Annons

Telekonverter till 70-200/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Larsson

Aktiv medlem
Någon som har praktisk erfarenhet av att använda 2x telekonverter till 70-200/4 L. Jag läste på Cyberphoto att autofokus inte funkar om bländaren blir 8 eller mindre. Samtidigt står det att den skall funka för 70-200/4 L. Hur funkar det egentligen?

Om jag inte minns fel, så fungerar autofokusen med bländare 8 på 1D kamerorna (1D MKI+II+III, 1Ds MKI+II) men inte med övriga DSLR kameror.

Så det är kanske därför dom ger ett lite luddigt svar på om konvertern fungerar till 70-200/4L.

Har ingen egen erfarenhet, men dom flesta verkar tycka att 1.4x konverter fungerar bra skärpemässigt med alla 70-200/xx men att vid användning av en 2x konverter bör man blända ner 2-3 steg för att få bra skärpa.

Så användningsområdet vid nedbländning krymper ganska dramatiskt när man i princip bara kan fotografera vid fullt solljus.

Om jag inte minns fel så fungerar inte AF på dom billigare husen (350D, 400D och 30D), men på dom dyrare (dom så kallade) "proffshusen" fungerar AF, dock bara med centrumpunkten.
Detta gäller vid F/8.
Det finns å andra sidan någon "tejpgrej"man ska kunna göra för att få det att fungera, dock vet jag inte hur, du får söka lite.

(edit: samma minut och i stort sett samma svar, Fotosidan är underbar, vilken kunskapsbank.)

Finns ju dom som hävdar att det kan funka trots bländare 8 (eller vad det nu blir i detta fall). Om jag inte minns fel (standardkommentar i denna tråd) så sägs det ju att kenkos pro300 konvertrar inte förmedlar bländaren till huset på ett sånt sätt att af slås av. Men den blir säkert osäker...

Stefan

tiger656 skrev:
Finns ju dom som hävdar att det kan funka trots bländare 8 (eller vad det nu blir i detta fall). Om jag inte minns fel (standardkommentar i denna tråd) så sägs det ju att kenkos pro300 konvertrar inte förmedlar bländaren till huset på ett sånt sätt att af slås av. Men den blir säkert osäker...

Stefan

Om jag inte minns fel (måste ju fortsätta i samma anda) har du nog rätt. Efter lite sök i forumet verkar det som endel billigare konvertrar fungerar även med bländare 8.
En annan möjlighet är att tejpa några av stiften (se länk nedan) i konvertern. Då får kameran aldrig någon information om att stänga av AF.

Däremot verkar AF fungerar riktigt riktigt dåligt på bländare 8 med icke 1D kameror. Så det kanske finns en anledning till att Canon blockerar AF vid bländare 8 och däröver.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=66601&highlight=telekonverter+2x

http://www.fredmiranda.com/TipsPage/

Användningsområdet blir ju väldigt begränsat med f8 som största bländare, så den kombinationen är väl inte någon höjdare direkt.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto