Annons

Telekonverter till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Hallå,

Jag kör idag ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II till min Nikon D70 men känner att det är lite kort ibland och skulle vilja komma upp till det dubbla. Hur fungerar det här med telekonverters finns det någon schysst som fördubblar brännvidden och som jag fortfarande kan skjuta handhållet? Någon att rekommendera?

Mvh.
Danne.

Jag klurar på samma sak, dock inte för att skjuta handhållet utan för att använda stativ och försöka ta någon bild på bla månen.

Klurar på en sigma 2x eller en kenko 3x. Problemet blir väl att bländaren med 2x convertern blir 22 som störst.. :-/.

Sen så blir det nog svårt att få skarpa bilder handhållet tror jag. Eftersom objektivet då skenbart blir en 900mm (300x1.5x2). Vilket betyder att du måste ner i 1/1000s med bländare 22 för att undkomma skakningsoskärpa. Rätta mig om jag har fel eftersom jag är en grön nybörjare. :p

Gralq skrev:
Jag klurar på samma sak, dock inte för att skjuta handhållet utan för att använda stativ och försöka ta någon bild på bla månen.

Klurar på en sigma 2x eller en kenko 3x. Problemet blir väl att bländaren med 2x convertern blir 22 som störst.. :-/.

Sen så blir det nog svårt att få skarpa bilder handhållet tror jag. Eftersom objektivet då skenbart blir en 900mm (300x1.5x2). Vilket betyder att du måste ner i 1/1000s med bländare 22 för att undkomma skakningsoskärpa. Rätta mig om jag har fel eftersom jag är en grön nybörjare. :p

1/1000s bländare 22... då lär du få fota i ett kalkbrott i gassande solsken?

Ventileit skrev:
Hallå,

Jag kör idag ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II till min Nikon D70 men känner att det är lite kort ibland och skulle vilja komma upp till det dubbla. Hur fungerar det här med telekonverters finns det någon schysst som fördubblar brännvidden och som jag fortfarande kan skjuta handhållet? Någon att rekommendera?

Mvh.
Danne.

Om du skall fördubbla brännvidden med en 2X-converter kommer du tappa två bländarsteg i ljusstyrka. Det innebär att du vid 300mm får ljusstyrka 11 istället för 5.6.

5.6 är vad D70 kräver för att AF skall fungera.

Re: Re: Telekonverter till Nikon

Arleklint skrev:
Om du skall fördubbla brännvidden med en 2X-converter kommer du tappa två bländarsteg i ljusstyrka. Det innebär att du vid 300mm får ljusstyrka 11 istället för 5.6.

Så då blir det till att harva manuellt?

Re: Re: Telekonverter till Nikon

Arleklint skrev:

Kan det verkligen stämma? Då skulle ju tex inte sigmas 18-200 funka på D70 för den har 6.3 som största bländare vid 200 mm. Jag tvivlar inte på att AF inte funkar vid bländare 11 men jag är lite skeptisk till att gränsen går vid 5.6.

I nedanstående tråd sitter det en 1.4x konverter på en D50 med sigmas 70-300 och då ska enligt uppgift AF funka, men D50's AF är kanske ljuskänsligare? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56069

Re: Re: Re: Telekonverter till Nikon

TheFringe skrev:
Då skulle ju tex inte sigmas 18-200 funka på D70 för den har 6.3 som största bländare
Jag har ingen erfarenhet av det aktuella objektivet, däremot vet jag att tredjepartstillverkarna brukar rapportera en fejkad effektiv bländare till huset av detta skäl. Så den säger säkert att den har f/5,6 inställd.

Men stänger Nikons kameror verkligen av AF efter f/5,6? Jag trodde det bara var Canon som gjorde så.

Re: Re: Re: Re: Telekonverter till Nikon

jimh skrev:
Men stänger Nikons kameror verkligen av AF efter f/5,6? Jag trodde det bara var Canon som gjorde så.

Nej, Nikonkameran stänger inte av något, men AF:en blir "skakig" och opålitlig.

Re: Re: Re: Telekonverter till Nikon

Sigmagluggar är enligt min erfarenhet något lynniga i kombination med konvertar. Nikon garanterar att AF funkar bra vid ljusstyrka 5,6. Det har jag aldrig haft anledning att betvivla. Snarast finns där god marginal.

Sigma 150/2,8 bör, om objektivet håller 2.8, klara en 2X-konverter. Det gör den inte. AF-en blir väldigt skakig.

Viss tveksamhet finns som jag ser det även på Sigma 100-300/4 som enligt spec borde klara 1,4x-konverter. AF:en blir inte så distink som den borde vara om Sigma höll ljusstyrka 4 rakt över.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto