Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele eller telezoom till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

stenor

Medlem
Jag ska köpa ett tele eller telezoom till min D80. Har givetvis läst recensioner på alla möjliga ställen och har till slut fastnat för nikon 300/4 eller sigma 100-300/4. Båda verkar vara bra objektiv och ligger i den prisklass jag kan tänka mig. Jag funderar även på att köpa en konverter 1.4x till valt objektiv. Är det någon på FS om har haft förmånen att jämföra dessa objektiv?

När det gäller VR/OS, är jag dum om jag inte väljer ett objektiv med bildstabilisering. Användningsområdet är naturfotografering. För länge sedan hade jag ett minolta system med ett minolta 300/4,5 och kände då att det fungerade. Använde stativ när det behövdes, använde ett pistolgrepp med axelstativ annars alternativt frihand. Hur mycket nytta har man av bildstabilisering?

/Stephan

Du har mycket nytta av stabilisering, men det är absolut inget måste.
Visst är det superbra, men det kostar ju också.

Själv kör jag (canon) 300mm, ibland med 1,4x, och jag har det inte. Då har jag dock stöd mot stativ.
Så pass långa brännvidder är ju naturligtvis väldigt begränsade utan VR, men så länge du kan sitta ner och använda stativ, är det definitivt inget måste.

Det är hur som helst inget snack om saken. Stabilisering är fruktansvärt bra att ha i alla lägen. Har man bara råd så =)

Viktig länk

Jag ska köpa ett tele eller telezoom till min D80. Har givetvis läst recensioner på alla möjliga ställen och har till slut fastnat för nikon 300/4 eller sigma 100-300/4. Båda verkar vara bra objektiv och ligger i den prisklass jag kan tänka mig. Jag funderar även på att köpa en konverter 1.4x till valt objektiv. Är det någon på FS om har haft förmånen att jämföra dessa objektiv?
/Stephan

Innan du handlar Sigma med konverter till din Nikon kamera bör du absolut läsa denna länk annars är risken stor att du blir mycket besviken.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100915

Gick själv i samma fundering som du och handlade Nikons 300f/4+1.4 vilket jag verkligen inte ångrar./ Göran

ANNONS