Annons

TFT-skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Har fått erbjudande från jobbet att hyra hem-pc.
Datorn har jag valt, men skärmen är det värre med.

Alt.1 19" TFT-skärm HPVS19 rec. på HP-s hemsida under, skärmar hemma.

Alt.2 23" TFT-skärm HPL2335 rec. på HP-s hemsida under företagsskärmar.

Hur funkar dessa i hop med bilder?

Snälla hjälp mig någon som är duktig på platta skärmar.

Mvh Agneta

Hej Agneta, jag är ingen expert, men har haft TFT skärmar i några år och läst säkert 1000 recensioner (postorderhandelns dolda tidsslukare :))

Såvitt jag kommer ihåg har jag läst om dessa skärmar att de är bra för allround hemmabruk, men inte rekommenderade för grafisk design där färgåtergivning är kritiskt. Men jag tycker det är bäst om du kollar själv. Dels kan man ju googla, men titta på t ex www.smartson.se och www.prad.de (tyska).

Platta, stora skärmar är ju dyrt, så jag sitter själv med en kompromiss (Viewsonic VP201) och väntar leverans av en NEC 2180UX, som också var en kompromiss eftersom t ex Eizos nya, stora skärmar kostar mer än jag kan lägga.

Det går att använda även en skärm som inte är toppenbra, men sånt som jämn belysning och inte alltför tokig färgåtergivning är ändå viktigt. Av egen erfarenhet vet jag att det är först när man har den hemma på skrivbordet som man kan se om den känns bra. Försäkra dig om "öppet köp" om du beställer.

Hejsan,

Själv har jag en HP L1925, motsvarar den som heter L1940 idag och den är jag mycket nöjd med. För mig är kalibreringsmöjligheterna viktiga, mao att man kan ställa RBG färgerna separat vilket möjliggör kalibrering med bland annat EyeOne eller en Spyder. Det är ju först när skärmen är kalibrerad man kan börja tala om att skärmen återger färgerna korrekt eller inte.

Hör gärna med HP om denna möjligheten på den 19 tummaren du kan välja. Jag är ganska övertygad om att 23 tummaren har det mesta i justeringsväg men den kostar väl en hel del mer antar jag, eller? Sedan är det frågan om du behöver en 23 tummare eller om 19 räcker. För min del räcker det med 19 tum men jag hade så klart inte tackat nej till några tum till.

Jonas

Har också en HP L1925 (från ett hem-PC paket) och det kan vara värt att påpeka att det följer med en färgprofil till i alla fall den skärmen.

Jag tycker att jag lyckats få helt ok färgöverrensstämmelse med den skärmen gentemot utskrifter från Proprint och Crimson utan någon övrig färgjustering annat än att ladda färgprofilen. Jag har inte hållit upp bilderna bredvid skärmen och jämfört, men jag upptäckte ett svagt färgstick i bilderna när Proprints profil en gång krånglade tillsammans med deras matta papper och jag ser inga stick när allt funkar bra så jag tror inte jag missat några allvarligare avvikelser.

ANNONS
Götaplatsens Foto