man ju alltid köra ringblixt för ett jämnt ljus på nära avstånd. Den sätter man längst fram på objektivet. Har man rejält arbetsavstånd och inte extrema ljussättningskrav kan en blixt ovanpå kameran (inte den inbyggda) fungera. Annars tar man loss den från kameran (kabel mellan blixt och kamera) och ber någon hålla den rätt. Lycka till!
/Pontus
pirken
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Har du funderat på att använda 300 eller 400 mm objektiv för macro? De ger rejäla arbetsavstånd. Förkorta närgränsen med mellanring eller försättslins.
Jag har ett 400mm objektiv med största bländare på 5.6. Är det nån idê att använda mellanringar till detta objektiv eller blir ljusförlusten för stor? Närgränsen för detta objektiv är 2.5 meter hur mycket närmare kommer jag med en mellanring på 12mm, ett på 20mm och ett på 36mm.
HAHAHA det blev många frågor... /Pär