Annons

TC eller Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

pirken

Aktiv medlem
Hej jag är i valet och kvalet att välja mellan att köpa en telekonverter för att öka arbetsavståndet (macro) och låta den inbyggda blixten göra jobbet.

Eller köpa ny blixt och använda den trådlöst på lämpligt avstånd.

Det kan tillägas att jag ska fota ormar och sådana saker.

Någon??

Alla råd som finns ångående macro fotografering med blixt är välkommna...

Senast ändrad:
Att öka arbetsavståndet är givetvis mcyket bra. Inte bara för att ormarna kanske är giftiga utan för att bilderna ofta blir bättre. Har du funderat på att använda 300 eller 400 mm objektiv för macro? De ger rejäla arbetsavstånd. Förkorta närgränsen med mellanring eller försättslins.

Inbyggd blixt rekommenderas inte.

pirken skrev:
Alla råd som finns ångående macro fotografering med blixt är välkommna...

Nu är jag ingen blixtexpert, men det här är min uppfattning efter att ha läst på lite:
Bäst är nog två blixtar på var sin sida om kameran, riktade in mot motivet. Hållare för detta finns att köpa, och den händige kan bygga en själv. Annars kan man ju alltid köra ringblixt för ett jämnt ljus på nära avstånd. Den sätter man längst fram på objektivet. Har man rejält arbetsavstånd och inte extrema ljussättningskrav kan en blixt ovanpå kameran (inte den inbyggda) fungera. Annars tar man loss den från kameran (kabel mellan blixt och kamera) och ber någon hålla den rätt. Lycka till!

/Pontus

objernulf skrev:
Har du funderat på att använda 300 eller 400 mm objektiv för macro? De ger rejäla arbetsavstånd. Förkorta närgränsen med mellanring eller försättslins.

Jag har ett 400mm objektiv med största bländare på 5.6. Är det nån idê att använda mellanringar till detta objektiv eller blir ljusförlusten för stor? Närgränsen för detta objektiv är 2.5 meter hur mycket närmare kommer jag med en mellanring på 12mm, ett på 20mm och ett på 36mm.

HAHAHA det blev många frågor... /Pär

För att kunna räkna på det behöver man veta vad objektivet har för brännvidd när det är fouserat på närgränsen. Är det internfokuserat så minskar brännvidden vid fokusering.

Hur stor är avbildningsskalan vid 2,5 meter?

Det är ett tokina 400mm 5.6 sd, vet ej om det är internfokusering på det.
Hur vet jag vilken avbildnings skala det är?
Det är inget macro objektiv iallafall, men det står kanske på objektivet nånstans. Jag är på jobbet nu så jag har det inte framför mig.

Testa att sätta telet på stativ och hålla kameran på olika avstånd från objektivet, så ser du vilken effekt du kan förvänta dig av olika mellanringar. Du kan behöva täcka med en mörk duk eller liknande.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto