Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av kameramobiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

polarhund

Aktiv medlem
Efter att nu ha insett att min mobiltelefon, efter snart åtta års användande, inte har lång tid kvar så har jag börjat fundera i banorna av att skaffa en sån där fräsig "multimediatelefon" alltså en lur med både mp3-spelare och kamera. Mp3-spelaren ställer jag inga större krav på bara den funkar lika bra som den "no name" spelaren som jag har idag, kameran däremot vore kul om den kunde prestera hyfsat så att man skulle kunna skriva ut kopior på säg ungefär 10*15cm.

Så då till min fråga. Finns det någon sida på nätet där man mer eller mindre seriöst (a lá dpreview) har testat kamerorna? Eller kanske någon kan tipsa om någon tidning som gjort det? Jag såg att Aftonbladet gjorde det för någon tid sedan, men jag litar inte riktigt på kvällspressen när det gäller sånt här...

/Jesper

alla mobilkameror är istortsett lika dåliga, inget att skriva ut, det enda som skiljer mellan olika kamereror är väl bildstorleken.

Har själv en K750i med "2 Megapixel Autofokus kamera", duger bara till att ta mobilbilder med, syrran har en samsung med 1mpixel, samma ungefär, lite skillnad i färgen till sony ericssons fördel, men ändå inget att ha.

fota seriöst o skriva ut = skaffa en riktig kamera.

bild tagen med min kamera: http://dump.hotserv.dk/afoto/mobil.JPG

Senast ändrad:
Och farsan har en Samsung SGH-D600 med 2megisar och den är oxâ värdelös.
I fullt dagsljus utan allt för stora kontraster kan det ge en acceptabel bild, sâ länge man ser den i telefonen :)
Den duger till dokumentation om nâgot hänt eller t ex avbilda en Whiteboard efter mötet.

För att fota seriöst så har jag redan prylar så där finns inget behov att skaffa nytt än på ett tag ;)

För att ge exempel på bilder som fått mig att tänka i banor av kameramobil så är det vissa bilder här på FS som jag tyckt hålla måttet för en kul "minnesbild" eller som ett enklare dokumentärt foto över ens vardag.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/501125.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/463335.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/430781.htm

Eftersom man "sällan" har kameran i släptåg på jobbet, i plugget osv, men så gott som alltid mobilen i fickan så borde finnas en mängd tillfällen när man kan ta hyfsade bilder (alltså inga som ska skrivas ut i A4 eller större). Kanske att man måste efterbehandla dom i PS och sen som Gunnar skrev, undvika dom kontrastrikaste situationerna.

Men för att rekapitulera till ursprungsfrågan. Någon som vet någon site där man gjort test av kameramobiler? Typ användarvänlighet, brus, färgåtergivning osv.

Och nej, jag är inte intresserad av en digital kompakt. Behöver jag en liten kamera att ta med så följer min Franka Solida II med, slinker ned i dom flesta jackfickor... :)

/Jesper

www.mobil.se brukar göra en massa tester, och jag har för mig att de gjort ett kameratest också.

Jag skulle rekommendera Sony Ericsson W800i för ditt behov. En relativt bra kamera, en bra MP3-spelare (man får dessutom med bra med minne: 512 MB) förpackat i ett litet format. Det är samma telefon som K750i förutom MP3-spelaren, som är mycket bättre på W800i.

Tackar för exempelbilderna från Samsungmobilen Gunnar!

Kan väl inte göra annat än att hålla med om att bildkvaliten lämnade lite väl mycket att önska... Så man får väl kolla på dom övriga i 2MP klassen.

Sökte efter lite info om SonyEricssons W800i som Håkan föreslog och trillade över följande norska sida:
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=61025
ett riktigt bra och seriöst test verkar det vara. Lite kul att man kan jämföra den sida vid sida med en uppsjö av vanliga digital kameror också. Onekligen verkar det som om det är den man letar efter. Fast å andra sidan så har jag inte hittat någon djuplodande info om någon av Nokias modeller än (eller några andra tillverkare för den delen heller).

Jakten går vidare... :)

/Jesper

FILM) (ulltand skrev:
Skiljer ljudet, eller är det hur musikspelaren fungerar som skiljer?
Headsetet vet jag är annorlunda.
Det var spelaren som jag främst tänkte på; man kan mycket enklare och bättre navigera mellan artister, album, låtar, skapa spellistor etc. Jag tycker skillnaden bäst beskrivs som: K750i kan spela upp MP3-filer (liksom många andra mobiler) medan W800i är en MP3-spelare.

Sedan är som sagt hedsetet annorlunda, med möjlighet att koppla in sina vanliga hörlurar med 3.5mm-kontakt på W800:ans headset.

Om det är någon skillnad i ljudkvalitét vet jag inte, jag har inte gjort några jämförelsetest. Men är det någon skillnad så är det förstås till W800:ans fördel.

Ett annat alternativ som är i antågande är Sony Ericsson W900i, som börjar säljas runt jul. Det är en 3G-mobil med en 2 Mpix AF-kamera och en förbättrad MP3-spelare (bygger vidare på W800:an). Fördelen med W900i är att den har en större och mer högupplöst display och mer inbyggt minne. Är man dessutom intresserad av att spela in video kan den spela in i bättre kvalitét än vad W800:an kan. Nackdelen är att den är klumpigare i formatet.

Senast ändrad:
schang skrev:
...Sedan är som sagt hedsetet annorlunda, med möjlighet att koppla in sina vanliga hörlurar med 3.5mm-kontakt på W800:ans headset...
Ett sådant headset är redan inköpt, och snart ska jag kompletera med ett par vettiga lurar.
Koss porta pro verkar både bra, är lättdrivna och har rätt pris. Eller?

FILM) (ulltand skrev:
Koss porta pro verkar både bra, är lättdrivna och har rätt pris. Eller?

Suveräna om man gillar tyngd i ljudet. Deras enda nackdel är att vissa tycker att dom är obekväma, trycker på öronen. Sen så ser dom ju lite "billiga" ut, 80-talsdesign.

Själv så älskar jag dom...

//Larsa

Ligger själv oftast runt 10 år efter så jag antar att jag nu har 90-talsstil? Mina söner brukar oftast tycka att jag är hopplöst efter men ibland så påpekar dom att jag helt plötsligt lyckats pricka in nån ny trend, självfallet helt omedvetet...

Portapro lanserades typ -79 & var då en total sensation för sitt format, tillverkades då i USA & kostade runt 1800 kronor här i Sverige vilket på den tiden var en astronomisk summa för ett par lurar i Sverige.

Dagens Portapro tillverkas i Kina & är extremt mycket billigare men håller samma kvalitet. Det enda man behöver göra är att byta öronkuddarna emellanåt då dessa slits...

ANNONS
Götaplatsens Foto