Annons

telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Tjena.

går i valet och kvalet om jag ska köpa mej en 20D och börja fota lite seriöst.

tanken är att använda den mest till action/sport. Främst windsurfing och senare även snowboard och skate.

För att plåta vindsurfing måste man ha minst 300mm på en dslr säjer min erfarenhet. så nu kollar jag lite efter sjyssta objektiv till det här men tycker det är svårt att hitta.
Har väl upp till 3 lakan att lägga på ett tele.

vad bör man satsa på? finns det några bra canonobjektiv i den prisklassen begagnade?

Det finns många fina begagnade objektiv till Canon, men om du vill ha snabb AF bör du undvika de äldsta (som annars kan vara mycket fina och billiga). Menar du 300 mm i äkta brännvidd eller brännviddseffekt på en 1,6-crop-kamera? En kalasglugg är 70-210/4 L USM, men den hittar du nog inte begagnad för under 4500 kr. Den ger en brännviddseffekt på dryga 300 mm.

njae. äkta brännvidd.
använde 200 objektiv på en 350 i sydafrika förra året och det räcker itne riktigt till.

tack för svart.

Små lakan...

styret skrev:
njae. äkta brännvidd.
använde 200 objektiv på en 350 i sydafrika förra året och det räcker itne riktigt till.

tack för svart.
3K räkker nog inte lenge för en telezoom upp till 300mm för att fota windsurfing. Jag tror du måsste tänka bruk av POL-filter för slikt foto. Sjö med mkt. reflexer är svårt utan. Men POL-filter tar 1-2 stop ljus. Objekten är rörliga, så du och AF måsste vara snabb.
En fast EF 300/4L kann vara ett alternativ.
När det gjälder Zoom, kör jag med EF 70/200/2.8 L, den orkar med både POL och TC 1.4X; men detta är ju helt andra pengar...........
mvh Erik J

Det finns aldrig tillräckligt med brännvidd. I den prisklassen kan det bli jäkligt svårt... Titta i begagnat annonserna efter nogånting, nytt hittar du inte mycket annat än Sigma 70-300 APO eller några Canon 75-300:a av olika slag. Jag jämnför alltid med www.photozone.de. Thorsten.

Kolla upp begagnade Sigma eller Tokina. De har 300 4,0 varianter som fått mycket goda testomdömen. Det är dock fasta 300. De har också telezoomar på 100-300 4,0 som också blivit lovordade, men de är förmodligen dyrare.

ett fast 300 är inte mej emot, trodde dom blev mycket dyrare då. 4.0 låter ju grymt!

även kollat på canons 75-300 III IS USM nytt. blir ju lite dyrare men funderar på att kasnke ta ett billigare hus och dyrare objektiv till att börja med och sen uppgradera huset om ett tag om jag känner att jag använder det tillräckligt. har nämligen en förmåga att hålla mej själv på vattnet så mycket att videokameror med mera inte riktig används så mycket som det borde.

vad tror ni om det objektivet?

Ett begagnat EF 4/300mm L i gott skick hittar man absolut inte för den pengen.

Sigmas APO 70-300mm är kanske ett prisvärt objektiv men räcker inte till vid brännvidder över 250mm då börja skärpan att försämras.

Med lite flax kan du hitta det utmärkta Canon EF 70-300mm IS för strax över 4000 kr. Men det ska vara den nya modellen inte 75-300 mm IS.
IS bör du definitivt ha nytta av vid windsurfing tycker jag.

ANNONS