Annons

Test av Tokina 19-35 3,5/4,5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenta

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan tipsa mig om var det kan finnas någon test av Tokina 19-35 3,5/4,5. Den lär ska vara robust byggd, men jag undrar om den även är bra optiskt. Tänkte använda den på både F4 och D100.

Tack för svaret Ulf!

Vill bara säga tack till Ulf för svaret på min fråga ang. test av Tokina 19-35. Det var ju inte direkt någon lysande kritik av zoomen. Både Tamrons 19-35 och Nikon 18-35:a hade fått betydligt bättre betyg. Men det är ju lite skillnad i pris på dessa också. Främst Nikons optik naturligtvis.

Mvh
Kent Ohlsson

Kolla vad Cyberphoto tycker om den, där rekommenderas den. Jag har den själv och tycker den fungerar fint.
Kollade lite snabbt på länken som skickades och den gav intrycket av att det är vanligt folk som tycker till vilket inte jag har ngn större tilltro till.

/Johan

skulle nog tro att tokinan är bättre än tamronobjektivet som väl är det samma (ung.) som cosinan. Har känt på dessa och tamron och cosinan är bra mkt mer sladdrigare än tokinan. tokinan är inte lika plastig och känns stabilare, ger bättre bilder osv.. men jag är kanske part i målet sen jag köpte tokinan

hansen2 skrev:
Kollade lite snabbt på länken som skickades och den gav intrycket av att det är vanligt folk som tycker till vilket inte jag har ngn större tilltro till.

Men du sätter din tillit till en butik som säljer grejjorna ??

Hehe... det är oxå ett synsätt... ;)

Jeppe skrev:
Men du sätter din tillit till en butik som säljer grejjorna ??

Hehe... det är oxå ett synsätt... ;)

Nja, en sanning med modifikation. Kändes inte riktigt bra när jag skrev det heller :)

Efter ett tag märker man vad en butik tycker och tänker och sätter sin tilltro där efter. Nu är Cyber inte den bästa källan men jag skulle hellre gå på deras omdöme än Photographyreview.
Så fort privatpersoner är med och tycker till smyger det sig in eventuella aversioner. Användaren kan ha blivit taskigt behandlad av sin återförsäljare osv vilket påverkar betyget på varan. Här på FS har vi ju sett alldeles utmärkta gluggar bli sågade jäms med bajonetten av vanligt folk.

Bäst är dock ändå att kolla upp om tidningen Foto eller någon annan liknande någorlunda tillförlitlig källa har testat gluggen.

/Johan

Tack för era intressanta synpunkter!

Såg att Foto & Elektronik säljer Tokinan för 1858 kr, vilket väl får anses billigt då Nikon 18-35:an kostar närmare 6000. Att Nikon är bätttre optiskt får man väl anta, men har sett att den fått en del kritik för "billig och plastig" byggkvalitet.

Mvh/Kent

Hej Kent !

Jag har gluggen och tycker den är bra. Tung, men det gör känslan solid. I mina ögon som "vanlig människa" ;-) så är bildkvalitén bra. Det är värt pengarna om du får tag i den för 1900:- eller vad det nu var.

/Mvh Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto