Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele och makro för D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Grey_Wolf

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt en tid på vilka tele och/eller makro objektiv jag ska skaffa till min D60.

Eftersom jag är nybörjare, köpte kameran förra våren, så behöver jag hjälp med information om vilka sådana objektiv ni rekommenderar och vad man bör betala för dom.

För tillfället har jag bara standard objektivet 18-55 och är rätt nöjd med resultatet.

Tacksam för svar.

Innan det går att besvara dina frågor om Tele och Macro behöver du beskriva vad du tänker använda objektiven till. T.ex. Insektsfotografering, blommor, fågelfotografering etc.

Fåglar och långväga objekt är vad jag skulle fotografera med tele.

För insekter och nära närbilds
fotografering skulle jag använda makro.

Det är en fråga om vilken omfång objektiven bör och vad dom kommer att kosta.

OK, Själv har jag Tamron 90/2.8 som macro och är mycket nöjd med skärpan. Mindre nöjd med att det inte är IF d.v.s. objektivet ökar i omfång vid fokusering mot närgränsen. Jag tror dock att du kommer att vara mycket nöjd med det. Har du mer pengar att spendera rekommenderar många Sigma Ex 150/2.8 HSM för insektsfotografering. Snabb och tyst fokusering, IF och närgränsen 38 cm. Har det inte själv utan går på vad jag läst om det.

Tele hänger givetvis på även det på hur mycket pengar du vill spendera. Jag håller på att köpa tele själv och har testat Nikon 300/4 IF ED och Sigma 100-300 Ex APO HSM. Båda mycket bra objektiv med en prisklass på ca 13000. För att få möjlighet till lite längre avstånd rekommenderas 1.4 ggr telekonverter. Billigare alternativ är Sigma 120-400 4,5 - 5,6 APO HSM alternativt Tokina AT XD 80 - 400 . Har inte provat dem själv.

/Stephan

ANNONS
Götaplatsens Foto