** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Telezoom och skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Norfen

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att uppgradera min älskade 180/2.8 till en zoom. Har insett att min budget och mina kvalitetskrav begränsar utbudet till två objektiv:

Nikon 70-180/4.5 -5.6 Macro - Skulle minska antalet objektiv då macrogluggarna blir över, vilket skulle kännas toppen.

eller

Nikon 80-200/2.8 AF-D

Jag vet att båda har slö autofokus men jag upplever aldrig att min 180:a är slö så jag tror inte det är ett problem.

Vad jag funderar på är:
Blir skärpedjupet tillräckligt kort på 70-180:an

Tror att jag oftast skulle klara mig i exponeringstider.

Mvh

Martin
 
Enligt Photozoones test http://www.photozone.de/Reviews/46-...f45-56-d-ed-photozone-review--lab-test-report så leverera den inte bra i tele området.

Behöver du verkligen en zoom så är väl 80-200'an ett bättre val, jag har själv ägt den, och den är väldigt bra, om än tung och klumpig, men själv kom jag på att jag ville ha tvärt om mot dig, dvs en fast kortare glugg, så jag sålde min och köpte en 85/f1.4 istället, och använder jag betydligt oftare, men en 180/f2.8 som kompliment skulle inte vara fel, synd att det är ebb i kassan just nu, annars så skulle jag vara intresserad av att köpa din.

/kent
 
Hade en gång i tiden nikons 80-200 skjutzoom och det var det värsta eländet som finns, utan stativfot gick det inte att använda annat än på tider som funkar på frihand.

Bytte då till Sigma 100-300 men den var jag aldrig nöjd med klumpig och för kort för att funka till fågel.

Bytte sedan till en 300/2.8 men den var så förbannat tung att jag tröttande och bytte till en 180:a och en sigma 400/5.6, Sigman är min favvoglugg lätt och smidig skarp och ok bokeh, så den kommer jag nog aldrig att byta ut :9

Mvh

Martin
 
ANNONS