Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testkarta för objektivtest.

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Var kan man få tag på sådana testkartor man kan fota för att bedömma ett objektivs skärpa m.m? Är det dyrt tror ni?

//Lasse

Det finns flera sätt att bedöma skärpa på, t.ex. skiljer det mellan film och digitalt, ett objektiv kan vara bra på det ena men inte speciellt bra på det andra.

Därimot kan du få ett någorlunda gott resultat hur bra ditt sammanslagna system fungerar, alltså kamera + objektiv.

Men faktum är att en vanlig dagstidning eller ännu hellre en utprintad A4 fungerar utmärkt att bedöma skärpa på. Det viktigaste är att du står på rätt avstånd och att använder stativ och korrekta tider så inte vibrationer påverkar.

Därimot så ser du ju inte hur färgåtergivningen blir.

Glöm inte att printa testkartorna i minst 1200dpi eller helst ännu högre, annars kommer inte testmönstret att bli korrekta hela vägen.

Senast ändrad:
Tack - det funkar!
Men, Mein Gott, vilken karta! Har du nått hum om hur man ska använda och/eller tolka den?

dobos skrev:
Tack - det funkar!
Men, Mein Gott, vilken karta! Har du nått hum om hur man ska använda och/eller tolka den?

Min kollega Ian Burley har gjort praktiska prov med att jämföra Westins "ISO-testkarta" med en av proffsmodell.
Själv använder jag ibland den, i A4 storlek och utskriven med fotografisk metod, för att jämföra upplösning och skärpa.

Ians artikel hittar ni på:

http://www.dpnow.com/1263.html

Lars, varför låta testkartor och andra konstgjorda jämförelser bedömma vad som är skarpt?? Är det inte Du som avgör när bilden är bra nog för de krav du ställer.
I den digitala världen så kan man med hjälp av ett bildbehandlingsprogram och en kompaktkamera på ca: 3mp göra en bild mycket bra i storlek A4.
/ Thomas.

Tack, nu har jag vad jag behöver.
Thomas, det är mest på skoj. Jag är nöjd med skärpan m.m. på de produkter jag har, men det är alltid roligt att jämföra och testa lite, t.ex. att kolla om jag får samma resultat som ett tidningstest. Kan vara en arbetsskada - jag jobbar delvis som produktestare på en tidning.

//Lasse

Lars, för att fortsätta på Thomas frågeställning: vad är det du vill veta egentligen? En testkarta säger i sig ingenting, vilket du förhoppningsvis vet.

Jo, jag vet. Men, jag skulle t.ex. kunna kolla kantskärpan för en vidvinkelzoom. Eller vinjettering, kanske? Jämföra upplösning mellan olika objektiv? Som sagt: det är inget jag har praktisk användning för - jag tycker bara att det är intressant att testa. En av dessa kartor i länkarna ovan använs ju av Foto för att kolla en digitalkameras upplösning, så helt betydelselösa kan de ju inte vara.
Om jag vill köpa ett nytt objektiv kan jag ta med kartan till butiken och fota den. sedan kan jag jämföra med mina befintliga objektiv. Jag skulle kunna använda min AF-Nikkor 50/1,4 - den borde kunna fungera som ett bra referensobjektiv.
Jag skulle kunna skriva ut kartan i A2 eller t.o.m. A1 på jobbet och hänga den på väggen. Fast det senare har nog en viss fru invändningar mot. ;-)

Hur som helst: jag tar inte det här på stort allvar. Det är mest på skoj - och gratis!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto