Annons

Telezoom till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

tfs_johan

Medlem
Jag är på väg att köpa min första telezoom till Nikon D70, men vet inte riktigt vad jag vill ha och vet inte riktigt vad jag bör undvika.

Jag är ute efter en 100-300 zoom. Här finns det ju prisvariationer från 2500 kr till hur mycket som helst. Jag inser att det till stor del är ljuskänsligheten som skiljer de billigare från de dyrare åt, men jag har svårt att avgöra hur mycket det påverkar.

Jag vill framför allt ha zoomen till att kunna ta porträtt på lite avstånd, så att man inte behöver trycka upp kameran i ansiktet på personen, utan snarare kunna ta lite porträtt utan att personen behöver bli nervös av kameran.

Utöver det vill jag kunna ta mer bilder på fåglar och djur än jag gör i dag.

I sista hand vill jag kunna ta lite äventyrsbilder när man är ute och klättrar eller åker skidor.


Min fråga är egentligen så här: kommer jag ångra mig om jag köper en allt för billig zoom? Är t ex Sigma-zoomarna för runt 3000 kr dåliga, eller duger de bra som en nybörjarzoom för mestadels utomhus-fotografering? Hur mycket bör man lägga för att bli nöjd?

Mvh // Johan
 
Zoom till D70

Förslagsvis en begagnad Sigma 100-300 f/4, kan du
kanske hitta för runt 5000 kr, eller ett beg
Nikon 80-200 2,8 - finns i flera olika versioner
genom åren. Titta under köp & sälj.
Att köpa billiga & knackiga gluggar är oerhört
deprimerande!

/Roger
 
Står inför samma fundering. Mina tankar går till AF Nikkor 80 - 400 VR. Pris drygt 15000 i Sverige hos de största näthandlarna. Dyrt men man får väl spara och vänta en stund på gobiten. Drygt kilot och endast 17 cm i transportläget. Inte världens ljusstarkaste men det fixar ju VR-funktionen. Ska man fota fåglar så behöver man de 600mm som objektivet ger omräknat till D70. Har man detta objektiv + kitobjektivet 18 - 70 så behövs inget mer. Möjligen ett glatt humör för plånboken blir ju ganska tunn efteråt. Det enda negativa jag hittat om detta objektiv är att AF lär vara långsam enligt någon skribent. Det är inte ett actionobjektiv utan snarare för naturfoto, porträtt samt lite lugnare frihandsfotografering.

Lycka till med ditt beslut!
 
Jag behövde gå upp till sigmas 100-300 F4 EX för att bli nöjd. Har provar 70-300 och tyckte inte alls om den.

Sigmas 120-300 F2.8 EX är har jag också provat men den är för tung.
 
Det beror lite på, juh. :)

Sigmas 70-300 APO II är okej för pengarna. Har man råd skulle jag hellre köpt en (begagnad) Sigma 100-300/4, som verkar vara mycket trevlig, eller deras 70-200/2.8.

Nikkor 80-200/2.8 är åxå trevlig och går att hitta rätt billigt begagnat.
Nikkor 70-210/4-5.6, 80-200/4-5.6 eller, om du måste upp på 300mm, 75-300/4-5.6 är alla vettiga köp begagnat. Pris från nån tusenlapp och uppåt.

Själv har jag, för närvarande, Nikkor 70-210/4-5.6 och är nöjd med den.
 
Tack för alla svar!

om jag köper begagnat, är det något speciellt jag ska kolla efter som man inte köper något som är väl slitet eller defekt?

// johan
 
ANNONS