Pongu
Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett Sigma 500mm f/4,5 EX HSM och har försökt läsa på lite om konvertrar. Eftersom min 20D inte vill autofokusera om bländarvärdet överstiger f/5,6 har jag prövat att tejpa tre av kontakterna på min Canon extender 1,4x, men det fungerar sådär... Har bara hunnit provköra i inomhusljus ännu så länge och då jagar den först vilt, för att sedan slå och slå fram och tillbaka en stund innan den (eventuellt) hittar skärpan. Är det här beteendet något som någon annan råkat ut för? Känns inte riktigt nyttigt för autofokusmekanismen.
Den tidigare ägaren använde en Soligor 1,4x med bra resultat. Tamron 1,4x (den billigare, svarta modellen) är den som verkar användas mest tillsammans med ovan nämnda Sigma. Är det någon som prövat denna kombination?
Riktigt bra AF är nog svårt att få, men andra verkar ha lyckats få det att fungera hyggligt i bra ljus, vilket kan vara bra ibland.
/Pontus
Den tidigare ägaren använde en Soligor 1,4x med bra resultat. Tamron 1,4x (den billigare, svarta modellen) är den som verkar användas mest tillsammans med ovan nämnda Sigma. Är det någon som prövat denna kombination?
Riktigt bra AF är nog svårt att få, men andra verkar ha lyckats få det att fungera hyggligt i bra ljus, vilket kan vara bra ibland.
/Pontus