FranzEA
Aktiv medlem
Def första testerna kommer i butik den 20/11!
Objektiven de testar först verkar vara
14-42
40-150
50/2
12-60
50-200 swd
150/2.
Det är ju ganska uppenbart vad testerna kommer att visa - men kul ändå!
Äntligen, skön julklapp
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Def första testerna kommer i butik den 20/11!
Objektiven de testar först verkar vara
14-42
40-150
50/2
12-60
50-200 swd
150/2.
Det är ju ganska uppenbart vad testerna kommer att visa - men kul ändå!
Härligt! Jag började just prenumerera![]()
Har precis tagit del av FOTO;s tester av Olympus-objektiv på deras hemsida.
Visst, de fick genomgående bra omdömen och ett "toppklass" avseende 150;at och annat var väl inte att vänta då det har höjts till skyarna i annan press. Men det så omtalade 50-macrot stannade vid ett "rekommenderas" vilket gjorde mig förvånad då man har läst omdömen i stil med "bästa macrot för sitt pris" etc. i annan press.
Men hur skall man bedöma dessa tester?
Har man redan tagit hänsyn till behovet av att förstora bilden pga. mindre sensor i omdömet?
Eller (jag har antytt frågeställningen i annan tråd) omvänt:
Hur mycket bättre måste ett 4:3 objektiv vara för att matcha resultatet från en ff-glugg? 2 ggr, 4 ggr eller är inte tankesättet analogt (!) som på filmsidan? En representant för Olympus, jag diskuterade med vid mässmonter för en tid sedan, menade att man bör räkna med faktor två. Om så är fallet att testen inte tagit hänsyn till detta ser jag inte annat än att Olympus redan är frånsprungen i första kurvan med sin handikappade crop. Eller kan någon hjälpa till att reda ut problematiken? //Leif
Det beror väl på vad som avses? Om en bild från 4/3 skall uppförstoras till en lika stor bild som en bild från 24x26 mm, måste 4/3 objektivets upplösning vara högre än 24x36 objektivets för att lika detaljrikedom i bilden skall återfinnas.
Titta på skillnaden i sensoryta = filmyta
17x13=221 mm2
24x36= 864 mm2
Inte så konstigt att 4/3 objektiv måste ha minst dubbelt så bra upplösning.
Hej!
Behandlas APS-C objektiv och andra liknande format på samma sätt i FOTOS tester så att ff s.a.s. blir normen som alla format kan jämföras mot?