Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Castorian

Aktiv medlem
Hej

En vän till mig är på jakt efter en telezoom till sin Pentax (tror det är k-r). Han siktar på omfånget någonstans mellan 50 - 300 (ex. 55-200, 70-300). Vidare önskar han sig bildstabbe i objektivet, även om det finns i huset och budgeten bör nog landa på under ca 5 000:-

Själv har jag surfat runt lite och hittat i första hand:
Sigma 50-200 DC OS HSM
Sigma 70-300 DG OS
Pentax SMC DA 55-300 (saknar stab., men är "egna" märket.)
Andra förslag?

Ni som själva kör Pentax; vad har ni och varför är just det du har bra/mindre bra?

Tacksam för all input i frågan.

mvh
Daniel

Stabiliseringen för Pentaxobjektivet (och alla andra objektiv för den delen) sitter i huset ändå..
Jag hade ett Sigma 70-300 DG OS som fått bra kritik och cyberphoto säger att det är otroligt skarpt.
Efter lite ovetenskapliga tester så bytte jag dock det till ett Tamron/Pentax 18-250 som jag tyckte var lite bättre på 250mm än vad sigmat var, dessutom fick man 18-70 på köpet(missade dock 250-300 men det är så liten skillnad än). 18-250 är dock något långsammare, 6.3 för pentaxen vs 5.6.

Kanske inte mycket hjälp men det är iaf den erfarenheten jag har av den typen av objektiv

Då är det väl bara Sigma 70-300 DG OS som är aktuellt? Kolla Cyberphotos recension för detta objektiv. Tippar Sigman är bättre optiskt än Pentax 55-300. Någon Sigma 50-200 finns väl inte?

Körde på min Pentax K200D med ett Samsung D-xenon 50-200 som var bra och gav bra bilder i mitt tycke men saknade lite i teleänden och bytte det mot ett Tamron 28-300 som jag är mycket nöjd med klarar det mesta av vardagsfotandet och när de behövs tele oväntat, för renodlat telefoto kör jag med ett fast 400 Sigma, planerar att komplettera med en normalzomm som är bättre än kitzoomen sedan känns det som jag täcker alla mina behov.

Så kolla på det Tamronet lite dyrare men som två objektiv i ett, mitt har följt med över till K-x och nu sitter det på en K-5 och funkar lika bra på den.
Har Din polare däremot ett bra normalzoom och inte vill ha flera objektiv än nödvändigt så är sannolikt 70-300 rätt val, om det blir Tamron eller Sigma är nog hugget som stucket annars har Pentax 55-300 bra rykte av de jag kollat med.

Köper han ett objektiv med OS/SR inbyggt så måste han stänga av den funktionen i kamerahuset annars motverkar de varandra och bilderna blir sämre!!

Tack för era svar. Ett beslut är fattat.

Han fastnade till slut för ett Pentax 55-300, vilket var det enda av föreslagna alternativ som inte fick direkt usla betyg hos photozone.de (av de som var testade).
Sigma 70-300 har jag själv kollat in tidigare och har läst just cyberphotos (och fotosidans medlemmars) översvallande beröm, samtidigt som den skjuts rejält i sank på photozone.
Sigma 50-200 finns iaf på japanphoto för ca 2 000:-, men om det är något feltryck har jag inte kollat upp.
Intressant med Samsung; det var en ny värld för mig.

Återigen; tack för er tid och era svar.

mvh
Daniel

Tack för era svar. Ett beslut är fattat.

Han fastnade till slut för ett Pentax 55-300, vilket var det enda av föreslagna alternativ som inte fick direkt usla betyg hos photozone.de (av de som var testade).
Sigma 70-300 har jag själv kollat in tidigare och har läst just cyberphotos (och fotosidans medlemmars) översvallande beröm, samtidigt som den skjuts rejält i sank på photozone.
Sigma 50-200 finns iaf på japanphoto för ca 2 000:-, men om det är något feltryck har jag inte kollat upp.
Intressant med Samsung; det var en ny värld för mig.

Återigen; tack för er tid och era svar.

mvh
Daniel

Samsungen där är samma som Pentax 50-200 WR, dock vet jag inte om Samsungen är vädertätad. Optiskt och mekaniskt är de annars samma.

Bra val med Pentaxen, tror han blir nöjd!

Låter som ett klokt val som säkerligen kommer att ge nöjaktig resultat om den som sköter spakarna vet vad den gör men så är det ju alltid ;-)

Samsungen är inte vädertätad det är nog det enda som skiljer den mot Pentaxen vad jag kunde förstå förutom priset då men WR kostar ju extra såklart.

Photozone har inte testat Sigma 70-300 DG OS, däremot 70-300 DG APO Macro. Det är två olika objektiv med helt olika prestanda.

@Fredrik
Faktum är att de har provat båda två.
Den utan OS har de provat på en Canon APS-C, och den med OS på en Nikon FF.

mvh
Daniel

Ja där ser man :) Föll mig inte in att kolla om den var testad på FF. Men den får ju som du säger inga vidare testvärden där. Då var Pentax 55-300 förmodligen rätt val, men utan bildstabilisering i optiken.

ANNONS
Götaplatsens Foto