Annons

Testa nytt system (från K10D till D80 eller D300?)

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Under en ganska lång tid nu så har jag funderat på om jag skall byta system. Från Pentax till Nikon. Canon eller någon av de andra vill jag inte ha. Varje gång jag får en sådan "lust" så tittar jag på priserna hos Nikons originaloptik och ser att det inte finns några 2.8'or till priser under 10 000 kr så om jag byter system så är jag tvugnen att antingen köpa 3:e part eller leva med att inte ha 2.8 (vilket säkert går bra). Egentligen gillar jag inte detta då man ständigt får läsa om BF/FF och diverse andra problem med 3:e partsoptik.

Men om jag släpper biten och tar smällen att inte ha tillgång till "billiga" ljusstarka originalobjektiv och köper en Nikon så är det främst D80-paketet som jag är intresserad av. D80 säljs nu av bla Cyberphoto med 2 objektiv för 14 990 kr. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D8018300 Det är främst priset och att det nästan är ett "komplett" paket som gör att detta är intressant.

Frågan är bara om jag kommer känna att D80'n är så annorlunda mot vad jag har idag? Eller om jag måste upp i D300 (eller D200?) för att känna att det är ett steg uppåt/framåt?

* Funktioner jag idag gillar med min K10D är den gröna knappen (används iofs inte så ofta men är bra att ha). Skaksensorn i huset. Att man kan se hur bilden blir när man ändrar vitbalans.

* Saker som jag saknar. Eftersom jag fotar en del inomhus så vill jag kunna gå upp i ISO. På höga ISOn är K10D inte så bra som jag vill. Har även börjat fota mycket manuellt och vill ha fler inställningsmöjligheter direkt på kameran, på K10D saknar jag t.ex vitbalansen.

Främst är det lusten att prova något nytt och få större tillgång till beg.marknaden som gör att jag vill byta till Nikon. Tänkte behålla min K10D parallellt.

Jag har för mig att D80'n är på sammanivå som min K10D och att jag bör gå upp till D300 för att känna att kameran är ett steg framåt. Vad tycker ni?

OBS Snälla håll versus-diskussionerna på en normal nivå.
 
Jag tycker det känns väldigt bortkastat att komplettera Pentax K10D med detta Nikon D80 paket, det är närmast identiskt med vad du redan har.

ISO-prestandan på K10D och D80 är närmast identiskt. Vill bättra det så är det den senaste generation kameror som gäller D300/K20D/40D, eller allra helt gå upp en nivå till och satsa på en kamera med småbildssensor som tex D700.

Istället för att justera vitbalansen i kameran på K10D så kan du börja med att fotografera i RAW (eller RAW+jpg) och då justera vitbansen i efterhand i RAW kanverteringen. Då är du inte lika låst i att göra bildinställningarna i förväg i kameran utan kan styra de mesta i efterhand. Jag tycker det är befriande då man slipper tänka på diverse kamerainställningar och istället kan kancentrera sig på fotograferingen istället.
 
Jag tycker det känns väldigt bortkastat att komplettera Pentax K10D med detta Nikon D80 paket, det är närmast identiskt med vad du redan har.

ISO-prestandan på K10D och D80 är närmast identiskt. Vill bättra det så är det den senaste generation kameror som gäller D300/K20D/40D, eller allra helt gå upp en nivå till och satsa på en kamera med småbildssensor som tex D700.

Istället för att justera vitbalansen i kameran på K10D så kan du börja med att fotografera i RAW (eller RAW+jpg) och då justera vitbansen i efterhand i RAW kanverteringen. Då är du inte lika låst i att göra bildinställningarna i förväg i kameran utan kan styra de mesta i efterhand. Jag tycker det är befriande då man slipper tänka på diverse kamerainställningar och istället kan kancentrera sig på fotograferingen istället.

Tack för ditt svar!

Misstänkte nästan att D80'n inte skulle vara så annorlunda mot K10D. Då får jag släppa D80 ur tankarna.

RAW eller RAW+ fotar jag redan i, men jag vill gärna lyckas med exponeringarna så långt det går direkt i kameran och sen finjustera i PS. Detta har att göra med att jag vill lära mig fototekniken (det är därför jag kör på M-läget nu). Vill veta hur man tar kontroll över bilderna innan jag kan luta mig tillbaka och låta kameran bestämma och senare fixa i PS.
 
ANNONS