Annons

telekonverter och iso

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare på foto som har fastnat för det här med naturfoto. Det är ju ganska mysigt att vara ute så här på vårkanten också. Jag tycker dock att min bränvid på 135 mm 3,5 inte räcker till så jag funderar på att fördubbla den med en telekonverter. Fåglarna som jag har tänkt fota har en tendens till att flygga iväg innan jag har kommit så nära som jag vill men om jag skulle komma dubbelt så nära så... =).Sen spelar det ju in att en begagnad telekonverter är billigare än ett begagnat 200-300mm objektiv. Nu är det ju så att konvertern snor 2 bländar steg. Min fråga är om jag kan reducera ljusförlusten med att köra med en ljuskänsligare film? Jag har testa lite med iso 400 och är ganska nöjd med det men funderar på att testa en rulle iso 800. Skulle det ha någon betydelse för bildkvaliten och bländar inställningarna. Möjligen försvårar det att jag har en konica fp-1 med ae automatik och slutar automatik? Jag skulle bli tacksam och glad om någon kunde svara på min fråga.

Du tappar inte bara ljus med en konverter, du tappar skärpa också, en del av detta kan kompenseras med att avända mindre bländare, vilket då innebär än mindre ljus. Går du dessutom upp till iso-800 med de korn som detta för med sig, i kombination med skärpeförlusten - ja förvänta dig inte allt för mycket. Dessutom är 135mm x 2 fortfarande rätt kort för att fota fåglar ute i naturen. Du gör nog utan tvekan ett bättre val om du kikar efter begagnad teleoptik, gärna över 300mm. Dock brukar priset skena ivag när man går över 300mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto