Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Canon Eos 450D snabb hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska till New York om tre dagar och tänkte kolla efter ett teleobjektiv till min Canon Eos 450D.
Jag vill ha ett som är billigt och bra att fota vilda djur och natur/landskap med.
Jag är heeeeeeelt ny på fronten, så prata som ni gör med nybörjare. Har någon något tips?

Jag har hunnit kolla lite snabbt och sigma 70-300mm, något bra??

Tacksam för snabbt svar!

Hej!

Jag ska till New York om tre dagar och tänkte kolla efter ett teleobjektiv till min Canon Eos 450D.
Jag vill ha ett som är billigt och bra att fota vilda djur och natur/landskap med.
Jag är heeeeeeelt ny på fronten, så prata som ni gör med nybörjare. Har någon något tips?

Tacksam för snabbt svar!

Sigma 70-300mm är kanonbra om det är det man är ute efter till ett lite lägre pris. MEN å andra sidan så ser jag ingen mening med att dra över atlanten för att hämta hem ett sådant objektiv, med den ringa besparing man kan göra genom att handla "over there". Objektivet kostar knappt 2400:- här och har en medioker prestanda med mycket CR(Cromatisk aberration) som gör att det kommer att stanna hemma på hyllan, istället för att sitta monterat som den nya favoriten, på kameran.

Sigma 70-300mm är kanonbra om det är det man är ute efter till ett lite lägre pris. MEN å andra sidan så ser jag ingen mening med att dra över atlanten för att hämta hem ett sådant objektiv, med den ringa besparing man kan göra genom att handla "over there". Objektivet kostar knappt 2400:- här och har en medioker prestanda med mycket CR(Cromatisk abresion) som gör att det kommer att stanna hemma på hyllan, istället för att sitta monterat som den nya favoriten, på kameran.

Vad är CR? :p
Jag åker på onsdag så jag tänkte, dollarn är nere ganska bra nu så jag kan likabra köpa det där =)

Billigt eller bra?

Eftersom man får vad man betalar för så får du nog tänka till lite. Ex vis på vad det får kosta alternativt vad du betraktar som billigt. Då är dewt lättare för andra att ge dig konkreta råd. Det som är billigt för mig kanske är dyrt för dig eller tvärtom.

Hej!

Tacksam för snabbt svar!

Kromatisk abberation.

Om det är den prisklassen du är ute efter kan du ju kolla på ett Canon EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. Det är dyrare här, men det blir kanske motsvarande. Bra objektiv förutom att skärpan blir lite lidande när du kommer nära 300 mm.

Annars är ett objektiv som EF 70-200 mm f/4L IS USM "billigt" i USA, jämfört med vad man får ge här, men det är ju flera gånger om så dyrt som vad det du tittat på är.

Jaha, jag ser att du redan fått den synpunkten medans jag skrev.

Om du ska till New York så måste du bara gå hit & titta http://www.bhphotovideo.com sen om du hittar nåt passande så är det alltid trevligt. Glöm inte att det priset du ser på nätet är inte det priset du får i butiken. Det tillkommer sales tax men det kommer fortfarande billigare än här hemma.

Här har du lite tele att titta på deras sida. http://www.bhphotovideo.com/c/search?ci=274&N=4293919688+4291570227

Dock gillar jag Canon 70-200f/4L skarpt, hade ett med IS men sålde det nyligen men kan tänka mig att det blir ett snart igen antingen med eller utan IS.

660 dollar "4500:-" exkl sales tax för ett nytt 70-200f/4L är inte fy skam. Visst den med IS är också prisvärd men det är mkt pengar. Om du nu ska vara laglig så tullar du när du kommer hem annars så får du väl kasta kartongen så du inte åker dit.

Fast frågan är om 70-200 är tillräckligt för att fota djur eller exakt vad ska du fota fåglar, hästar, älgar????

Med tanke på att resan är nära förestående kan det då vara lämpligt att upplysa om att Adorama och B&H har stängt den här veckan som kommer (v 41). Judarna firar Succos hela veckan.

Med tanke på att resan är nära förestående kan det då vara lämpligt att upplysa om att Adorama och B&H har stängt den här veckan som kommer (v 41). Judarna firar Succos hela veckan.

De var f*n de verkar ha stängt hela tiden, varför har vi inte så här hemma när man jobbar själv även om man inte har den bakgrunden som dem. :(

Om man tycker att det finns några "good points" hos alla religioner, kan man ta ledigt på allas respektive högtider då?

Fan, en sådan högtid hade ju passat som hand i handske här, så att man hinner med att fota lite :) Tänk en hel vecka fritt...

Men det är olika hur engagerade folk är. Jag är just nu projektledare för ett projekt som bland annat har förgreningar i Israel. Vi har inget projektmöte nästa vecka, men det är ändå ganska många som jobbar den veckan. Det beror nog på vilken sorts hatt de traskar omkring med på dagarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto