Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
T.ex.

Nikon TC-20E II AF-I AF-teleconverter 2X

"Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall)." Cyberphoto

om jag har fattat saken rätt så sänker konverters största bländöppningen med ett steg.
om jag då skaffar mig ett 300/4 objektiv med telekonverter (t.ex. den ovan), får jag ingen AF då ???

En 1,4x ger ett steg sämre
en 2x ger två steg sämmre

största bländare 4 med 2x konverter = bländare 8 och ingen AF

Med en 1,4x konverter får du bländare 5,6 och AF

Senast ändrad:
Det beror på vilket hus du har också, med D2 husen får du autofokus med f8 också, vet inte hur det är med D200'an.

/kent.

okidoki, det är nog därför de skrev "med vissa undantag"...
äger dock en D80 så jag får väl se upp antar jag.

sen finns de ju vissa konvertrar som inte komunicerar med kamerahuset och därför ger AF även på högre bländarvärden. Jag hade förut en soligor pro 1,4x konverter som gav fungerande AF med ett sigmaobjektiv med största bländare 5.6. Denna konverter gav även AF på ett tamronobjektiv med största bländare 6,3 (!) på D50/D70. Sen blir ju iofs inte Af´n sådär jättesnabb och bra om man inte har riktigt bra ljus, men den fungerar iaf....

ANNONS