Annons

Telezoom och Macro objektiv.. hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:

Vill man ha längre arbetsavstånd kan man ju skaffa macrooptik med längre brännvidd. Det finns ju de på 180mm åxå.
I grund och botten handlar det nog om tålamod egentligen. Man får ju jobba lite för att få de riktigt bra bilderna. Jaga efter insekter och smyga sig på dem osv.

Va?? Ska man behöva springa efter dem? Tänkte kompensera genom att ha en fruktansvärt grym zoom istället så slipper jag få kondition och behöva jobba... ;)

Skämt å sido. Jo det är sant. Men det kan vara rätt svårt som sagt med "känsliga" insekter med för liten närgräns.

dumbo skrev:

Sen kanske man inte alltid vill ha skala 1:1 på en trollslända tex och då måste man ju inte trycka upp objektivet mot den.

Nej det vill man ju givetvis inte. Beror ju på hur stor insekten är och vad det är för intressant bakgrund också kanske.

dumbo skrev:

I många fall räcker det troligen med ett vanligt teleobjektiv.Vilken avbildningsskala de ger varierar en del, men 1:4 vid närgränsen är väl rätt vanligt tror jag. 40mm i verkligheten blir då 10mm på bildsensorn, vilket fyller upp nästan halva bildsensorn i X-ledd och 2/3 i Y-ledd på en D70. Då får du kanske med ungefär en halv trollslända i bild.
Detta med reservation för eventuella tankefel osv. :)

Hehe... Du är ju en fena på att räkna. :)

Har ju som sagt inget Macroobjektiv ännu så jag har provat att använda både mitt 18-50 teleobjektiv och mitt 55-200 för närbilder. Närgränsen för 18-50 ligger på runt 25cm medans det är någonstans på 1.1m för 55-200 objektivet.
Fick några riktigt fina bilder på en fjäril och en blomma som jag är helnöjd med när jag använde mitt 55-200 objektiv när jag fotograferade fåglar för någon vecka sedan. En fjäril flög förbi och satte sig bara ett par meter ifrån mig och jag tog tillfället i akt och smög närmare och fick den. :)

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto