Annons

Teleobjektiv för landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Nederdal

Ny medlem
Hej jag har en gammal Nikon D3100 och vill fotografera landskap.
Vilket teleobjektiv under 4000 kr skulle ni rekommendera?
Tack på förhand från ny medlem och tekniknovis.
/Anna
 

apersson850

Aktiv medlem
Det beror förstås på hur lite av landskapet du vill ha med. Med lite länge tele ser du inte någon större del av landskapet. Vidvinklar är nog vanligare att folk vill ha.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur mycket närmare vill
Hej Anders, tack för svar. Jag förstår, jag tror jag behöver tele för att jag vill komma närmre motiven i större landskap.
Lite onödigt näsvist påpekar jag att du inte kommer närmare, du beskär hur mycket som kommer med i bilden, med längre brännvidd.

(går du närmare ändrar du perspektiv)

Nog om ordens betydelse. Jag förstod vad du menade.
Hur mycket vill du beskära jämfört med det objektiv du använder idag?

varje dubblering av brännvidd tar bort tre fjärdedelar av bildens yta.
Om du har en bild tagen med 50 mm och klipper bort hälften av den på bredden och hälften av höjden så ser du vad du hade fått med 100 mm (om du förstorar upp detta till samma yttermått som innan du klippte).
 

afe

Aktiv medlem
En vanligt massuppfittning är att landskapsfoto alltid görs bäst med vidvinkel. Ofta är det tvärtom - med ett teleobjektiv blir bilden mer komprimerad och t.ex. höjdskillnader blir mycket tydligare. Jag håller med de som rekommenderat 70-300.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ofta känner jag att det antingen hamnar under vad som täcks av ett 16-35 mm, eller så 70-300 mm. Så jag håller med. Jag ville bara veta hur trådskaparen tänkte. Annars är det inte lätt att ge råd.
 
ANNONS