Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele objektiv nikkor 70-300 eller Nya Tamron 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Reza.k

Ny medlem
Hej
Jag tänkte skaffa mig en teleobjektiv till min Nikon D90. Jag kan inte bestämma mig om jag ska välja Nikkons egen 70-300 eller den nya Tamron med samma zoom omfång . Tamron har blivit utvald som bästa teleobjektiv av EISA, 2010-2011. Jag vet inte vilken av dessa två har bättre bildkvalite och snabbare autofokus. Tacksam för råd och tips.

Reza

Jag har Nikon 70-300 VR och det är riktigt bra! VR fungerar fantastiskt. AF är snabb. Jag personligen föredrar alltid att köpa Nikon före Tamron/Sigma/samyang om det inte finns ekonomiska hinder.

Fast nu var det nog det utan VR, eller?

Tamrons gamla 70-300 utan VC blir nog inte utvalt till årets optik i år gissar jag ;-)

Kort sagt, köper du något av Nikons eller Tamrons 70-300 med stabilisering blir du inte missnöjd. Personligen skulle jag satsa på Nikons eget eftersom det har gott rykte och att det är Nikons eget vilket gör det enklare att få fokus kalibrerat och lite annat om det skulle bli fel. Dock småsaker i sammanhanget, du ska fota med objektivet och inte lämna det på service ;-)

Däremot modellerna utan stabilisering lämnar ett och annat övrigt att önska för att vara diplomatisk.

Har själv Nikon 70-300VR som fungerar riktigt fint, jag tror att AF är lite snabbare än Tamrons. Som alternativ skulle jag titta på Sigmas 120-400 det finns många nöjda ägare (detta om man önskar något längre)

ANNONS
Götaplatsens Foto