Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
telezoom till nikon d40
- Trådstartare Liini
- Start datum
TRG
Aktiv medlem
Den nya versionen med ett "APO" i namnet anses tydligen vara ganska bra, och framför allt har den försetts med en AF-motor. Vilka objektiv som har autofokus på d40/d60 kan man kolla på tex. http://www.cyberphoto.se/, välj objektiv - Nikon + kryssa för "har inbyggd motor". Vet inte om objektivet har antiskakfunktion, vilket är bra att ha på ett sånt här objektiv. Själv skulle jag nog föredra Nikons egen 55-200 VR, den är liten och behändig och byggkvaliteten är säkert bättre. Jag har Nikon 70-300mm VR, men det är ganska mycket dyrare, och det är stort och klumpigt, och gör att kameraväskan känns lite tung ...
JazzBass
Aktiv medlem
Jag vet inte vad som skiljer DG-varianten från APO-diton, men jag tycker mig ha sett att den senare är snäppet dyrare. Jag har DG-varianten till min D60, men är inte precis nöjd. Det jag saknar är:
- skärpa (speciellt på längre brännvidder, men överlag kan detta objektiv inte på något vis anses som skarpt),
- antiskakfuntion,
- bättre ljusstyrka,
- säkrare och snabbare autofokus
- switcharna AF/MF samt Macro/Normal (klumpigt)
Det jag tycker är bra är färgåtergivningen, bokehn och byggkvaliteten (iaf för detta pris).
Denna telezoom är bland de absolut billigaste på marknaden, och man förstår bra varför efter att man använt denna ett tag... Skulle jag köpa ett nytt som ersättare skulle det antingen bli nikons egna version med VR, Tamrons eller sigmas 70-200/2.8 objektiv, och/eller ett renodlat makro-objektiv (det jag använt detta överlägset mest till är makrobilder... alla makrobilder jag har här på FS är tagna med objektivet ifråga, även några andra).
- skärpa (speciellt på längre brännvidder, men överlag kan detta objektiv inte på något vis anses som skarpt),
- antiskakfuntion,
- bättre ljusstyrka,
- säkrare och snabbare autofokus
- switcharna AF/MF samt Macro/Normal (klumpigt)
Det jag tycker är bra är färgåtergivningen, bokehn och byggkvaliteten (iaf för detta pris).
Denna telezoom är bland de absolut billigaste på marknaden, och man förstår bra varför efter att man använt denna ett tag... Skulle jag köpa ett nytt som ersättare skulle det antingen bli nikons egna version med VR, Tamrons eller sigmas 70-200/2.8 objektiv, och/eller ett renodlat makro-objektiv (det jag använt detta överlägset mest till är makrobilder... alla makrobilder jag har här på FS är tagna med objektivet ifråga, även några andra).
perstromgren
Aktiv medlem
Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO? SKulle ett sådant funka till D40? Är sigma bättre/sämre än nikons egna? Tips på bättre telezoomobjektiv i ungefär samma prisklass?![]()
Jag skulle föreslå Nikon egna 55-200 resp 70-300, bägge med VR (bildstabilisering). De är både skarpa och relativt billiga.