Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

*.THM vad är det för fil?

Produkter
(logga in för att koppla)

strindberg

Aktiv medlem
Hoo.

undrar lite granna..

när jag skall föra över mina bilder från min 300 D med hjälp av minnekort (enbart då) ligger en dubblet av filnamnet med på minneskortet vilket har filtillägget thm.

Ex.

bild 001.crw
bild.001.thm

Detta är störande att man behöver sitta o pilla bort en massa extra filer..Varför är det så och vad är thm filen till för?

När man tankar direkt från kameran är det ju inte så

??

Tacksam för svar.

/strindberg

Jag tror att det är små miniatyrer av bilderna som finns för att program ska kunna visa bilden utan att behöva läsa in hela stora .CRW filen. När man tankar in bilderna med något program så läggs .THM filen in i .CRW filen.

Men det här är bara mina gissningar...

/A\

Hmm.. Jaha.. ja.. jobbiga?

Varför inte använda de som små tumnaglar till dina RAW-filer så kan du snabbt se i utforskaren hur RAW-filen ser ut...?

Nej det går inte att slippa dessa filer,..

strindberg skrev:
men finns det ngt sätt att slippa dessa små filer?

Dem är ju förjävligt jobbiga.

Mjo, du kan ta å sortera efter typ, markera alla .THM och radera dom, men det är inget jag rekommenderar. Om man använder något bildvisningsprogram så ser man inte dom, förutom i vissa AcdSEE versioner där .THM filen lägger sig som "page 2" och det blir helt omöjligt att bläddra. Men med nyare bildvisningsprogram ska det inte vara några problem.

.thm står för thumbnails och är alltså som sagts, en liten bild för att kunna förhandsgranska bilderna. Dessa används oftast av kamerorna för att på så vis kunna visa en bild snabbare. Varför man har valt att göra på detta vis är för att RAW bilder brukar bli betydligt större i fildata. Tar därför längre tid att på kameran läsa in. Istället läses .thm in.

ANNONS
Götaplatsens Foto