Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testa objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

JC 59

Medlem
Jag undra om någon har ett bra tips på hur man testa sina objektiv själv, t.e.x på vilken bändare det är skarpast på och när det gäller zoom, vilken brännvidd och avstånd som är skarpast ?????????????????????????????? Tycker att tester i foto-tidningar och på nätet gör en bara mer osäker !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En tegelvägg är ju bra att prova skärpa på. Egentligen duger nästan vad som helst. Tänk på att kontrast och färg är viktigt också.

På vidvinklar brukar bländare 4-5.6 vara bäst, annars ska det vara bländare 8, men inte alltid.

Ladda hem ett testmönster, t ex USAF 1951 och skriv ut 5 exemplar. Tejpa upp på ett vägg med ett i mitten och i varje hörn. Fotografera med stativ med kameran absolut parallell med väggen. Olika avstånd för olika brännvidder så att hela motivet fyller sökaren på samma sätt. Använd trådutlösare/självutlösare.

objernulf skrev:
Fotografera med stativ med kameran absolut parallell med väggen.
Enda metoden att få till 100%-ig parallellitet måste väl vara att fota med digitalkamera och ta in resultatet i datorn utan att flytta på kameran. Jämföra skalan ute i sidorna och justera kameran tills skalan blir exakt lika.

Med snören eller måttband kan man kanske komma tillräckligt nära ok kameraplacering, men om jag gjorde ett test skulle jag vilja ha det så bra det går att få. Fast det verkar ganska omständigt.

kaw skrev:
Enda metoden att få till 100%-ig parallellitet måste väl vara att...

Bästa sättet tycker jag är att använda en plan spegel.

Jag använder en spegel i A5 format utan ram eller krok på baksidan, en platt spegel bara.

Sätt den mot väggen, är man själv får man tejpa den hårt och plant, och titta i sökaren. När objektivet i spegelbilden är mitt i sökaren är allting parallellt.

Fungerar ypperligt.

Testa objektiv är både lätt och svårt.
Det svåra är att kunna upprepa och jämföra resultat. Skärpan påverkas av så mycket, luftfuktighet, ljuset, spegeluppfällningen och så vidare.
Dessutom är autofokus inte hundra pålitligt och enligt ett test av Stefan Ohlsson (SFF) klarar 25% av en testgrupp inte av att upprepa fokus flera gånger i följd.
Jag tar alltid minst tio bilder med omfokusering för att vara säker på att jag inte missat skärpan.
När jag testar objektiv alltså, inte på modevisningar...

Då använder man golvet. :)

Jag gillar att då och då testa mina objektiv, blir oftare nu när jag har en D100 eftersom jag det blir enklare att ta en jämförande bild bara så där utan att leta upp film och vänta på framkallning.

Jag blir ofta besviken på resultaten. Men det beror på yttre saker som slarv eller att min skärm behöver bytas, jag granskar på skärmen numera. Den sjunger på sista versen, fräger återges korrekt men skärpan är inte på topp.

Och ibland blir man chockad, jag fick bättre skärpa på ett test med mitt gamla 80-200 än med Tamrons 90:a flera gånger.
Och jag har fått tvärtom också.
Ibland är min Sigma 28-70/2,8 nästan lika bra som mitt 55/2,5 (Nikons skarpaste sägs det) och andra gånger vinner 55:an klart.

Sedan tycker jag man skall använda olika testkartor, sådana med linjer är bra för att kunna se upplösning men jag brukar lägga in en finmaskig duk för att se hur detaljer återges på annat sätt.
Och jag växlar med ”riktiga” bilder som arkitektur och porträtt för att se hur skärpan egentligen är.

Det jag menade var att det finns en felkälla i hur plant spegeln ligger an mot den i sin tur förhoppningsvis exakt plana ytan.

I vilket fall är det ju enkelt att kontrollera hur väl man lyckades att placera kameran. Har du dragit runt de olika delarna i bilden för att matcha dess storlek ovanpå varandra?

Det där med skärmskärpan förstår jag inte riktigt, vid pixelvisning med skala 200% borde väl den ha mycket mindre inverkan, eller har du något särskilt skäl att granska i 100%?

ANNONS
Götaplatsens Foto