Annons

Thomasundrar-tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Ni får ursäkta om det blir för många frågor från mig, jag har gjort en alldeles egen tråd för min förfrågningar så att det inte blir ett hundratal olika... jaja till min tråd

Jag letade efter ett kamerahus och jag letar fortfarande efter jag fått en förträfflig hjälp från er (tack!).

Nu har jag snackat med en del personer och erkänner mig helt förvirrad.

Jag har tittat på en massa kameror och jag måste säga att jag kärat ned mig rätt mycket i mätsökarkameror,på grund av kvalitet och storlek.

Har tittat på Contax G1:a (och 2:a men den är alltför dyr) begagnad och kollat på lite Leica:eek:r (en M7 skulle inte sitta helt fel).

Har ni några tips på någon mätsökarkamera som man kan hitta i prisklass 5000 kr begagnat (kan gå upp lite i pris)? Hjälp?

Förlåt om jag är förvirrad, men man sägs vara det i tonåren.

Konica Hexar RF är en mätsökar kamera som tydligen skall vara väldigt trevlig. Den tar Leica optik om du skulle känna för att köpa sådan och den skall i allmänhet vara väldigt välbyggd. en sådan borde du kunna få för det priset. Kolla på tyska ebay om du är sugen på import. www.ebay.de Lycka till!

MVH Erik Å

Varför inte samtidigt se om du kan hitta den ursprungliga Konica Hexaren, som har fast optik. Betydligt billigare och en riktig kvalitetskamera med mycket bra optik.

I snikprisklassen hittar man Voigtländer Bessa (heter den väl) med utbytbar optik. Prisvärd och helt utan finesser. Huset känns väl lite sisådär byggmässigt, men objektiven sägs vara bra.

Lycka till.

gors skrev:
I snikprisklassen hittar man Voigtländer Bessa (heter den väl) med utbytbar optik. Prisvärd och helt utan finesser. Huset känns väl lite sisådär byggmässigt, men objektiven sägs vara bra.

Voigtländer gör en hel serie billiga mätsökarkameror.
Bessa-L: Plast, utan sökare (köper externa sökare med optiken), utan avståndsmätare men med ljusmätare (mest för extrema vidvinklar)
Bessa-T: Metall, utan sökare, med avståndsmätare och ljusmätare
Bessa-R & R2: med rubbet.

Blev själv lite sugen på en "T" när Foto testade den (nr 5-2002). Detta trots att jag är en spegelreflexfanatiker.

LP-foto säljer,

http://www.lp-foto.se

/Martin

SÅ ni tycker att Contax G1:a och G2:a inte är med i spelet? Jag hittade nämligen en G1:a med 45/2.0 för exakt 5 000 kr. Nå?

Provade att hålla i en Contax G2 en gång. Tyckte inte alls om den. Klumpig, oskön och dålig AF (om jag inte minns fel).

Tänkte själv köpa en Konica Hexar RF förut, men just då började digitala SLR's att bli användbara så det blev en sån istället. Den dagen det kommer en digital mätsökarkamera med utbytbar optik (typ Hexar RF) ska jag definitivt köpa en.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Fredrik80 skrev:
Provade att hålla i en Contax G2 en gång. Tyckte inte alls om den. Klumpig, oskön och dålig AF (om jag inte minns fel).

...
Fredrik,
www.worldsphotos.com

Ja, jag såg precis det där i en hel drös med recensioner. Suck... Vad svårt det ska vara.

Kanske lika bra att gå tillbaka till SLR-tankarna igen... Suck.

ThomasT skrev:
Någon som vet liknande sidor som www.dpreview.com
fast för 35mm-kameror? (även små sidor är välkommna)

Det finns nog ingenting lika heltäckande

http://www.photographyreview.com
Användarrecensioner av alla möjliga fotoprodukter, ung. som här på fotosidan. Man får ta dem med en nypa salt.

http://www.photozone.de
Lins- och kameraråsikter på tabellform samt recensioner. Samma nypa salt gäller...

http://www.photo.net
Här kan man hitta diskussioner och en del recensioner.

/Martin

tackar!

skulle någon kunna förklara vad "bracketing" är?

det verkar som att jag är tillbaka där jag startade, f90x verkar vara kameran för mig. jag får helt enkelt leva med plasten.

Bracketing är detsamma som alternativexponering, t.ex. att man tar tre bilder på raken med exponeringskompensation -0.5, 0 och +0.5.

Jag tror att det är bättre att du startar en ny tråd för varje ny fråga. Då kan du också ge trådarna relevanta rubriker. Det blir mer ordning i forumet på det sättet. Och du får fler svar på dina frågor.

ANNONS
Götaplatsens Foto